کدخبر: 18732

دوربین شکاری از گذشته تا کنون

دوربین‌های شکاری که برخی به آن‌ها دوربین‌های دو چشمی نیز می‌گویند، دوربینی با کاربردی وسیع هستند که تاریخچه‌ای طولانی دارند و از گذشته تا به کنون در موارد مختلفی استفاده شده‌اند. این نوع دوربین‌ها به‌طورکلی به دودسته دوربین‌های دوچشمی و دوربین‌های تک چشمی تقسیم می‌شوند که در عصر حاضر، با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد بروز شدن مدل‌های مختلف از دوربین‌های دو چشمی و دوربین‌های تک چشمی هستیم. در این مقاله شما را با سیر تکامل و پیشرفت هر یک از این دوربین‌ها آشنا خواهیم کرد. اگر به تاریخچه شکل گیری و پیشرفت دوبین شکاری، علاقه‌مند هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه انواع دوربین شکاری

کلیه دوربین‌ها از جمله دوربین‌های دوچشمی، دوربین‌های تک چشمی، مداربسته، عکاسی و...، تقریباً دارای اجزای مشترکی مانند بدنه و لنز می‌باشند که البته هرکدامشان از تاریخچة پیدایش گوناگونی برخوردار می‌باشند؛ اما تمام این طرح‌ها و ابداعات وابسته به اولین نمونه‌های اختراع شده از دوربین هستند. به عبارتی، اولین نمونه‌ از اختراعات، اکثرا پایه‌گذار نمونه‌های بعدی و جدیدتر هستند و شاخه جدیدی از علم را در آن حوزه می‌گشایند. در بحث انواع دوربین‌های دوچشمی و دوربین‌های تک چشمی نیز همین موضوع مطرح است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای آشنایی با تاریخچه دوربین شکاری، ابتدا لازم است به بحث در خصوص تلسکوپ که خود نوعی دوربین شکاری است، بپردازیم.

ساخت تلسکوپ شکستی

تلسکوپ واژه‌ای یونانی است که از تله (τῆλε) و اسکوپین (σκοπεῖν) گرفته شده و در معنی لغتی ‌دور را دیدن معنی می‌دهد. این وسیله در سال‌های 1606 تا 1609 میلادی ساخته شد و از اولین دوربین‌های تک چشمی (تلسکوپ شکستی) شناخته می‌شود.

فرابین واژه فارسی شده کلمه تلسکوپ به‌عنوان دوربینی برای شناسایی و مشاهده اجرام دور است که در هلند با استفاده از لنز شیشه‌ای اختراع شد. هنگامی که صحبت از اختراع تلسکوپ می‌شود، اولین کسی که به ذهن خطور می‌کند گالیلئو گالیله ایتالیایی است. اما خوب است بدانید که جز گالیله افراد دیگری هم در این زمینه تلاش کردند تا این وسیله خلق شود که از آن افراد می‌توان به هانس لیپرشی، زاخاریاس یانسن، یاکوب میتیوس هلندی و لایمن اسپیتزر اهل ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

زاخاریاس یانسن و هانس لیپرشی عینک‌ساز و یاکوب میتیوس کارشناس عدسی‌ها بودند که در زمان این سه نفر از عدسی‌ها تحت عنوان عدسی شیئی استفاده می‌کردند تا تصویری شکل بگیرد. برخلاف افکار اکثر مردم، می‌توان این افراد را مخترع تلسکوپ نامید؛ اما  گالیله اولین کسی بود که برای رصد اجرام آسمانی از این وسیله استفاده کرد و گزارش‌های آن همچنان باقی‌مانده.

اختراع تلسکوپ نیوتنی یا تلسکوپ بازتابی

در سال‌های بعد به دلیل هزینه زیاد برای ساخت عدسی باید فکر تازه و ایده‌ای جدید شکل می‌گرفت که در سال  1668 میلادی فردی به نام ایزاک نیوتن اولین تلسکوپ بازتابی را ساخت که به تلسکوپ نیوتنی معروف شد. او با استفاده از آینه تخت و مقعر که از جنس فلز بودند و داخل یک لوله قرار می‌گرفتند، توانست تلسکوپ نیوتنی را بسازد. در سال 1733 میلادی با اختراع عدسی بی‌رنگ خطای رنگی کمی اصلاح شد و همچنین در سال‌ 1857 با اندود کردن نقره و در سال 1932 با اندود کردن آلومینیوم به آینه‌های فلزی که از جنس قلع و مس بودند و به‌مرور تیره می‌شدند، برطرف شد. در ادامه، با ورود به قرن بیستم و پیشرفت علم، زمینه برای ساخت تلسکوپ‌های قوی‌تر که بتوانند در طیف‌های مختلفی کار کنند فراهم شد  و در تنوع زیادی در مجموعه ابزار نجومی شکل گرفت.

ساخت دوربین‌های عکاسی

تاریخچه دوربین‌های عکاسی که به نوعی دوربین شکاری تک چشمی به حساب می‌آیند، به قرن‌های 11 تا 16 برمی‌گردد. در آن زمان برای عکس‌برداری و ثبت تصاویر از اتاق‌های تاریکی استفاده می‌شد که نور به داخل آن نفوذ نمی‌کرد و در جلوی آن سوراخی به قطر یک میلی‌متر تعبیه شده بود که باگذشت زمان و به روی کار آمدن کارت‌های حافظه این دوربین‌ها نیز به‌مرور کاربرد کمتری پیدا کردند. به‌طورکلی با ساخت تلسکوپ‌های اولیه و دوربین‌های نخستین و همچنین آزمون و خطاهای زیاد در این حوزه، ساخت دیگر دوربین‌های تک چشمی و دوربین‌های دوچشمی نیز به همین شکل ادامه پیدا کرد و اکنون باگذشت سال‌ها، انسان‌ها تجربه خوبی در این زمینه کسب کرده‌اند که می‌توانند از دوربین‌ها به‌عنوان ابزاری کارآمد در تمام زمینه‌ها استفاده کنند.

پیدایش دوربین‌های شکاری دو چشمی

دوربین شکاری دو چشمی که به دوربین‌های شکاری نیز معروف هستند پس از این اتفاقات ساخته شدند. تلسکوپ دوچشمی (دوربین‌ دوچشمی) نیز از دو تلسکوپ مشابه کنار هم قرار گرفته تشکیل شده که نمونه‌های اولیه و همچنین ناموفق آن را پیترو پاترونی ایتالیایی، کروبیوین اورلئانز فرانسوی و دولبر آلمانی در طی نیمه دوم قرن 17 تا نیمه اول قرن 18 ساختند و در سال 1854 ایگنزیو پوررو اولین دوربین دوچشمی زاویه مدرن را اختراع و ثبت کرد. همچنین در ادامه دوربین‌های دوچشمی و دوربین‌های تک چشمی مختلفی ساخته شدند که توانایی تشخیص انواع موج‌های رادیویی تا فرابنفش را دارا بودند و این سازه‌ها باعث شدند که علوم جدیدی بر روی دانشمندان گشوده شود تا آن‌ها بتوانند کشفیات خودشان را گسترش دهند.

علاوه بر این شاید برایتان جالب باشد که  علت شناخته‌شدن دوربین‌های دوچشمی به دوربین‌های شکاری به کاربرد آن برمی‌گردد. زیرا این دوربین‌ها درگذشته برای شکار مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما به ‌مرور زمان و با پیشرفت علم این دوربین کاربردهای دیگری نیز پیدا کرد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

معرفی انواع دوربین شکاری دو چشمی (دوربین‌های دوچشمی)

15

دوربین‌های‌ دوچشمی پس از دوربین‌های تک چشمی، ساخته شدند. این دوربین‌ها به‌واسطه پوشش‌دادن دو چشم، زاویه دید وسیع‌تر و میدان دید بهتری را برای افراد ایجاد می‌کنند. اما دارای نکات منفی همچون حمل و نقل سخت، وزن سنگین و... نیز هستند.

با پیشرفت وسیع این نوع از دوربین‌ها، تقاضا برای خرید آن‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرد. این نوع از دوربین‌های شکاری، در برخی زمینه‌ها نسبت به دوربین‌های تک‌چشمی‌ تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند. دوربین‌های شکاری انواع مختلفی دارند؛ اما هرچه جنس لنز و منشورهای استفاده شده در دوربین کیفیت بهتری داشته باشد و هر چه نحوه سوار کردن اجزای آن دقیق‌تر باشد، دوربین دوچشمی کارایی و کیفیت بالاتری خواهد داشت. همچنین دوربین‌های دوچشمی در دو دسته راست بین و کج‌ بین تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

دوربین‌های دو چشمی راست‌ بین

این دوربین‌های شکاری به شکل دو لوله مستقیم به نظر می‌رسند و منشور مورد استفاده در آن‌ها از نوع roof  است. در دوربین‌های راست‌ بین نسبت به کج‌بین‌ها منشور کم‌تری به ‌کار رفته که همین موضوع باعث می‌شود امواج هوای گرم متصاعد شده از سطح زمین را بیش‌ از دوربین‌های کج ‌بین نشان دهد. به ‌طوری ‌که دوربین‌های راست بین بهتر است در مکان‌های کم ‌نور و ابری استفاده شوند تا وضوح و کار آیی آن‌ها بهتر باشد.

دوربین شکاری دو چشمی کج بین

این دوربین‌های شکاری که حالتی شکسته دارند، تعداد منشور بالاتری نسبت به راست‌ بین‌ها داشته که باعث می‌شود این دوربین‌ها کارایی و وضوح مناسبی در مکان‌های آفتابی و گرم داشته باشند. همچنین نوع منشور موجود در این دوربین‌ها از نوع porro است.

درباره کاربرد وسیع انواع دوربین شکاری

ابتدا از دوربین‌های دوچشمی و دوربین‌های تک چشمی برای کارهای ساده و جزئی استفاده می‌شد. اما به ‌مرور زمان انواع دوربین شکاری، کاربردهای بسیار وسیعی پیدا کردند. به‌طوری‌ که درخواست برای خرید این دوربین‌ها افزایش پیدا کرد و انواع کارخانه‌ها برای تولید آن دست ‌به ‌کار شدند. بر همین اساس برندهای معروف و مختلفی در این عرصه شکل گرفت که می‌توان به بوشنل، اپکسل، بایگیش، نیکون و نیکولا اشاره کرد که از آمریکا تا ژاپن و کشورهای اروپایی را شامل می‌شوند.

کاربرد انواع دوربین شکاری تک چشمی

16

دوربین‌‌های تک چشمی برای موارد زیادی مثل تجهیزات نظامی، شکار، تفریح، رفتن به کوه، جنگل و دریا، رصد و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تجهیزات نظامی

دوربین‌های تک چشمی قوی و دقیق برای سلاح‌های گرم به ‌شدت کاربرد دارند. به‌ طوری ‌که برای اسلحه‌هایی مانند انواع اسنایپرها، تفنگ‌های نیمه‌سنگین مانند M4، تفنگ‌های سبک مانند برخی کلت‌ها و حتی سلاح‌های سرد مانند کمان‌های پیشرفته (کراسبو)، از این دوربین‌های تک چشمی استفاده می‌شود.

علاوه ‌بر آن، هر یک از این نوع دوربین‌ها دارای ویژگی‌های به خصوصی هستند. برخی از این دوربین‌های تک چشمی مقاوم به بخار و آب هستند، برخی دیگر دارای قابلیت زوم متغیر و ثابت می‌باشند و در برابر ضربه مقاومت خوبی دارند. به طور مثال، دوربین‌های تک چشمی موجود در تفنگ‌هایی مانند اسناپیر، دارای قدرت زوم بسیار بالا با قابلیت‌های جالب‌ توجه دیگر هستند که این یکی از نکات حائز اهمیت برای این نوع از تفنگ‌ها است.

شکار

هنگام شکار و زمانی که حیوان موردنظر را شناسایی کردیم، نیاز به دوربین شکاری بر روی سلاح خود داریم تا بتوانیم از فاصله‌ای دور آن‌ را هدف‌گیری کنیم. البته این نکته نباید فراموش شود که  قدرت زوم بیش‌تر تضمینی برای موفقیت بیش‌تر در شکار نیست. زیرا تنظیم قدرت زوم دوربین شما باید بر اساس کاربرد آن باشد. اگرچه قدرت زوم بالا یکی از نکات مهم برای تفنگ‌هایی مانند اسنایپر است؛ اما به طور معمول هرچه دوربینی قدرت زوم بالاتری داشته باشد، منطقه محدودتری از هدف را پوشش می‌دهد و این نکته باعث می‌شود که دوربین‌هایی با زوم بالا برای اهداف ثابت مناسب‌تر باشند.

برای مثال اگر به دنبال شکار حیوانات سریعی مانند خرگوش هستید، باید دوربینی انتخاب کنید که قدرت زوم مناسبی برای این کار داشته باشد. زیرا زوم بیشتر باعث کاهش میدان دید می‌شود که اگر به این موضوع توجه نشود، می‌تواند شکار را برای شما سخت و طاقت‌فرسا کند.

گردش و تفریح

هنگام گردش و تفریح، دوربین‌های شکاری می‌توانند برای ما امکان تماشای مناظر دور دست را فراهم کنند. دوربین‌های دوچشمی به دلیل پوشش‌دادن هر دو چشم زاویه دید وسیع‌تر و میدان دید بهتری را برای افراد فراهم می‌کنند. همچنین فضای بیش‌تری را اشغال می‌کنند و معمولاً سنگین‌تر هستند. اما دوربین‌های‌ تک چشمی کوچک‌تر و سبک‌تر هستند که از این رو می‌توان آن‌ها را راحت‌تر حمل کرد.

دوربین‌های تک چشمی و دوربین‌های دوچشمی بر اساس قابلیت و ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند بازه قیمتی متفاوتی هم داشته باشند و شما با توجه ‌به نیازتان باید آن‌ها را انتخاب کنید. اما در هنگام کمپینگ خوب است که هنگام خرید این دوربین‌ها به برخی نکات مانند قدرت بزرگ‌نمایی، داشتن پایه، وزن مناسب و همچنین مقاوم‌بودن در برابر عوامل طبیعی دقت کنید. زیرا همین نکات هستند که می‌توانند سفر را برای شما لذت ‌بخش‌تر کنند.

رصد و دریانوردی

هنگامی که رادارها اختراع نشده بودند و دریانوردی با اجزای ساده انجام می‌شد، دوربین‌های تک چشمی برای دریانوردان بسیار کاربردی بودند. به‌طوری‌که ملوان‌ها در قدیم از آن علاوه بر رصد اطراف خود، از بعضی خطرات پیشرو نیز جلوگیری می‌کردند.

گفتنی است که این وسیله یکی از ابزار مورد علاقه دزدان دریایی نیز بوده که به کمک آن کشتی‌های باری را رصد کرده و اگر شرایط را مناسب می‌دیدند، به غارت آن می‌پرداختند.

کاربرد دوربین‌های دو چشمی

17

دوربین‌های دوچشمی در کارهایی مختلفی مانند نظارت، رصد، گردش و تفریح و جستجو کاربرد دارند؛ اما از کاربردهای جالب آن دیدن کنسرت‌ها و همایش‌های بزرگ است؛ به این صورت که در کنسرت‌ها و یا برنامه‌های نمایشی بسیار بزرگ معمولاً افرادی که در انتهای سالن یا در طبقات بالایی هستند، نمی‌توانند صحنه نمایش را به‌خوبی ببینند؛ در این هنگام افراد یا از دیدن نمایش صرف‌نظر می‌کنند یا به دنبال راهی برای نزدیک‌تر شدن به صحنه می‌گردند؛ اما افرادی هم هستند که با استفاده از دوربین‌های دوچشمی بدون دغدغه به تماشای کنسرت یا نمایش می‌پردازند.

دوربین‌های دوچشمی در هنگام نظارت و دیده‌بانی از مقر و پاسگاه‌ها بسیار مور داستفاده قرار می‌گیرند. همچنین نیروهای نظامی از دوربین‌های دوچشمی در جنگ‌‌های جهانی و بسیاری از صحنه‌های درگیری استفاده می‌کردند تا موقعیت دشمن را شناسایی و تجهیزات آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. به ‌طور کلی در امر نظارت و رصد دوربین‌های تک چشمی در مکان‌های ثابتی مثل مراکز نظامی و مراکز عمومی نصب می‌شوند و نقاط کور یا محیط‌هایی را پوشش می‌دهند که از اهمیت خاصی برخوردار باشد و در مقابل دوربین‌های دوچشمی دوربین‌هایی هستند که به دست افراد سپرده می‌شوند تا هر سمت و هر منطقه‌ای را که نیاز بود، بتوانند رصد کنند.

دوربین‌های دوچشمی به علت ویژگی میدان دید وسیعی که دارند می‌توانند در هنگام جستجو و گردش نیز مورداستفاده قرار گیرند. همچنین افرادی که برای گردش به طبیعت می‌روند، می‌توانند از دوربین‌های شکاری برای دیدن مناظر دور دست، بررسی شرایط آب‌وهوایی، جلوگیری از وقوع حادثه و خطر و... استفاده کنند.

از دیگر کاربردهای دوربین‌های دوچشمی علاوه بر شکار، حفاظت از محیط‌زیست است. محیط‌بانان با استفاده از همین دوربین‌های شکاری بر محیط‌ نظارت می‌کنند تا بتوانند از تخریب محیط یا شکار حیوانات در مناطق ممنوعه جلوگیری کنند.

پیشرفت‌های چشمگیر دوربین‌های شکاری

دوربین‌ها نیز با پیشرفت علم ارتقا پیدا کردند و به ابزار و ویژگی‌های جذابی مجهز شدند که کاربرد آن‌ها را بیش از پیش کرده است. البته برخی از این فناوری‌ها به دوربین‌های شکاری و تک چشمی اضافه شد و برخی دیگر خودشان به دسته‌ای مجزا تقسیم‌بندی گشتند.

نانوتکنولوژی

علم نانو یکی از اتفاقات تأثیرگذار در دوربین‌های دوچشمی و تک چشمی بود. با کمک این علم انواع لنزهای نانو پوشش، عدسی نانویی و بازتابنده نانویی اختراع شده‌اند که این موارد منجر به بهبود عملکرد کلی دوربین‌های شکاری شد. همچنین از علم نانو در ساخت اجزایی از دوربین‌ها که باید در برابر عوامل طبیعی مثل آب، گرد و  غبار، مه و... مقاوم باشند نیز استفاده شد.

در ایران با تلاش شرکت‌های دانش ‌بنیان انواع دوربین‌های تک چشمی و دوربین‌های دو چشمی با عدسی دارای پوشش نانو بازتابنده، انواع دوربین‌های مداربسته هوشمند و دوربین دید در شب حرارتی نانویی تولید شده‌اند که به لطف کیفیت و قیمت مناسب کشور را در بعضی از زمینه‌ها بی‌نیاز از نسخه‌های خارجی کرده است.

 دوربین‌های جاسوسی و مخفی

از پیشرفت‌های جالب ‌توجه در این عرصه دوربین‌های جاسوسی و مخفی هستند. این دوربین‌ها کوچک‌اند و  قابلیت نصب بر روی اجسام مختلف را دارند. حتی می‌توانند به‌ صورت اشکال مختلف نیز طراحی شوند. این دوربین‌ها به علت داشتن میکروفن کوچک، علاوه بر ثبت تصاویر می‌توانند صدا را نیز ذخیره کنند.

از کاربرد این دوربین‌ها می‌توان به استفاده در عملیات‌‌های تجسس و نظامی برای شناسایی مجرمین، استفاده در منزل برای مواقع مورد نیاز، نصب در جنگل‌ها و محیط‌های گوناگون برای ثبت تصاویر حیات‌وحش، محیط‌زیست و جاسوسی از کشورهای دیگر اشاره کرد.

دوربین‌های حرارتی یا مادون‌قرمز

از دیگر دستاوردها در این زمینه ساخت دوربین‌های حرارتی است. دوربین‌ حرارتی یا ترموویژن، دستگاه الکترونیکی پیشرفته‌ای است که حسگر حساس به گرما دارد و شما می‌توانید به‌وسیله آن تفاوت‌های انرژی گرمایی محیط را تشخیص دهید. در واقع دوربین‌های عادی نور مرئی تصاویر را تبدیل به پیکسل می‌کنند؛ اما دوربین‌های حرارتی نور مادون قرمزی که از جسم‌های گرم ساطع می‌شود را دریافت کرده و به نمایش در می‌آورند. علاوه ‌بر آن، اکثر دوربین‌های حرارتی علاوه بر حسگرهای گرمایشی خودشان، حسگر حساس به نور مرئی نیز دارند که به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد تا تصاویر را به ‌صورت هم ‌زمان و استاندارد در یک کادر به نمایش درآورند.

این دوربین‌ها به دو نوع نمایشگر رنگی و سیاه‌ و سفید دسته‌بندی می‌شوند. نوع رنگی آن برای نشان‌دادن تفاوت دمای محیط اطراف از بازه رنگی قرمز تا آبی و بنفش استفاده می‌کند و هر چه رنگ جسمی به قرمز نزدیک‌تر باشد، نشان از گرم‌تر بودن آن و هرچه رنگ جسم به بنفش و آبی نزدیک باشد، نشان از سردتر بودن آن دارد.

از دیگر نکات قابل‌توجه درمورد دوربین‌های حرارتی عملکرد بهتر آن‌ها در شب‌ است. در شب معمولاً دمای محیط و اجسام کاهش می‌یابد و به همین علت تشخیص گرمای اجسام با دقت بیش‌تری توسط دوربین انجام می‌شود و حرارت موجودات زنده نسبت به دمای اطرافشان برجسته‌تر است.

امروزه این دوربین‌ها کاربرد وسیعی پیدا کرده‌اند که می‌توان به استفاده آن‌ها در پهپادها، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها، برخی گوشی‌های هوشمند و همچنین عکاسی از حیات‌وحش اشاره کرد.

دوربین‌های تک چشمی در کنترل سرعت و راهداری

دوربین‌های راهنمایی  و رانندگی که در کنترل سرعت ماشین‌ها هم استفاده می‌شوند، یکی از نمونه‌های پیشرفت در حوزه انواع دوربین شکاری هستند. این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند که در ایران بیشتر از نوع لیزری و  ویدئویی استفاده می‌شود.

مدل لیزری این دوربین‌ها بر اساس انعکاس امواج مادون‌قرمز کار می‌کند. این سامانه با دریافت امواجی که از جسم‌های متحرک ساطع می‌شود، اطلاعات آن‌ها را ضبط  و سرعت آن‌ها را تخمین می‌زند. سپس در صورت غیرمجاز بودن سرعت جسم مذکور سامانه دستور به گرفتن عکس از دوربین را صادر می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بیش‌تر دوربین‌های موجود در جاده‌های ایران از این نوع هستند.

در مدل ویدئویی این سامانه چندین دوربین متصل ‌به ‌هم وجود دارد که در فاصله‌های معین (از دویست متر تا چندین کیلومتر) نصب شده‌اند. کار آن‌ها بدین صورت است که دوربین اول در حافظه موقت خود پلاک تمام خودروهای عبوری را ذخیره می‌کند. سپس دوربین‌های بعدی با توجه ‌به مسافت مشخصی که با دوربین قبلی دارند و همچنین با توجه ‌به زمان عبور خودرو از خود آن دوربین، از فرمول سرعت=مسافت طی شده/زمان  استفاده کرده و به محاسبه سرعت متوسط خودروها می‌پردازند. پس از انجام این کار در صورت بالابودن سرعت خودرو دستور گرفتن عکس به دوربین را صادر می‌کنند. از مزیت‌ دوربین‌های ویدئویی این است که دیگر ترفند کم‌کردن سرعت خودروها قبل از مواجه با دوربین، تأثیری در محاسبه دوربین‌ها ندارد. چرا که در صورت بالا بودن سرعت در هر صورت تخلف ثبت می‌شود. اینگونه رانندگان موظف می‌شوند که در تمام مسیر، سرعت خودروی خود را کنترل کنند.

از دیگر دوربین‌هایی که در نظم خیابان‌ها و تقاطع‌ها تأثیرگذارند دوربین‌های چراغ قرمز هستند. این دوربین‌ها که در موقعیت‌های متفاوت نصب می‌شوند، به کمک حسگرهایی که در سر تقاطع‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توانند خودروهای را عبوری تشخیص دهند.

تکنولوژی BLC ، WDR و D-WDR

این تکنولوژی‌ها به‌طورکلی با تنظیم نور پس‌زمینه سعی می‌کنند که کیفیت تصاویر را بالاتر ببرند. البته به ‌نوعی مکمل هم هستند؛ اما فرق‌های کوچکی با هم دارند. برای مثال تفاوت تکنولوژی  BLC با WDR در این است که BLC اقدام به محو نقاط پرنور عکس‌ها و تصاویر می‌کند. اما در عوض WDR تعادل نوری بین نقاط را برقرار می‌نماید. همچنین تفاوت WDR با D-WDR نیز در عملکرد بهتر  D-WDR خلاصه می‌شود.

از دیگر تکنولوژی‌های جدید می‌توان به HLC و EIS اشاره کرد. HLC فناوری است که بر اساس آن نور شدید محیط یا منبع نوری قوی حذف می‌شود تا تصاویری باکیفیت بالا تولید شوند. از این تکنولوژی معمولاً در سیستم‌های پلاک خوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فناوری EIS نیز برای رفع تاری و نویز تصاویر استفاده می‌شود.

همه این‌ موارد بخشی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای مختلف در زمینه دوربین شکاری دوچشمی و دوربین شکاری تک چشمی هستند که با آن‌ها آشنا شدید.

برای راهنمایی خرید انواع دوربین شکاری دوچشمی اورجینال می‌توانید از فروشگاه معتبر فصل شکار کمک بگیرید.

ارسال نظر: