کدخبر: 1392

رئیسی/ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور

دفاع رئیسی از کابینه اش / رئیسی چه گفت؟

​جلسه رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم دقایقی پیش با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در صحن علنی مجلس آغاز شد.

حضور رئیسی به همراه مخبر، معاون اول و اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور در صحن مجلس از مهمترین اتفاقات این جلسه در صبح امروز بود.

دقایقی پیش سخنرانی رییس جمهوری برای معرفی کابینه پیشنهادی آغاز شده است.

دفاع رئیسی از کابینه پیشنهادی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در دفاع از هر کدام از اعضای کابینه پیشنهادی خود می‌گوید: در انتخاب این افراد دانش و تجربه ملاک بوده که هر کدام از اعضای کابینه این دو مورد را دارند. همچنین این دولت انقلابی و حزب الهی است.

او همچنین می‌گوید که معاون اول، مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. به گفته رئیسی هدف دولت در وزارت راه و شهرسازی ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال دولت است که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای آن برنامه دارد.

رئیسی عنوان می‌کند که دولت آزادی مشروع را برای اعضای هنر تضمین می‌کند که وزارت فرهنگ و ارشاد با وزیر پیشنهادی محقق می‌شود.

او در خصوص وزارت نفت گفت: جواد اوجی چهره موفقی در حوزه وزارت نفت است. دانش گسترده ای در حوزه نفت و گاز دارد، هیچ کس نگران فروش نفت نداشته باشد.

براساس اظهارات رئبسی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان هم ۱۶ مدال آورده و هم سلسله علمی خود را در دانشگاه‌های با رتبه بالا گذرانده است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مجلس به عنوان یکی از مخالفان در این خصوص گفت: ردی از مسائل مهم کشور که فراوزاتخانه‌‌ای است که در برنامه وزرای پیشنهادی نیست. یکی از مشکلات بزرگ کشور، مشکل دیوانی است. یعنی چند کارمند در یک اتاق یک کار را انجام می‎‌دهند. دیگر مشکلات شامل زیست محیطی، کسری بودجه، صندوق‌های بازنشستگی است. امید داشتیم که آقای ابراهیم رئیسی برای این مشکلات برنامه بدهد اما چنین برنامه‌ای داده نشده است.

به گفته او، تورم در کشور دو ریشه اصلی دارد، یکی کسری بودجه و دیگری بی انظباطی بانک‌هاست. آقای رئیسی در برنامه‎های شما برنامه‌ای برای مشکل بانک‌ها نیست.

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم نیز به عنوان مخالف گفت: برنامه ایشان کیفی بود نه کمی. در وزاری پیشنهادی سابقه ایثارگری، جانبازی، آزادگی وجود نداشت. در حوزه سامانه شفافیت، ایجاد شغل، تولید مسکن، اصلاح نظام بانکی و … برنامه‌ای وجود ندارد. همچنین گفته نشده که بازار چطور کنترل شود؟ چرا ایران خودرو به صاحبان اصلی آن برنمی‌گردد؟

موافقان کابینه پیشنهادی رئیسی

محمد مولویف نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق سخترانی کرد و گفت: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که در انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بسیار تلاش شده است، به طوری که این تلاش در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری بوده است.

مولوی ویژگی‌های وزرای معرفی شده را فسادستیزی، تخصص، بهره مندی از روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن دانست و اضافه کرد: همچنین وجود نگرش عملیاتی، گره گشایی، امیدآفرینی نیز در این کابینه دیده می شود. به گفته او آقای رئیسی با دو رویکرد ارتقای معیشت و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم وزای خود را معرفی کرده است.

کریم حسینی نیز به عنوان موافق صحبت کرد. نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس گفت: شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، جوانی، علم و تخصص و تجربه و سلامت نفس است.

اختلاف میان اطرافیان رئیسی

رئیسی

این در حالی است که بر اساس بعضی اخبار پس از تغییرات دقیقه ۹۰ سیدابراهیم رئیسی، در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی محمد مخبر انجام شده بود، قرار بود ۱۰ صبح امروز لیست کابینه به مجلس ارایه شود اما این اتفاق رخ نداد.

با مقاومت مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی محمدهادی زاهدی وفا و همچنین رئیس سازمان برنامه و بانک مرکزی که (دو مورد آخر نیاز به تایید مجلس ندارند)، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.

گفته می‌شد حتی او با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمی‌شود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد.

گزینه مخبر برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا فرزین بود. برنامه اقتصادی دولت رئیسی را هم او نوشته بود (اقتصادآنلاین).

انتشار فهرستی از وزیران احتمالی رئیسی

رئیسی

صبح امروز رسانه‌ها فهرست وزیران و اعضای اقتصادی احتمالی در کابینه سیدابراهیم رئیسی را اعلام کردند. بر اساس این فهرست، جواد اوجی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، رضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سعید محمد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سید جواد ساداتی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و علی صالح‌آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شده‌اند.

آن طور که صداوسیما در مورد دیگر وزیران احتمالی مدعی شده است، همچنین حسین امیر عبدالهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه، احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور و مهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی می‌شوند.

پس از برگزاری مراسم تنفید رئیسی در روز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد در حضور رهبر انقلاب و مراسم تحلیف او در روز ۱۴ مرداد در مجلس، رئیس دولت سیزدهم به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارش فارس، علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس صبح امروز با بیان اینکه فهرست اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، به دلیل نهایی نشدن به مجلس ارسال نشده است گفت: این لیست به احتمال خیلی زیاد، روز سه‌شنبه به مجلس ارسال می‌شود.

ارسال نظر: