کدخبر: 19185

قیمت دلار | سعود قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار برای امروز

قیمت دلار امروز به چه عدد و رقمی خواهد رسید؟!

قیمت دلار در مسائل اقتصادی تاثیر بسیاری دارد. قیمت دلار پس از نوسانات بسیار، حالا روند کاهشی به خود گرفته. قیمت دلار حالا به زیر 50 هزار تومان رسیده و همواره در حال ریزش است. گفته می‌شود مذاکرات با غرب تاثیرات مثبتی بر کاهش قیمت دلار داشته است. در ادامه، پیش بینی قیمت دلار بعد از تعطیلات را بخوانید.

پیشبینی قیمت دلار برای امروز 14 فروردین

قیمت دلار که در سال گذشته به یکی از چالش‌های نهاد پولی کشور تبدیل شده بود، سال ۱۴۰۲ را با روند صعودی آغاز کرد. در روزهایی که بازار طی ۱۳ روز نوروز باز بود،‌ این اسکناس آمریکایی کار خود را با روند افزایشی آغاز کرد  دلار وارد کانال پنجم شد.

واکنش معقول دلار به تورم

تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر تاثیر تورم بر بازار ارز معتقد بودند افزایش قیمت دلار از ۲۶ هزار تومانِ ابتدای سال ۱۴۰۱ تا رسیدن به قیمت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومانی پایان سال نشان از واکنش معقول این اسکناس آمریکایی نسبت به تورم است. این در حالی است که در سایر بازارها تورم بالاتری را شاهد هستیم.

برخی از فعالان بازار نیز می‌گویند به طور سنتی اگر مسیر دلار در بازار نیمه تعطیل نوروز با افزایش قیمت باز شده در روزهایِ بعد از تعطیلات نیز قیمت‌ها در بازار ارز صعودی خواهد بود. البته باید توجه داشت این یک تحلیل تجربی بر أساس سال‌های گذشته است.

محاسبه قیمت‌های پایه با دلار نیمایی

این در حالی است که روند قیمت دلار در بازار پشت‌خطی و کانال‌های تلگرامی طی دو روز گذشته نزولی بوده و به پله اول و دوم کانال پنج برگشته است. این کاهش قیمت متعاقب اخبار دریافتی از دفتر توسعه رخ داد. مقرر شده قیمت‌های پایه فردا براساس دلار نیمایی 28500 اعلام شود و قیمت‌های پایه به نرخ سابق باز‌گردد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به دستور مستقیم ریاست جمهوری قیمت پایه از 36480 به 28381 بازمی‌گردد.

این خبر در حالی از سوی انجمن صنایع پلیمر ایران منتشر شده که در روز شش فروردین این انجمن در وب‌سایت خود به نقل از سعید زمان‌زاده، نائب رییس اول انجمن ملی پلیمر ایران نوشته بود: «ساز و کار قیمت‌گذاری محصولات پایه پتروشیمی تغییر کرد و قیمت مبنا به جای ارز 28هزار و500 تومان، بیش از 36 هزار تومان شد؛ این در حالیست که در جلسات متعدد آقای وزیر بارها تاکید کرده‌اند که حداقل در سه ماه اول سال 1402 هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نخواهد داشت.»

در نتیجه بازگشت قیمت‌ها به نرخ سابق دلار نیمایی حکایت از تغییر رویه‌ای دارد که زمان‌زاده به آن اشاره کرده بود.

زور تورم بیشتر است یا برجام

با توجه به وزنه سنگین انتظارات تورمی بر پای دلار روند باید دید در روزهای آینده وزنه تورم انتظاری سنگین‌تر خواهد بود یا مذاکرات برجامی. این در حالی است که روند قیمت دلار در نخستین روز کاری سال جدید در مسیر صعودی باز شد اما بسیاری از فعالان بازار چشم به سیاست‌های خارجی و روند مذاکرات در روزهای آینده دارند.

مسیر اسکناس آمریکایی صعودی است؟

در همین راستا هومن مقراضی تحلیلگر اقتصادی با اشاره به روند صعودی قیمت دلار در سال‌جاری به تجارت‌نیوز گفت:«پیش‌بینی روند دلار با توجه به تورم صعودی است، البته این تحلیل اقتصادی است. موضوعات اقتصادی متاثر از تصمیمات سیاسی تغییر می‌کنند.»

وی افزود:« مولفه سیاسی نقش اساسی در تعیین قیمت ارز دارند و مولفه‌های سیاسی مربوط به سیاست کلان کشور و تصمیمات سایر نهاد‌ها می‌شود. این بخش را می‌توان با سه رویکرد مختلف بررسی کرد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود:«تفاهم با اروپا و آمریکا و احیای برجام، ثبات در شرایط فعلی بدون توافق، روابط نامساعد سیاسی ایران با سایر کشورهای منطقه و غربی موضوعاتی است که تاثیرات متفاوتی بر قیمت دلار می‌گذارد.»

وی با اشاره به اینکه اگر ایران تفاهم خاصی با اروپا و آمریکا نرسد گفت:«اگر شرایط فعلی ثبات داشته باشد و از آنچه هست پیچیده‌تر نشود و منجر به صدور قطعنامه خاصی نشود اما با کشورهای منطقه مانند امارات، عربستان و سایر کشورها روابط خوبی برقرار شود، می‌توان بر ثبات قیمت دلار امید داشت.»

مقراضی خاطرنشان کرد:« اگر دست دولت در تامین دلار باز باشد تا بتواند به بازار، دلار تزریق کند. بنابراین رصد سیاست خارجی در پیش‌بینی قیمت دلار از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا کمک می‌کند که روند آتی قیمت و سیاست‌های دولت را پیش‌بینی کنیم.»

پیش بینی قیمت دلار برای بعد از تعطیلات

قیمت دلار سال ۱۴۰۲ را با روند صعودی آغاز کرد. این در حالی بود که علاوه بر وعده‌های دولتمردان، بسیاری از فعالان بازار، امید داشتند این اسکناس آمریکایی سال جدید را در قیمت باثبات و در کانال ۴۰ هزار تومانی آغاز کند.

این پیش‌بینی‌ها از آنجایی نشات گرفت که در نیمه اسفندماه ۱۴۰۱ اخبار مثبت سیاسی توانست روند بازار ارز را به نفع کاهشی‌های بازار بچرخاند. سفر رافائل گروسی،  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران و نتایج مساعد این دیدار، از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به چین و امارت برای گسترش روابط دوستانه توانست از حرارت بازار ارز بکاهد.

اما قیمت دلار در حالی نخستین هفته فروردین‌ ۱۴۰۲ را به پایان رساند که برخی کارشناسان معتقد بودند خوش‌بینی‌های سیاسی پایان سال گذشته اثرش را در بازار از دست داده است.

این جهش از روز شنبه آغاز شد؛ دلار وارد کانال 50 هزار تومان شد و به طور میانگین در کانال یادشده هر روز یک پله (هزار تومان) صعود کرد.

سناریوی تکراری گفتاردرمانی پاسخ‌گوست؟

در حالی دلار استارت جهش دوباره را زد که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در همایش بهار خدمت درباره «مهار تورم و افزایش تولید» در سال ۱۴۰۲، سخن گفت.

او در این همایش وعده ثبات در نرخ ارز را داد و تاکید کرد: برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم. برنامه‌ای که برای مهار تورم ارائه دادیم این است که آن را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم.

اما بازار ثابت کرده است که نه گوش به فرمان بازارساز دارد نه با گفتاردرمانی کنترل می‌شود.

کارشناسان اما روند دلار را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

تنش‌زدایی؛ قیمت دلار را پایین می‌کشد؟

طی این هفته کارشناسان بر افزایش انتظارات تورمی و تاثیر اخبار گرانی سایر کالاها و خدمات بر قیمت ارز تاکید کردند.

کامبیز افسری، کارشناس بازارهای مالی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: سال ۱۴۰۲ را می‌توان حاصل برخورد تورم عمومی، سیاست‌های پولی و مالی دولت، مذاکرات برجامی و تنش‌زدایی منطقه‌ای دانست.

وی افزود: در حالی وارد سال جدید می‌شویم که به نظر می‌رسد سیاست تنش‌زدایی منطقه‌ای ایران با محوریت ماموریت‌ها و سفرهای منطقه‌ای، بتواند سیگنال‌های مثبتی برای بازار ارز باشد.

افسری تاکید کرد: باید دید وزنه تورم انتظاری سنگین‌تر خواهد بود یا مذاکرات برجامی؟ این در حالی است که روند قیمت دلار در نخستین روز کاری سال جدید در مسیر صعودی باز شد اما بسیاری از فعالان بازار چشم به سیاست‌های خارجی و روند مذاکرات در روزهای آینده دارند.

توقع نابه‌جا برای کاهش قیمت دلار

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی، نیز با اشاره به تورم ۵۰ درصدی کشور به تجارت‌نیوز گفت: کنترل و تعیین قیمت دلار با توجه به افزایش تورم، بازار ارز را ملتهب‌تر می‌کند.

وی با اشاره به رشد اقتصادی منفی کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد: نقدینگی بشدت افزایش پیدا کرده، اما انتظار داریم قیمت دلار پایین بیاید.

او تاکید کرد: روند صعودی نرخ ارزها در برابر ریال ادامه دارد و نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی باید بررسی شود.

آقابزرگی اضافه کرد: اگر در سال جدید نیز روند تورم رو به رشد باشد و حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی کشور کماکان ادامه داشته باشد، دور از ذهن نیست که قیمت دلار همچنان بر مدار افزایشی باشد.»

سیر کاهشی ارزش ریال ادامه دارد

همچنین حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی، با تاکید بر وزنه سنگین انتظارات تورمی بر اقتصاد کشور به تجارت‌نیوز توضیح داد: در حال حاضر اقتصاد رفتاری وزن بیشتری در اقتصاد، ‌قیمت‌ها و بازارهای مختلف کشور پیدا کرده است. بنابراین تا زمانی‌ که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی نداشته باشد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اقتصاد کشور با موضوع برجام و مذاکرات سیاسی خارجی شرطی شده است. انتظارات روانی تخلیه نمی‌شود و همه به دنبال این هستند که دارایی‌شان را به جای اینکه در بخش مولد سرمایه‌گذاری کنند به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار ببرند.

او تشریح کرد: درآمدهای ارزی دولت یا تراز تجاری ملی تغییری نکرده است. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغییر نکند، قیمت دلار در روند کاهشی منطقی، قرار نخواهد گرفت.

اثر خوشبینی سیاسی از بین رفت

عبداله مشکانی، دیگر کارشناس اقتصادی، با اشاره به روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال‌ گذشته به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای انتهایی سال گذشته خوش‌بینی سیاسی ایجاد شد. آن خوش‌بینی قیمت دلار را پایین آورد. وقتی اثر آن اتفاق از بین می‌رود، به صورت تکنیکالی قیمت دلار اصلاح می‌شود و به نقطه اول برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه فعلا در تعطیلات نوروز هستیم و هنوز روند ایجاد نشده، خاطر نشان کرد: قیمت دلار فعلا افزایش کوچکی در تعطیلات داشته است. باید تا پایان تعطیلات صبر کرد و از روی تحولات اقتصادی به جمع‌بندی جدید برسیم.

مشکانی یادآور شد: فعلا قیمت دلار نمی‌تواند از سقف قبلی عبور کند و در کانال فعلی مدتی بازی می‌کند. من استنباطی ندارم که قیمت دلار پایین بیاید و کانال‌های پایین‌تر از نظر بنده دور از ذهن است.

دست خالی کشور در بحران‌ها

همچنین میثم رادپور، تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به اثر تحریم‌ها بر تورم و اقتصاد کشور به تجارت‌نیوز گفت: طی یک‌ دهه گذشته اتفاقات جدیدی در نظام پولی بین‌المللی رخ داده است. این موضوع باعث شده اثر تحریم‌ها به شکل دیگری بر اقتصاد ایران بروز پیدا کند.

وی افزود: تحریم‌ها علیه ایران در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داد اهرم شده و آثار بسیار شدیدی به دنبال داشته است. هرچند این تغییرات بنیادی در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست.

رادپور با اشاره به جریمه‌های سنگین و بی‌سابقه نهاد نظارت بر دارایی‌های خارجی آمریکا گفت: در همین راستا برخی بانک‌ها که با ایران هم رابطه داشتند، جریمه‌های سنگینی شدند و اثرگذاری تحریم‌ها در کشور به شدت تغییر کرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع گذشته در اختیار بانک مرکزی نیست یادآور شد: درآمد ناشی از فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرده و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه دولت برای کنترل قیمت دلار چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد. در هر مقطع یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز توسط دولت انجام شد. اما بازار طلا قابل مقایسه با بازار ارز نیست.

ارسال نظر: