کدخبر: 13883

گیاه بارهنگ چیست و چه خواصی دارد؟

 

گیاه بارهنگ یک علف چند ساله است. عصاره‌ای که از برگ بارهنگ و دانه بارهنگ استخراج می‌شود، فواید و خواص درمانی فراوانی دارد. برگ‌ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت داشتن این خاصیت برای درمان زخم‌ها، التهاب‌ها و جراحت ها کاربرد دارد. از دیگر خواص بارهنگ می‌توان به درمان سرفه، درمان یبوست و درمان اگزما اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص بارهنگ است به بررسی خواص بارهنگ جیست، خواص بارهنگ برای معده، خواص بارهنگ برای رفلاکس معده، خواص بارهنگ برای زخم معده، خواص بارهنگ برای میکروب معده، خواص بارهنگ برای یبوست، خواص بارهنگ برای کبد، خواص بارهنگ برای مو، خواص بارهنگ برای پوست، خواص بارهنگ برای دستگاه تنفسی، خواص بارهنگ برای لاغری و درنهایت عوارض بارهنگ می‌پردازیم. در ادامه با عطاری اینترنتی دیجی عطار همراه ما باشید.

خواص تخم بارهنگ در طب سنتی

تخم بارهنگ به شکل دانه های ریز قهوه ای تیره متمایل به سیاه است و دارای چربی، صمغ، لیزاب، ترکیبات گلوکزیدی است و چنانچه در آب قرار گیرد، لایه رویی آن با ایجاد لعاب، تورم آن را سبب می شود. این دانه های ریز، حدود ۱۰ درصد مواد روغنی دارد. روغن بارهنگ زردرنگ است و بویی مطبوع و طعمی شبیه روغن گردو دارد. طبع دانه های بارهنگ سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص تخم بارهنگ عبارت اند از:

۱. درمان گلو درد

از خواص تخم بارهنگ در طب سنتی برای درمان گلودرد و نرم کردن سینه استفاده می شود. تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد و از قدیم به همراه دانه به، تخم قدومه و تخم مرو به عنوان چهارتخمه برای نرم کردن سینه، رفع گلودرد، صاف کردن صدا و رفع خشونت حلق و گرفتگی صدا استفاده می شده است.

۲. درمان سرفه خشک

به دلیل همان خاصیت ایجاد لعاب دانه بارهنگ، استفاده از آن برای تسکین سرفه های خشک و خونی مفید است، ضمن آنکه خوردن عصاره بارهنگ برای سل، خونریزی ریه و تنگی نفس مؤثر و مفید است. تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کننده دارد.

۳. کمک به درمان عفونت ریه و کاهش تب

یک درمان گیاهی مفید برای عفونت ریه و کاهش سرفه استفاده از دانه بارهنگ به همراه اسفرزه، سه پستان، قدومه و تخم مرو است. ترکیب این دانه های گیاهی به خروج خلط از سینه کمک می کند و چنانچه ریه شما خلط غلیظ و سفت داشته باشد، به رقیق شدن خلط و خروج راحت تر آن کمک می کند. همچنین به دلیل طبع خنکی که دارد، در فرونشاندن تب موثر است.

۴. کاهش سوزش معده و بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند. یکی از بهترین درمان های خانگی و بی خطر برای بهبود این حالت، استفاده از ترکیب یک لیوان عرق نعنا و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ به همراه یک قاشق عسل است. بهترین زمان مصرف این معجون مفید نوشیدن آن یک ساعت بعد از خوردن غذا است که باعث کاهش ناراحتی های گوارشی در طول روز می شود.

بیشتر: راهنما خرید برگ بارهنگ

۵. درمان یبوست

از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. دانه های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می کند.

۶. درمان اسهال

جالب است بدانید دانه های بارهنگ به درمان اسهال به وی‍ژه اسهال ناشی از ازدیاد رطوبت مزاج و بلغم نیز کمک می کند. به این منظور مقدار دو قاشق سوپ خوری تخم بارهنگ را همراه با مقداری نبات سوخته میل کنید.

۷. برطرف کردن التهابات موضعی

مالیدن خمیر تهیه شده از دانه های بارهنگ مخلوط با روغن زیتون برای برطرف کردن التهابات موضعی مفید است.

۸. برطرف کردن خون موجود در ادرار

در طب سنتی از برگ و تخم بارهنگ برای درمان و برطرف کردن خون موجود در ادرار استفاده می شود. به این منظور لازم است، تخم بارهنگ را به همراه برگ آن دم کنید و بعد از صاف کردن، آن را در نصف استکان شربت زرشک حل کرده، بعد از غذا بنوشید. همچنین جوشانده دانه بارهنگ به رفع بیماری های التهابی کلیه و مثانه کمک می کند.

نحوه مصرف دانه بارهنگ

برای استفاده از خواص تخم بارهنگ بایستی دانه ها را در یک فنجان آب جوش هم زده و میل شود.

مقدار و مدت مصرف:

کودکان زیر ۲ سال: حدود یک گرم

۲ تا ۱۲ سال: دو و نیم گرم

افراد بالای ۱۲ سال: پنج گرم، چهار بار در روز مصرف شود

نکات مهم

بارهنگ جزء گیاهان بی ضرر است اما بایستی در کنار مصلحاتی که برای آن در این مطلب ذکر شد، استفاده گردد تا عوارضی برای شخص ایجاد نشود. به عنوان مثال مصلح جوشانده ریشه و برگ بارهنگ عسل می باشد تا ضرری به ریه نرسد.

عصاره برگ بارهنگ، برای طحال مضر می باشد. مصلح آن جویدن شیره گیاه رزینی است که به شکل قطعات سخت، کوچک و شفافی در عطاری ها موجود می باشد. برای بهره مندی از خواص دانه بارهنگ در هر وعده بین 5 تا 12 گرم استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به عمده فروشی گیاهان دارویی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://digiattar.com/blog/post/204/%D8%B9%D9%85%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C

دیجی عطار

 

 

ارسال نظر: