کدخبر: 19266

دستور پخت | دستور پخت غذای ارزان | دستور پخت غذای سالم

دستور پخت رنگینک، دسر خوشمزه ایرانی!

رنگینک می‌تواند زینت بخش سفره‌های ماه رمضان شما باشد.

دستور پخت غذاهای متنوع را در خوندنی بخوانید. یادگیری دستور پخت غذاهای متنوع می‌تواند به شما در آشپزی کمک بسیاری کند. ما با ارائه دستور پخت‌های متنوع سعی در کمک به شما برای ساختن زندگی سالم‌تر داریم. دستور پخت غذاها را یادبگیرید و با غذاهای خوشمزه از خانواده خود پذیرایی کنید. در ادامه دستور پخت غذای رنگینک  را به شما آموزش می‌دهیم.

دستور پخت رنگینک، دسر خوشمزه ایرانی!

رنگینک دسر خوشمزه و بسیار مقوی از خوراکی هایی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره افطاری و سحری تهیه می شود. رنگینک از دسرهای سنتی و خوشمزه جنوب کشورمان است.

مواد لازم برای ۶ نفر

آرد سفید ۲ لیوان

مغز گردو ۱۰۰ گرم

خرما ۲۵۰ گرم

کره ۲۰۰ گرم

دارچین نصف قاشق چایخوری

پودر هل نصف قاشق چایخوری

پودر قند، پسته یا نارگیل برای تزیین

دستور پخت :

ابتدا کره را از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای محیط کمی نرم شود. آرد را الک می کنیم و تابه ای متوسط را روی حرارت کم می گذاریم و آرد را داخل آن می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا تا تقریبا به رنگ طلایی بشود.

سپس کره را به آن اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا کره کاملا آب شود.

بعد پودر دارچین و هل را به ترتیب به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کاملا عطر هل و دارچین به خورد مواد برود و بعد از حدودا ۲ الی ۳ دقیقه تابه را از روی حرارت بر می داریم و همچنان به تفت دادن ادامه می دهیم تا مواد بدلیل داغ بودن تابه نسوزد.

خنک شدن مواد رنگینک

مواد رنگینک که کمی از حرارت افتاد را رها می کنیم تا خنک شود و شروع می کنیم به در آوردن هسته خرماها، که توسط یک لوله خودکار که آن را تمیز می شوییم و خشک می کنیم داخل خرماها می کنیم و از طرف دیگر هسته را بیرون می آوریم.

سپس به جای هسته ها داخل خرما ها مغز گردوها را قرار می دهیم و در ظرفی که برای تهیه رنگینگ تهیه کرده ایم خرماها را می چینیم و ظرف که کاملا پر شود؛ می توانید خرماها را با فاصله و یا کنار یکدیگر به سلیقه خود بچینید.

در ادامه ترکیب آرد و کره که تفت داده بودیم و خنک شده است را روی خرماها می ریزیم به طوریکه کاملا روی خرماها را به طور کامل بپوشاند و بعد ظرف را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۲ ساعت رنگینگ ما سفت شود و حالت بگیرد.

سپس ظرف محتوی رنگینک را از داخل یخچال بیرون می آوریم و روی آن را با انواع مغزیجات مانند پودر یا خلال بادام و پسته و یا پودر قند و پودر نارگیل تزئین می کنیم و بعد با چاقو برش می دهیم به هر شکلی که تمایل دارید مانند مربع یا لوزی برش می دهیم.

می توانید اول رنگینک را قالب بزنید و در ظرف بچینید و بعد روی آن ها را تزئین کنید. در ادامه رنگینک ها را با کفگیر آرام در ظرف مورد نظرمان می چینیم و اگر قصد مصرف رنگینک ها را ندارید داخل یخچال می گذاریم و بعدا استفاده می کنیم.

دستور پخت کباب تابه‌ای مرغ زعفرانی

کباب تابه ای مرغ یک غذای خوشمزه و پر طرفدار است که به راحتی در منزل می توانید برای مهمانی ها آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم:

سینه مرغ ۱ عدد

پیاز ۲ عدد

سیر ۲ حبه

کره ۲۰ گرم

زعفران به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

نارنج 3 عدد

طرز تهیه:

پیاز و سیر پوست می گیریم و کنار می گذاریم و همراه سینه مرغ داخل میکسر می ریزیم.

بعد از این که مرغ کاملا با پیاز و سیر له شد داخل ظرفی می ریزیم و کره را به همراه زعفران به آن می افزاییم.

در این مرحله نمک مایه گوشتی را هم اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم و یک ساعت مواد را داخل پخچال می گذاریم.

کف تابه را با کره چرب می کنیم و مایع کباب مرغ را کف آن پخش و یکدست می کنیم و روی آن زعفران دم کشیده را با براش می کشیم و با کفگیر چوبی خط های کباب را می اندازیم و با شعله کم هر طرف کباب را ده دقیقه سرخ می کنیم.

در آخر بعد از سرخ شدن دو طرف کباب روی کباب ها را آب نارنج می ریزیم و زیر شعله را کم می کنیم تا آب نارنج ها به خورد کباب مرغ برود و طعمی لذیذ و ترش پیدا کند.

دستور پخت کدوسوخاری | غذایی آسان برای افطار

کدو سوخاری یک میان وعده لذیذ یا غذای ساده برای وعده شام است که می توانید با کمترین مواد غذایی در دسترس آن را آماده کنید.

مواد لازم:

کدو 5 عدد

آرد 1و نیم پیمانه

آرد سوخاری 1و نیم پیمانه

تخم مرغ 2 عدد

روغن به مقدار لازم

نمک،فلفل،زردچوبه به مقدار دلخواه

طرز تهیه :

کدو ها را پوست گرفته و آنها را بصورت نواری خرد کنید و به آن کمی نمک و فلفل بزند.

تخم مرغ ها را بشکنید و آن را با هم زن بهم بزنید و به ان نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه کاری اضافه کنید.

آرد و پودر سوخاری را در ظرف دیگری به نسبت 1 به دو ترکیب کند یعنی دو واحد آرد سوخاری و یک واحد آرد بریزید.

اکنون کدو ها را تک تک درون ترکیب آرد و پودر سوخاری بغلتانید سپس ان را درون تخم مرغ بغلتانید و بعد دوباره درون پودر سوخاری و به همین ترتیب همه ی کدوها را آغشته به پودر سوخاری کنید.

در آخر کدوها را در روغن سرخ کنید و با سس قرمز نوش جان کنید.

دستور پخت آش ماست، غذای مناسب برای افطار

 آش ماست یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد و روش های بسیار متنوعی طبخ می شود.

مواد لازم

گوشت گردن بدون استخوان ۶۰۰ گرم

برنج ۵۰۰ گرم

لپه نصف پیمانه

ماست ترش ۱ کیلو

شوید و ترخون ۵۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد متوسط

پیاز داغ ۶ قاشق سوپخوری

نمک به مقدار کافی

طرز تهیه:

لپه ها را به صورت کامل می پزیم و میگذاریم کنار تا بقیه مواد آماده شود.

ماست را از یخچال بیرون می آوریم و ۱ قاشق غذاخوری نمک به کل ۱ کیلو ماست اضافه می کنیم و دوباره ماست را داخل یخچال می گذاریم.

پیاز را  همراه با گوشت گردن داخل قابلمه ای قرار می دهیم.

سپس کمی نمک ،فلفل به آن می افزاییم و قابلمه را روی شعله قرار می دهیم تا به مرور زمان گوشت مغز پخت شود.

پس از اینکه گوشت پخت آب آن را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم تا گوشت کاملا خشک شود و بعد شعله را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا گوشت سرد شود.

لپه ها را به اّب گوشت اضافه می کنیم.

برنج و سبزی های خرد شده را به لپه اضافه می کنیم و می گذاریم کامل بپزند.

ماست را نیز از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای آشپزخانه سازگار شود و زمان افزودن به آش نبرد.گوشت پخته و سرد شده را با گوشتکوب برقی یا دستی خوب له می کنیم و زمانیکه سبزی و لپه کاملا پخته شدند به آش اضافه می کنیم

حالا آش را هر ۵ دقیقه یکبار هم می زنیم تا هم ته نگیرد و هم اینکه زمانیکه به قوام مطلوب رسید آن را از روی حرارت بر داریم. پس از اینکه آش جاافتاد و مواد منسجم بودن و به غلظت مطلوبمان رسید حرارت را خاموش می کنیم.

تقریبا ۵ دقیقه بعد که آش کمی از حرارت افتاد ماست را کم کم به آش اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد آش آغشته به ماست شود و آش ماست آماده شده را داخل کاسه ای می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

ارسال نظر: