زمان واریز سهمیه بنزین دی ماه مشخص شد. سهمیه بنزین دی ماه امشب واریز خواهد شد. تغییری در میزان سهمیه بنزین رخ نداده استسهمیه بنزین خودروهای مختلف اعلام شد که مشروح خبر سهمیه بنزین را در ادامه بخوانید.

یارانه بنزین را با خیال راحت بفروشید!

جعفر+قادری

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر نحوه اختصاص سهمیه بنزین و دادن آن به افراد به معنی آزادسازی قیمت بنزین نیست گفت که این روش اثر تورمی نخواهد داشت.

جعفر قادری اظهار کرد: سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق در همین رابطه مطرح شد که رای نیاورد و در صحن مجلس هم مطرح شد و رای نیاورد، شاکله آن این بود که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد بدهیم یعنی از ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین توزیعی در روز، سهم خودروهای عمومی را کنار بگذاریم و مابقی را بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت توزیع کنیم و به افراد سهمیه بدهیم یعنی مثلاً به ازای هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین بدهیم.

وی افزود: در این مدل اگر فرد خودش بخواهد از سهمیه بنزینش استفاده کند قیمت آن۱۵۰۰ تومان است اما کسی که خودرو ندارد یا خودرو دارد و می‌خواهد از حمل و نقل عمومی استفاده کند، می تواند آن را با قیمتی که بخواهد بفروشد. بنزین آزاد هم لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه خواهد شد. بنابراین کسی که بنزین مازاد دارد می‌تواند آن را زیر سه هزار تومان به فروش برساند و در عمل قیمت بنزین در بازار از ۳ هزار تومان بیشتر نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این روش از نظر توزیعی به خانوارهایی که خودرو ندارند کمک می‌کند که از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، ضمن اینکه افراد به استفاده از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند و حجم تردد و آلودگی نیز کاهش می یابد و از نظر عدالت اجتماعی هم به نفع خانوارهایی است که خودرو ندارند.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر این روش بر ایجاد تورم نیز گفت: قیمت بنزین قرار نیست بالا برود، همان سهمیه ۱۵۰۰ تومان و آزاد ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. پس قیمت تغییر نمی‌کند اما پیش از این سهمیه به خودرو تعلق می‌گرفت و حالا به فرد بنزین تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر من خانواده ۵ نفره داشته باشم ١٠٠ لیتر بنزین در ماه به خانواده من تعلق می‌گیرد و کسی اگر دو، سه یا ده تا خودرو هم داشته باشد یا خودرو نداشته باشد باز به ازای اعضای خانواده‌اش به او بنزین تعلق می‌گیرد. اگر هم بخواهند بنزین آزاد خریداری کنند همان قیمت ۳۰۰۰ تومان است .

قادری تاکید کرد: با توجه به اینکه در این روش سهمیه تاکسی‌ها، وانت بارها و حمل و نقل عمومی مثل سابق خواهد بود و قیمت برای  آنها تغییر نمی‌کند، چون برای حمل و نقل بار و مسافر تغییر قیمت نداریم پس از آثار تورمی هم نخواهد داشت. فقط یک اثر توزیعی دارد.

وی همچنین اضافه کرد: الان استدلال می‌شود که یکی از ایرادات و اشکالات توزیع بنزین یارانه‌ای این است که به خودرو سهمیه می‌دهند و کسی که خودروی بیشتری دارد یارانه بیشتری هم می‌گیرد و کسی که خودرو ندارد بنزین یارانه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نام این روش آزادسازی قیمت نیست، تاکید کرد: قیمت بنا نیست تغییر کند. قیمت بنزین یارانه‌ای همان ١۵٠٠ تومان و آزاد هم ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. در بازار حتی از این مبلغ پایین‌تر می‌آید چرا که وقتی بنزین در پمپ بنزین به قیمت ۳ هزار تومان عرضه شود پس کسی بخواهد آن را عرضه کند باید زیر ۳۰۰۰ تومان بفروشند.

 قادری در پایان گفت: دولت در حال حاضر در حال انجام یک کار آزمایشی در کیش و قشم است تا آثار و پیامدهای آن را بررسی کند و نتایج را ارزیابی می‌کند که ببیند می‌تواند آن را تعمیم دهد یا نه. سال گذشته خود من مخالف این طرح بودم و معتقد بودم می‌تواند پخته شود اما امسال دولت کار تجربی و آزمایشی می کند تا در این شرایط ایرادات و اشکالات آن مشخص شود و دولت می‌تواند به نتیجه برسد.

زمان واریز سهمیه بنزین دی‌ ماه اعلام شد

سهمیه بنزین دی ماه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته در کارت‌های سوخت واریز شد و سهمیه بنزین در آغاز هر ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود . این سهمیه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته خواهد بود و تغییری نیز در میزان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت ایجاد نشده است.

سهمیه بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

 سهمیه‌بندی بنزین در کشور از ۲۴ آبان سال ۹۸ با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش فرصت‌های صادراتی با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دوباره آغاز شد.بر اساس سهمیه‌بندی بنزین، هر لیتر بنزین یارانه‌ای، یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت بنزین سوپر نیز سه‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.امشب بیست و هفتمین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

سهم هرخودرو در سهمیه بنزین چقدر است؟

سهمیه بنزین برای خودرو‌های سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودرو‌های سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

بر اساس سهمیه‌بندی بنزین، هر لیتر بنزین یارانه‌ای، یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت بنزین سوپر نیز سه‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. امشب بیست و پنجمین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

چرا سهمیه بنزین دیر واریز می شود؟

سهمیه بنزین

درحالی که سهمیه بنزین رانندگان، اول هر ماه واریز می‌شود اما سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی همیشه با تاخیر یک الی دو ماهه رو به رو است.

سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین تبعات زیاد و سنگینی برای اکثریت اقشار جامعه داشته است، یکی از این گروه‌ها، رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی هستند.

سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی فقط به رانندگان واجد شرایط تعلق می‌گیرد، شرکت‌های تاکسی اینترنتی هر ماه فهرست کاربران راننده‌ فعال خود را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهند.

این وزارت‌خانه مجموع پیمایش رانندگان در همه شرکت‌های تاکسی اینترنتی را محاسبه و مشخصات ثبتی آن‌ها را با بانک اطلاعاتی ثبت احوال مطابقت می‌دهند. در نهایت نیز فهرست کاربران واجد شرایط برای اختصاص سهمیه آن ماه در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

مقصر تاخیر واریز سهمیه بنزین کیست؟

سهمیه بنزینراننده‌های فعال تاکسی‌های اینترنتی اعتبار سهمیه سوخت دریافت می‌کنند. این اعتبار سهمیه باید هر ماه از سوی نهادهای دولتی واریز شود، اما در این میان، برخی رانندگان نیز تاکید می‌کنند که مشمول دریافت این سهمیه هستند اما حسابشان با تاخیر دو یا سه ماهه شارژ می‌شود.

یکی از رانندگان که در شرکت اسنپ کار میکند، می‌گوید: « از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب صد تومن کار کردم که بیش از پنجاه هزار تومن بنزین سوزوندم و سی هزار تومن هم برای منفی بودن حساب اسنپ و ده تومنی که نگه میداره رفت. با بیست تومن باید برم خونه. سهمیه بنزین درست حسابی هم بهمون نمیدن. خرج استهلاک ماشین که جای خودش رو داره، حداقل برای دلخوشیمون سهمیه بنزین رو سر وقت واریز کنن.»

روابط عمومی تپسی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: نزدیک به دو سال از زمان سهمیه‌بندی سوخت می‌گذرد، در طول این مدت در موارد متعددی واریز اعتبار بنزین، برای رانندگان تپسی و سایر تاکسی‌های اینترنتی، از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیر با تاخیر روبه رو شده است.

روابط عمومی تپسی ادامه داد: در حال حاضر میزان پیمایش سفیران در تپسی بیستم هر ماه محاسبه و برای وزارت کشور ارسال می‌شود. متاسفانه علی رغم تمام پیگیر‌هایی که ما انجام داده‌ایم، واریز سهمیه بنزین در حال حاضر با دو دوره تاخیر مواجه است. اعتبار سهمیه سوخت تاثیر مستقیم بر روی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارد و عدم واریز آن منجر به ایجاد چالش و نارضایتی بین این قشر پر تلاش می‌شود.

ظاهرا  شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی دخالتی در واریز شدن سهمیه بنزین رانندگان ندارند و تنها مشخصات رانندگان و میزان مسافت طی شده هر یک را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اختصاص سهمیه بنزین به همه شهروندان به کجا رسید؟

طرح وان، یکی از آن طرح‌هاست که مدت زیادی در مجلس خاک می‌خورد و هر از چند گاهی یکی از نمایندگان مجلس صحبت جدیدی راجع به آن می‌کند. بر اساس طرح وان، سهمیه‌ای مساوی از یارانه سوخت به همه افراد اختصاص داده می‌شود و بر خلاف سهمیه‌بندی فعلی، این گونه نیست که یارانه سوخت تنها متعلق به رانندگان باشد؛ در آخر هم اگر چیزی از سهمیه‌ فردی باقی ماند، می‌تواند آن را از طریق بورس کالا بفروشند.

با این حال ماجرای طرح وان بسیار به درازا کشیده شده است؛ انگار هر بار یکی از نمایندگان صحبت جدیدی از این طرح می‌کند و دوباره پرونده‌اش تا سال بعد بایگانی می‎‌شود اما حالا از قبل انتخابات ۱۴۰۰ کاندیداها وعده‌هایی شبیه به طرح وان ارایه می‌دادند و پس از آن هم رییس کمیسیون مجلس صحبت‌های جدیدی درباره این طرح کرد. همین مسایل باعث شد زمزمه‌های واقعی شدن قیمت بنزین و تغییر سهمیه آن رنگ و بوی جدی به خود بگیرد.