کدخبر: 7910

استاندارد آلایندگی یورو5 چیست + مراحل استاندارد آلایندگی

 

استاندارد آلایندگی یورو ۵

تعداد وسایل نقلیه در خیابان‌ها در زمستان 1400 روزبه‌روز بیشتر می‌شود و وضعیت هوای کلان‌شهرها هم به همان نسبت آلوده‌تر می‌گردد. کارشناسان محیط زیست، یکی از علل افزایش آلودگی هوا را سوخت و موتور وسایل نقلیه می‌دانند. مسئله‌ی آلاینده‌های ناشی از سوخت، فقط مختص کشور ما نیست. به همین دلیل برخی کشورها استانداردهایی برای حد مجاز آلایندگی تعریف کرده‌اند. استاندارد آلایندگی یورو ۵ برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک، توسط کشورهای اتحادیه اروپا به تصویب رسیده‌است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی این استانداردها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

استاندارد آلایندگی اروپا

به بیشترین حد مجاز در انتشار گازهای آلاینده توسط خودروهای نو، استاندارد آلایندگی می‌گویند. استاندارد آلایندگی اروپا، شاخصی الزام‌آور برای فروش خودروها در کشورهای اتحادیه اروپا است. بیشینه مجاز انتشار گازهای اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها، هیدروکربن‌های بدون متان، مونوکسید کربن و ذرات معلق در این استاندارد تعیین می‎گردد. در این پروتکل برای گونه‌های مختلف وسایل نقلیه استانداردهای متفاوتی مشخص می‌شود. مطابق این استاندارد موتور خودروهای نو در یک چرخه آزمون معین قرار می‌گیرند. اگر آلایندگی موتور در محدوده استاندارد تعیین شده، نباشد، این خودروها را نمی‌توان در اروپا فروخت. استاندارد آلایندگی یورو ۵ یکی از ۶ استاندارد اروپا بوده که در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ معرفی شده‌است.

استاندارد آلایندگی اروپا در سوخت

احتمالا اصطلاح بنزین یورو ۴ یا یورو ۵ را شنیده‌اید. در استاندارد آلایندگی علاوه‌بر بهینه‌سازی موتور خودروها، سوخت – بنزین و گازوییل- باید به تناسب موتور تغییر کند.

مراحل استانداردهای آلایندگی اروپا

طی سه دهه گذشته ۶ استاندارد برای انتشار گازهای آلاینده در اروپا تعیین شده‌است:

  • یورو ۱: در سال ۱۹۹۳ برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
  • یورو ۲: در سال ۱۹۹۶ برای موتور سیکلت
  • استاندارد آلایندگی یورو ۳: در سال ۲۰۰ برای موتور سیکلت
  • یورو ۴: در سال ۲۰۰۵ برای همه‌ی وسایل نقلیه
  • یورو ۵: در سال‌ها ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک
  • استاندارد آلایندگی یورو ۶: در سال ۲۰۱۴ برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک

 

2استاندارد آلایندگی یورو ۴

استاندارد آلایندگی یورو ۵ در سوخت

حد مجاز انتشار گاز در بنزین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ باید درصدهای زیر را داشته باشد:

  • آروماتیک: حداکثر ۳۵ درصد
  • الفین: حداکثر ۱۸ درصد
  • بنزن: حداکثر ۱ درصد
  • اکسیژن: حداکثر ۲.۷ درصد
  • سولفور: 10 ppm
  • سرب: به طور کامل بدون سرب

استاندارد آلایندگی یورو ۵ در خودروهای سواری

یورو ۵ در خودروهای سواری را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

استاندارد آلایندگی یورو ۵ خودروهای سواری ( بر حسب گرم بر کیلومتر)

 

 

مونوکسیدکربن

 

هیدروکربن‌ها

 

ترکیبات آلی فرّار

 

اکسیدهای نیتروژن

هیدروکربن

+

اکسیدهای نیتروژن

 

ذرات معلق

خودروهای بنزینی

۱.۰۰۰

۰.۱۰۰

۰.۰۶۸

۰.۰۶۰

۰.۰۰۵

خودروهای دیزلی

۰.۵۰۰

۰.۱۸

۰.۲۳۰

۰.۰۰۴۵

 

 

در این استاندارد استفاده از فیلترهای DPF در خودروهای دیزلی الزامی است. این فیلترها 99 درصد ذرات جامد را جذب می‌کنند. همچنین خودروهای بنزینی که پیشرانه‌های GDI دارند، باید از فیلتر ذرات معلق استفاده کنند.

خودروهای یورو ۵ در ایران

طبق قانون هوای پاک در ایران، تمام خودروهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ باید خود را به استاندارد یورو ۵ می‌رسانند. این قانون به خاطر تحریم‌ها تا فروردین ۹۹ تمدید شد. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال‌های اخیر بسیار تلاش کردند تا خود را به استاندارد آلایندگی یورو ۵ برسانند. این خودروسازان برای رسیدن به کیفیت‌های تعیین شده در استاندارد یورو ۵ مشکلات زیادی داشته‌اند.

3

استاندارد آلایندگی

استاندارد یورو ۵ در ایران خودرو

از بین تولیدات ایران خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو از آذر ۱۳۹۸ با این استاندارد تولید شده‌است. سایر محصولات این شرکت مانند: خانواده ۲۰۶، سمند، دنا، رانا، پژو پارس و ۴۰۵ در آینده استاندارد می‌شوند.

استاندارد یورو ۵ در سایپا

در شرکت خودروسازی سایپا وضعیت کمی بغرنج‌تر است. این شرکت درصد کمی از محصولات خود مانند ساینا و کوییک را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید می‌کند.

سوخت یورو ۵ در ایران

در حال حاضر بنزین تولیدی کشور از استاندارد یورو ۴ برخوردار است. مسئولین معتقدند به‌خاطر تفاوت ناچیز در بنزین یورو۴ و ۵، خودروهای با استاندارد یورو ۵ می‌توانند، بنزین یورو ۴ بزنند.

تعداد خودروهای شهرها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. متخصصان زیست محیطی بخشی از آلودگی هوای دنیا را به سوخت و موتور خودروها نسبت می‌دهند. استاندارد آلایندگی یورو ۵ یکی از راه‌حل‌هایی است که برای مدیریت بحران آلودگی هوا معرفی شده‌است.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

ارسال نظر: