کدخبر: 3436

کرونای جدید؛ این قاتل را کامل بشناسید! +علائم و روش های درمان

این روزها ویروس ویرانگر کووید ۱۹ در شکل جدید خود و با جهش‌هایی که از خود رو کرده است، جهانیان را درگیر کرده و با نام دلتا به گردش در آمده است. در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ایران قربانی دست کرونای دلتاست.نگرانی اصلی در حال حاضر Delta است، نوعی ویروس بسیار مسری SARS-CoV-۲، که اولین بار در هند در ماه دسامبر ۲۰۲۱ شناسایی شد.

کارگر آنلاین | با ادامه بیماری همه‌گیر COVID-19 در سراسر جهان، مقامات بهداشت عمومی در حال بررسی جهش‌ها و انواع ویروس کرونا هستند. این نوع ویروس ممکن است بیشتر از نوع اولیه، مسری یا کشنده باشند. ویروس‌ها دائماً برای سازگاری و زنده ماندن تغییر می‌کنند. انواع مختلف این ویروس، زمانی ظاهر می‌شوند که یک سویه دارای یک یا چند جهش متفاوت از بقیه است. حتی در اوایل تابستان که مردم احساس امیدواری کردند یا حداقل خوش‌بینی محتاطانه‌ای مبنی بر عقب نشینی همه گیری پیدا کرده بودند جهش جدید ویروس COVID-19 با نام کرونای دلتا قلب مردم را باردیگر لرزاند!

این روزها ویروس ویرانگر کووید 19 در شکل جدید خود و با جهش‌هایی که از خود رو کرده است، جهانیان را درگیر کرده و با نام دلتا به گردش در آمده است. در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ایران قربانی دست کرونای دلتاست.نگرانی اصلی در حال حاضر Delta است، نوعی ویروس بسیار مسری SARS-CoV-2، که اولین بار در هند در ماه دسامبر 2021 شناسایی شد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها  (CDC) دلتا را از سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا و همچنین ویروس‌هایی که باعث آبله، MERS SARS و ابولا می‌شوند، واگیردارتر توصیف کرده است.

چه عواملی باعث تغییر ویروس کرونا به نوع جدید می‌شود؟

وقتی ویروسی به طور گسترده در جمعیتی در حال گردش است و باعث عفونت‌های زیادی می‌شود، احتمال جهش ویروس افزایش می‌یابد. هرچه فرصت‌های بیشتری برای انتشار یک ویروس وجود داشته باشد، تکثیر آن نیز بیشتر شده و تبعات بدتری را ایجاد می‌کند.

اکثر جهش‌های ویروسی تاثیر کمی بر توانایی ویروس در ایجاد عفونت و بیماری ندارند. اما بسته به جایی که تغییرات در مواد ژنتیکی ویروس قرار دارد، ممکن است بر خواص یک ویروس مانند انتقال (به عنوان مثال، ممکن است کم و بیش به راحتی گسترش یابد) یا شدت (به عنوان مثال، ممکن است باعث بیماری کم و بیش شدید شود) آن تاثیرگذار باشد.

نوع دلتا چیست؟

ویروس کووید 19 با توجه به CDC، نوع دلتا، که به B.1.617.2 نیز معروف است، می‌تواند راحت‌تر گسترش یابد. این سویه دارای جهش‌هایی است که باعث می‌شود سلول‌های انسان راحت تر آلوده شود. یعنی اگر افراد به ویروس مبتلا شوند به راحتی آن را به دیگران منتقل می‌کنند.

به گزارش واشنگتن پست، محققان گفته‌اند: ” کرونای نوع دلتا حدود 50 درصد بیشتر از نوع آلفا، که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شد، مسری است. آلفا، که با نام B.1.1.7 نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر 50 درصد بیشتر از ویروس اولیه کرونا واگیردارتر است.”

متخصصان بهداشت عمومی تخمین می‌زنند:” به طور متوسط ​​فردی که به دلتا آلوده می‌شود، آن را به سه یا چهار نفر دیگر منتقل می‌کند.”

کووید ۱۹ نوع دلتا پلاس چیست؟

به گزارش CBS News، نوع دلتا پلاس، که با نام B.1.617.2.1 یا AY.1 نیز شناخته می‌شود ، “نوع فرعی” نسخه دلتا محسوب می‌شود. این نوع جهشی دارد که به ویروس اجازه می‌دهد تا به سلول‌های ریه بهتر حمله کرده و به طور بالقوه از واکسن‌ها فرار کند.

دلتا پلاس که ابتدا در هند شناسایی شد، اکنون در ایالات متحده، بریتانیا و تقریباً ده کشور دیگر یافت شده است. هند آن را نوعی نگرانی برچسب زده است، اما CDC و WHO چنین نگرشی نسبت به این بیماری ندارند.

کرونای گونه دلتا از کجا آمده است؟

کووید نوع دلتا برای اولین بار در دسامبر 2020 در هند شناسایی شد. این ویروس منجر به شیوع گسترده ای در این کشور شد. پس از آن به سرعت گسترش یافت. طبق گزارش ردیاب CDC، اکنون در 104 کشور  از جمله ایران گزارش شده است.

از اوایل ژوئیه، دلتا به شکل غالب ویروس کرونا در ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و دیگر کشورها تبدیل شده است. به عنوان مثال، در انگلستان، نوع دلتا اکنون بیش از صدها موارد جدید COVID-19 را به خود اختصاص داده است.

وضعیت کرونای دلتا در ایران چگونه است؟

براساس گزارش‌های موجود سراسر کشور در معرض کرونای دلتا قرار گرفته و تعداد بیمارهای سرپایی و بستری‌ها افزایش یافته است. این ویروس در وهله اول از بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی وارد کشور شد و در حال حاضر شهرهای جنوبی وضعیت سخت تری را تجربه می‌کنند.

همانطور که می‌دانید بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون است. اگر تمام دنیا سریع‌تر واکسینه شوند، ویروس فرصت کمتری برای تغییر دارد.

منبع شیوع کرونای دلتا

 CDC می گوید بیشترین شیوع کرونای دلتا و پیامدهای شدید آن در نقاطی با نرخ واکسیناسیون کم اتفاق می‌افتد و تقریباً همه بستری‌های انجام شده و مرگ‌های رخ داده در میان کشورهایی است که واکسینه نشده‌اند. اما CDC داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده نیز می‌توانند Delta را منتقل کنند.

سرایت پذیری کرونای دلتا

سرعت گسترش ویروس کرونا دلتا واقعا چشمگیر است. دیری نمی‌پاید که در سراسر جهان، دلتا نیز همه‌گیر خواهد شد. اولین مورد بیماری کرونای دلتا در دسامبر 2020 شناسایی شد. این نوع کووید19 به سرعت به گونه اصلی ویروس در هند و سپس بریتانیای کبیر تبدیل شد. بر اساس برآوردهای CDC، دلتا عامل بیش از 80 درصد موارد جدید COVID-19 بود.

همه ویروس‌ها جهش می‌یابند و اغلب گسترش می‌یابند. اما هنگامی که جهش باعث تغییر رفتار ویروس می‌شود، شاید آن ویروس نسبت به نسخه‌های قبلی مسری تر یا کشنده تر شود. در این صورت، آن نسخه جهش یافته به عنوان یک نوع جدید طبقه بندی می‌شود.

“نحوه تغییر نرخ رشد ویروس کرونای دلتا واقعاً بسیار چشمگیر است.” دلتا 50 درصد سریعتر از آلفا پخش می‌شود که 50 درصد بیشتر از نوع اولیه SARS-CoV-2 مسری‌ست.

علائم کرونای دلتا

علائم سرماخوردگی از جمله سردرد، آبریزش بینی و گلو درد، در حال حاضر در لیست اصلی علائم دلتا هستند. در حالی که علائم سنتی COVID-19-از دست دادن بویایی، تنگی نفس، تب و سرفه مداوم از آن زمان به بعد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که افراد جوان‌تر کمتر از افراد مسن به بیماری شدید ناشی از عفونت کرونا مبتلا می‌شوند!

پکوش می‌گوید: “به محض ورود ویروس کرونا [نوع دلتا] به کشوری، یک مسیر صعودی واقعی را آغاز می‌کند و در نهایت به ویروس غالب یا حداقل اکثر ویروس‌های در حال گردش در آن کشور تبدیل می‌شود.”

تشابه علائم دلتا با سرماخوردگی

طبق نظر متخصصان ریه، می توان در شباهت علایم دلتا با سرماخوردگی به موارد زیر اشاره کرد: 

گلو درد

تب

سردرد

آبریزش بینی

کوفتگی بدن

علائم گوارشی و…

اگر علایم مذکور را داشتید، فرض را بر کرونا بگذارید؛ مگر خلاف این امر ثابت شود.چنانچه تهوع زیاد یا سردرد شدید داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ویژگی سردرد کرونایی:

در زیر به برخی از علائم سردرد کرونایی اشاره می‌کنیم تا آن را در مقابل سردرد معمولی ناشی از بی‌خوابی و کار افتراق دهید:

۱.طولانی شدن سردرد بیش از ۷۲ ساعت

۲.همراه شدن با اختلالات گوارشی

۳.ادامه دار شدن با احساس سرگیجه

۴.تسکین نیافتن با هرگونه قرص مسکن

۵.احساس سردرد ضربان دار

چنانچه با هریک از علایم زیر روبه‌رو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

با ماندگاری سرفه کرونا چه کنیم؟

برخی از افرادی که به انواع ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، از سرفه‌های متعدد حتی پس از ماه‌ها شکایت دارند! دراین قسمت قصد داریم برای درمان این عوارض بیماری کرونا اقداماتی را شرح دهیم:

۱. شیر داغ و نشاسته میل کنید.

۲.ترکیب دمنوش پودر بادام و بارهنگ معجزه آساست.

۳.زیرگلوی خود را با روغن بابونه چرب کنید.

۴.مایعات گرم را جرعه جرعه بنوشید.

۵.از مصرف ادویه و فلفل‌ پرهیز نمایید.

۶.ار خوردن غذاخای شور و سرخ شده اکیدا خودداری کنید.

۷.به دانه دم کرده و میل نمایید.

۸.شربت لیمو عسل بهترین درمان سرفه‌های کرونایی‌ست.

۹.جوشانده گلپر به شما در روند درمان کمک خواهد کرد.

۱۰.نوشیدن دمنوش عناب یکی دیگر از راه‌های درمان سرفه‌های کرونایی‌ست.

۱۱.بخور آب داغ نیز ریه‌های شما را جلا می‌دهد.

افراد واکسینه نشده در معرض خطر ویروس دلتا هستند.

افرادی که به طور کامل در برابر کووید -۱۹ واکسینه نشده‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند.

وضعیت کودکان و نوجوانان نیز نگران کننده است. یک مطالعه اخیر در انگلستان نشان داد که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال ۲.۵ برابر بیشتر به دلتا مبتلا می‌شوند.

به نظر می‌رسد افراد واکسینه شده برای مدت کوتاهی عفونی هستند: انواع قبلی معمولاً ویروس کمتری در بدن افراد واکسینه شده  نسبت به افراد واکسینه نشده ایجاد می‌کنند.

آیا ویروس دلتا می‌تواند افراد واکسینه شده را به طور کامل آلوده کند؟

بله، اگرچه واکسیناسیون هنوز در برابر بیماری‌های شدید و مرگ بسیار خوب عمل می‌کند. اما تعجب آور نیست که در زمان تشخیص، افراد واکسینه شده کامل می‌توانند بار ویروس را در بینی خود که به سرعت تکثیر می‌شود، حمل کنند.قدرت‌ سویه کرونای دلتا ۶۰ برابر سایر جهش هاست و در این پیک بیشترین حجم بیماری مربوط به واریانت دلتاست.

عوارض کرونای دلتا

کرونای نوع دلتا باعث عفونت‌های بیشتری می‌شود. این ویروس سریع‌تر از انواع اولیه SARS-CoV-2 گسترش می‌یابد. در حقیقت نوع دلتا نسبت به گونه های قبلی مسری تر است. حتی امکان دارد این ویروس بیش از دو برابر عفونت ایجاد کند.

برخی داده‌ها نشان می‌دهد نوع دلتا باعث بیماری شدیدتری نسبت به گونه های قبلی در افراد واکسینه نشده می‌شود. در دو مطالعه متفاوت از کانادا و اسکاتلند گزارش شد: بیماران مبتلا به نوع دلتا بیشتر از بیماران آلوده به آلفا یا سویه‌های اصلی ویروس در بیمارستان بستری می‌شوند.

آیا بیماری نوع دلتا کشنده تر است؟

دانشمندان هنوز در حال پیگیری داده‌ها هستند تا میزان مرگ‌بار بودن آن‌ها را مشخص کنند. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در The Lancet در انگلستان، به نظر می‌رسد نوع دلتا منجر به بستری شدن و مرگ، به ویژه در افراد واکسینه نشده، شود.

واکسن های COVID: محافظت قوی دربرابر کرونای دلتا

کارشناسان اعلام کرده‌اند که واکسن‌های کرونا سطح بالایی از محافظت در برابر بیماری های شدیددلتا و سایر انواع موجود ایجاد می‌کنند.

پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا دلتا

افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، باید به ماسک خود ادامه دهند. به علاوه، آن‌ها باید در اسرع وقت برای واکسیناسیون برنامه ریزی کنند.

همه افرادی که در جوامع پرسرعت زندگی یا کار می‌کنند، باید از ماسک در فضاهای عمومی داخلی نیز استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد واکسینه شده دارای کودک خردسال یا مسن، از ماسک در فضاهای عمومی داخلی استفاده کنند.

افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند باید در مکان‌های سرپوشیده عمومی(در مناطقی که انتقال COVID-19 “زیاد یا قابل ملاحظه” است) از ماسک استفاده کنند.زیرا افراد واکسینه شده اگر  به COVID-19 (نوع دلتا) مبتلا شوند،می‌توانند به اندازه یک فرد واکسینه نشده حامل ویروس باشند.

افرادی که دارای نقص ایمنی هستند چطور؟

واکسیناسیون هنوز هم بهترین توصیه برای محافظت در برابر ویروس کرونا، از جمله نوع دلتا است، اگرچه افراد دارای نقص ایمنی ممکن است واکنش قوی نسبت به واکسن نشان ندهند.

اعضای هیئت مشاوره در مورد واکسن‌ها در مورد ضرورت تجویز دوزهای اضافی به افراد دارای سیستم ایمنی شکننده صحبت کردند. مجوزهای موجود برای واکسن‌ها فقط به دو دوز واکسنهای Pfizer-BioNTech و Moderna یا یک دوز واحد محصول جانسون اجازه می‌دهند.

پیش‌بینی آینده کرونای دلتا، دلتا آخرین نسخه‌ای نیست که ظاهر می‌شود

واکسیناسیون نه تنها به جلوگیری از عفونت و بیماری ناشی از نوع دلتا و سایر موارد موجود کمک می‌کند؛ بلکه جلوگیری از ظهور انواع جدید و بالقوه خطرناک را نیز در پی دارد. زیرا هر بار که ویروس به سمت فرد جدیدی می‌رود، احتمال جهش در آن افزایش می‌یابد.اگر ما چرخه انتقال را بشکنیم و میزان عفونت ها را در یک جامعه کاهش دهیم، بهترین دفاع در برابر تکامل و توسعه این گونه های جدید خواهد بود.

راه‌های پیشگیری از کرونای دلتا

اگر مریض هستید، در خانه بمانید. حتی اگر واکسینه شده‌اید به یاد داشته باشید که بعد از بیرون رفتن، دست‌های خود را بشویید و سعی کنید فاصله فیزیکی خود را حفظ کنید.

اگر در جمعی هستید که احساس ناراحتی می‌کنید، به ویژه وقتی نمی‌دانید افراد واکسینه شده‌اند یا نه، محتاطانه است که از ماسک برای محافظت از خود استفاده کنید. انجام این کار در صورت ابتلا و ناقل بودن ناخودآگاه شما از اطرافیان محافظت می‌کند.

ارسال نظر: