کدخبر: 17887

روبیکا یا ویسگون؟ - کدام یک اینستاگرام ایرانی می‌شود؟

 

 

 

شبکه های اجتماعی خواسته یا ناخواسته بخشی از زندگی ما شده است. هر زمانی که از کاری فارغ می‌شویم اولین کاری که می‌کنیم چک کردن شبکه های اجتماعی است که در آن فعال هستیم. از اشتراک عکس و فیلم با دوستان گرفته تا اخبار و آموزش و خرید و فروش، همه در این شبکه ها انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم اصلی ترین جایگزین های اینستاگرام در ایران یعنی روبیکا و ویسگون را با یکدیگر مقایسه کنیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم.

 

انواع شبکه های اجتماعی

 

شبکه های اجتماعی به دسته های مختلفی تقسیم میشوند:

  1. نرم افزارهای اشتراک محتوا مانند: اینستاگرام، ویسگون و روبیکا
  2. نرم افزارهای دوست یابی: نزدیکا، باهم و پاتوق
  3. نرم افزارهای پیام رسان: بله، ایتا و مجددا روبیکا!!!

 

روبیکا، سوپر اپی با قابلیت شبکه اجتماعی

 

نرم افزار روبیکا به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت همراه اول در اسفند سال ۱۳۹۶ رو نمایی شد و با تبلیغات گسترده در صدا وسیما در نوروز همان سال به نصب میلیونی رسید. این نرم افزار با اسپانسرینگ برنامه هایی مثل عصر جدید و خندوانه و پایتخت به نامی آشنا در بین تمام مردم تبدیل شد. این سوپر اپ شامل بخش های مختلفی از جمله: پرداخت، مسابقه، پخش فیلم و سریال، پیام رسان و ... بود. قسمت شبکه اجتماعی نرم افزار روبیکا، روبینیو نام دارد.

 

روبیکا تلاش کرد با ارائه سرویس‌های متنوع، دسترسی به مجموعه‌ای از اطلاعات را در یک محیط ساده و جذاب را برای کاربران دستگاه‌های هوشمند فراهم کند. درواقع کاربران می‌توانند فقط با نصب یک اپلیکیشن قبض‌های خود را الکترونیکی پرداخت کنند، لیست پخش موسیقی بسازند، به آرشیو برنامه‌های تلویزیونی دسترسی پیدا کنند، کلیپ‌ها و  فیلم‌های مختلف را ببینند، سرگرم شوند، با دوستانشان چت کنند و کلیه نیازهای روزمره‌شان را برطرف کنند.

 

8

ویسگون، اولین شبکه اجتماعی ایرانی

 

گروه نرم افزاری رخ، در سال ۱۳۹۲، شبکه اجتماعی اشتراک عکس و ویدئو ویسگون را راهی بازار کرد. اسم ویسگون، مخفف شعار (what is going on?) به معنی چه خبر است. با توجه به سابقه فعالیت ویسگون به جرأت میتوان گفت که این اپلیکیشن تخصصی ترین شبکه اجتماعی ایران در حوزه اشتراک عکس فیلم است. این نرم افزار بیش از سه میلیون و پانصد هزار کاربر دارد.

 

برای فعالیت در این شبکه اجتماعی نیازی نیست عضو برنامه دیگری شوید. با دانلود اپلیکیشن ویسگون از گوگل‌پلی، کافه بازار یا سایت خودشان به‌راحتی می‌توانید با داشتن ایمیل یا شماره تلفن همراه عضو این شبکه اجتماعی شوید. همچنین ویسگون از طریق نسخه تحت وب نیز در دسترس است. برخلاف ادعای دروغین روبیکا، اینترنت ویسگون با تعرفه‌ نیم‌بها محاسبه می‌شود.

 

تخلفات روبیکا و ابطال مجوز

 

در سال ۱۴۰۰ و پس از رسوایی گسترده تخلفات روبیکا در ساخت اکانتهای جعلی و تخلف در محاسبه پهنای باند مصرفی، مجوز این نرم افزار از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر لغو شد. گوگل هم بعد از این اتفاقات، اقدام به حذف این اپلیکیشن از روی گوگل پلی کرد.

در آن سال دو بازیکن مطرح فوتبال کشورمان با انتشار عکسی از اکانت‌های جعلی روبینو، در اینستاگرامشان اعلام کردند که هیچگونه فعالیتی در این برنامه ندارند و صفحاتی که به نام آن‌ها زده شده، فیک است!

اما جنجال‌ها فقط به اعتراض‌های مجازی ختم نشد و روز به روز به سیل عظیم افرادی که علیه روبیکا به پلیس فتا شکایت می‌کردند، اضافه می‌شد. نقض حریم خصوصی افراد و ساخت پیج‌های جعلی باعث شد نرم‌افزار روبیکا در مرداد ماه 1400 از روی گوگل‌پلی و سایر مارکت‌های اندروید داخلی حذف شود.

 

 

روبیکا، هیچ کاره ولی همه کاره!

 

بعد از چند دقیقه کار کردن با نرم افزار روبیکا، متوجه می‌شوید که این نرم افزار شامل بخشهای متعددی است، برای مثال یک قسمت از این نرم افزار مربوط به فیلم های تولید شده در شبکه های نمایش خانگی است، یک قسمت پیام رسانی مثل تلگرام و یک قسمت شبکه اجتماعی است مانند اینستاگرام

اما وقتی که به صورت تخصصی هر کدام از این بخش ها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که هر کدام از این خدمات فقط پوسته ای از تلگرام و اینستاگرام است.

9

قابلیت‌های متفاوت ویسگون برای کاربران ایرانی

 

اگر بلاگر، اینفلوئنسر یا تولیدکننده حرفه‌ای محتوا باشید، همانقدری که اینستاگرام برای شما جذاب است، ویسگون هم هست! این برنامه محیطی بسیار پویا با کاربری ساده دارد که پست‌گذاری و فعالیت را بر هر سنی راحت می‌کند.

یکی از اصلی ترین ویژگی های ویسگون در مقایسه با رقیب اصلیش یعنی روبیکا، قابلیت ثبت هر مطلب در گوگل است، یعنی در صورتی که کپشن مناسبی برای محتوای خود بنویسید، به راحتی مطلب خود را در گوگل خواهید یافت.

این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر کاربر فعال دارد و در هر 5 ثانیه یک عضو جدید به خانواده ویسگون اضافه می‌شود .

قاعده اصلی شبکه‌های اجتماعی این است؛ هرچه بیشتر فعال باشید، بیشتر دیده خواهید شد!

ویسگون نیز از این قاعده پیروی می‌کند و پست‌های شما متناسب با میزان فعالیت و حضور مستمر در این برنامه به نمایش گذاشته می‌شود؛ اما ویسگون با داشتن قابلیت تبلیغات، خودش را از سایر همتایانش جدا کرده است.

شما می‌توانید با «خرید اعتبار» پست‌ و استوری‌های خود را به‌طور ویژه منتشر کنید و  آن را در میان مطالب منتخب، محبوب و جدید ببینید. این کار به شما کمک می‌کند تا زودتر به کاربران جدید معرفی شوید و فالوور واقعی بگیرید.

جدال ویسگون و روبیکا بر سر جایگزینی اینستاگرام

 

اگر پای انتخاب نمونه‌های داخلی به‌جای اینستاگرام وسط باشد، قطعا معیارهای متفاوتی را باید مدنظر قرار داد. پهنای باند و سرعت، صداقت و شفافیت، تعداد کاربران فعال، پویایی شبکه اجتماعی و قابلیت‌های آن مواردی است که برای هر کاربری قابل تامل است.

روبیکا تاکنون نتوانسته نمره قابل قبولی در میان ایرانیان بگیرد و تنها بخش محدودی از جامعه حاضر به فعالیت در این برنامه هستند، اما ویسگون با آزادی بیانی که در اختیار کاربران ایرانی قرار داده و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد انتظارات یک کاربر از شبکه اجتماعی را به خوبی پاسخ گفته است.

با توجه به همه این موارد اگر جدال بر سر انتخاب ویسگون یا روبیکا باشد، شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

ارسال نظر: