یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید دولت از راه رسید | بن کارت به جای پول نقد

حمیدرضا ترقی با بیان اینکه قرار بود پس از ایجاد زیرساخت های لازم، حذف ارز ترزجیحی امسال اجرایی شود، اظهار کرد: اما دولت قبل، این زیرساخت ها را ایجاد نکرد و به همین دلیل امکان اجرای این قانون فراهم نشد. الان هم اگر قرار به اجرای این قانون است، باید به همه ابعاد آن توجه شده و زیرساخت های لازم تهیه شود.

یارانه جدید دولت از راه رسید | بن کارت به جای پول نقد
کدخبر : 4787
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال یارانه نقدی واریز شد و از یارانه جدید خبری نبود و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شد  .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیشنهاد داد که دولت به مردم بن کارت بدهد تا آنها بتوانند کالاهایی که یارانه آنها حذف شده است را تهیه کنند.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که زیرساخت ها فراهم نشده است، باید این سیاست تدریجی اجرا شود یعنی ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی که برای مردم حساس هستند تامین شده و در اختیار افراد مطمئنی قرار گیرد تا کالاها را با قیمت ارز ترجیحی به دست مصرف کننده برسانند. راهکار دیگر این است که بن‌کارت‌هایی در اختیار مردم قرار گیرد تا با آن بتوانند کالاهایی که یارانه آنها حذف شده است را تهیه کنند. مثلا اگر قرار است یارانه گوشت حذف شود، بن کارت در اختیار مردم قرار گیرد تا با آن بن کارت با مراجعه به فروشگاه ها صرفا بتوانند همان کالا که مثلا گوشت است را تهیه کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که مراجعه مردم به فروشگاه های دولتی موجب ایجاد صف‌های طولانی نخواهد شد، تصریح کرد: نیاز نیست کالاها فقط در فروشگاه های دولتی توزیع شود. تعاونی روستایی، فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها همه می‌توانند توزیع کالاها را بر عهده بگیرند، البته قرار بود تمام پوزها و صندوق های این فروشگاه ها به سیتسم دارایی وصل شود، ولی دولت قبل در این زمنیه کوتاهی کرد. الان هم دولت دنبال شناسایی 2 میلیون دستگاه پوز است که هیچ اطلاعی از دخل و خرج آنها وجود ندارد. اما به هرحال این کار شدنی است و می توان همه این پوزها را به سیستم دارایی وصل کرد.

ترقی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه، تاکید کرد: باید راهکار جبران حذف ارز ترجیحی برای مردم روشن باشد. اجرای این سیاست نیز باید با دقت باشد، زیرا اگر راهکار جبرانی به خوبی اجرا نشود، حذف ارز ترجیحی آثار تورمی کمرشکنی ایجاد کرده و مردم تحمل  فشار آن را نخواهند داشت.

وی در پایان با بیان اینکه پرداخت یارانه مستقیم موجب افزایش نقدینگی خواهد شد، گفت: تجربه ثابت کرده است که پرداخت یارانه تاثیر آنچنانی در زندگی مردم ندارد.

 در تازه‌ترین اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز یارانه معیشتی، خبری از پرداخت یارانه جدید که از مدت‌ها قبل وعده آن داده شده بود، نیست.

وعده پرداخت یارانه چند صد هزار تومانی نه تنها در در دی‌ماه محقق نشد بلکه اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که این یارانه در ماه بهمن هم واریز نخواهد شد.

همزمان با ۱۰ بهمن‌ماه و به روال ماه‌های قبل یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد. این یارانه از زمان افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ در دستور کار دولت قرار دارد و مبلغ آن بسته به تعداد اعضای خانوار متفاوت است.

اما در چندماه اخیر بحث‌هایی در رابطه با افزایش مبلغ یارانه نقدی پرداختی مطرح شد که در اهم آن در اواخر آذرماه، محسن رضایی-معاون اقتصادی رییس جمهور- اعلام کرد که یارانه نقدی تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و در اوایل دی ماه پرداخت خواهد شد. به دنبال آن وزیر اقتصاد هم خبر پرداخت یارانه را رد نکرد ولی در مورد زمان آن اعلام دقیقی نداشت.

یارانه جدید

اعلامی که از سوی مسئولان در رابطه با پرداخت یارانه جدید انجام شد نشان داد که مبلغی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان برای یارانه بگیران معیشتی در نظر گرفته شده است که حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر خواهد گرفت ولی در نهایت پرداختی در دی ماه صورت نگرفت. در مورد پرداخت در بهمن ماه نیز اما و اگرهایی مطرح بود، اما ظاهرا به این ماه هم نرسیده و باید منتظر پرداخت در ماه‌ اسفند یا ماه‌های دیگر بود.

بر این اساس اگر هم یارانه  ۸۰۰ هزار تومانی مطرح باشد، قرار نیست به هر شخص این رقم پرداخت شود بلکه به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، یارانه معیشتی و یارانه جدید مجموعه پرداختی خانوار می‌تواند تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

این در حالی است که  پرداخت یارانه نقدی جدید در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از این محل تامین شود، ولی مساله اینجاست که هنوز دولت و مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به توافق نهایی نرسیده اند و مشخص نیست که چه زمانی این کار انجام شود.

سالانه بیش از یک میلیارد تومان در کشور شناسایی شدند و این 22 میلیون نفر در اولویت سیاست های 1401 برای آزمون وسع هستند»، این بخشی از اظهاراتی است که مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان مجلس گفت.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یارانه ٨٠٠هزار تومانی در سال جدید را قطعی عنوان کرد. 

زندگی افراد و اقشار ضعیف جامعه تحت تاثیر قرار می گیرفت و نیاز بود تا از این افراد حمایت شود؛ بنابراین پای یارانه جدید به میان می‌آمد؛ تقریبا دو ماهی است که مردم منتظرند تا بدانند داستان این یارانه جدید چیست و یارانه به چه شکل خواهد بود؛ انتظار ساده‌ای که مسئولان آن طور که باید در پاسخ به آن عمل نکرده‌اند و این نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد.

در ابتدا اصلا مشخص نبود یارانه جدید چه زمانی واریز می‌شود و معاون اقتصادی رئیس جمهور با وعده‌ای که هیچ وقت محقق نشد، بسیاری را امیدوار به واریز یارانه در دی ماه کرده بود ولی این یارانه در دی واریز نشد.

یارانه جدید

پس از آن نمایندگان مجلس در گفت‌گوهای مختلف اظهار داشتند که یارانه جدید سال آینده واریز می‌شود و امسال منتظر یارانه جدید نباشید؛ البته جالب توجه است که حتی نمایندگان هم با اطمینان از این موضوع صحبت نکردند و می‌گفتند این تصمیم مجلس است؛ ممکن است دولت ناگهان تصمیمی جدید بگیرد؛ اما به هرحال باتوجه به آنچه تاکنون مشخص شده است، امسال خبری از یارانه جدید نیست.

مبلغ یارانه جدید سوال دیگر بسیاری از مردم است. از همان ابتدا گمانه‌زنی‌هایی از یارانه ٨٠٠هزار تومانی برای خانواده‌های ۴نفره مطرح می‌شد و حال به نظر می‌رسد این گمانه‌زنی تحقق یافته است؛ زیرا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  گفت: مبلغ یارانه جدید ١١٠هزار تومان به ازای هر نفر است؛ طبیعتا تا اینجا یک خانواده ۴نفره تنها ۴۴٠هزار تومان دریافت می‌کند؛ اما مابقی چه می‌شود؟ قادری در پاسخ به این سوال به یارانه نقدی و معیشتی اشاره داشته و می‌گوید: با حذف ارز ترجیحی قرار بر حذف یارانه معیشتی و نقدی نیست؛ بنابراین با یارانه‌های نقدی و معیشتی و نیز یارانه جدید ١١٠هزار تومانی، یک خانواده ۴نفره چیزی حدود ٨٠٠هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

یارانه ١١٠هزار تومانی کفاف زندگی افراد را می‌دهد؟ از همان ابتدا که گمانه‌زنی‌هایی از یارانه ١١٠هزار تومانی مطرح شد، مردم عموما معتقد بودند این یارانه قطعا نمی‌تواند زندگی آنان را پوشش دهد و دولت باید با حذف ارز ترجیحی منابع موجود را فقط صرف دهکهای پایین کند تا بتواند یارانه بیشتری به این گروه پرداخت کند.

احتمالا دولت رئیسی قصد دارد برای موفقیت در توزیع عادلانه یارانه به کم درآمدها، بررسی اطلاعات بانکی و تراکنش مالی افراد را در قالب آزمون وسع پیگیری کند.

 دولت سیزدهم قصد دارد سال آینده با استفاده از اطلاعات بانکی افراد به شناسایی ثروتمندان با هدف حذف یارانه نقدی و دریافت مالیات بر پایه درآمد واقعی بپردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه