کدخبر: 3456

هشدار؛ این افراد نباید واکسن کرونا بزنند!

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: ابتلا به کرونا به مراتب عوارض بیشتری نسبت به واکسن آن دارد، در نتیجه عارضه واکسن کرونا قابل اغماض است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، بوستانی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و فلوشیپ نوروماسکولار در خصوص شرایط خاص برخی افراد برای تزریق واکسن کووید ۱۹ اظهار کرد: در شرایط خاص برخی بیماران ممکن است تنها تغییری در زمان دریافت واکسن آنها صورت گیرد.

او بیان کرد: افرادی که سابقه تشنج، سکته مغزی، ام اس، عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های عصب عضله، دارند، هیچگونه محدودیت در دریافت واکسن ندارند.

بوستانی تاکید کرد: در زمان ابتلا به کرونا به دلیل عوارض جانبی که ناشی از کاهش اکسیژن در خون و مغز بود، همچنین عوارض برخی دارو‌های مصرفی، ممکن است منجر به تشنج شود که این عارضه یکی از علائم مهم کرونا شناخته می‌شود.

او افزود: یکی از عوارض ابتلا به کرونا، لختگی خون در مغز است اما در خصوص واکسن کرونا و لختگی خون که در فضای مجازی منتشر شده است، آماری غلط است بنابراین عارضه‌ لختگی خون پس از دریافت واکسن کرونا، بسیار نادر است.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تاکید کرد: باید توجه داشت ابتلا به کرونا به مراتب عوارض بیشتری نسبت به واکسن کرونا دارد، در نتیجه عارضه واکسن کرونا قابل اغماض است.

بوستانی بیان کرد: دریافت واکسن‌هایی با ویروس تضعیف شده توسط کسانی که دارو‌های سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند، منع مصرف دارد، اما در خصوص واکسن‌های کرونا چنین منعی جود ندارد؛ واکسن‌های مورد استفاده، از ویروس کشته شده یا بخش‌هایی از ویروس یا ژنوم ویروس هستند.

او افزود: در نتیجه هیچ منع مصرفی برای دریافت واکسن‌های کرونا وجود ندارد. در اغلب موارد، بیمارانی که ضعف ایمنی دارند و دارو‌های سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند، می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: در موارد بسیار خاص ممکن است زمان واکسیناسیون را طوری تنظیم کرد که با مصرف داروی خاص، تاثیر واکسن کم نشود.

او همچنین در خصوص داروی رمدسیویر توضیح داد: رمدسیویر دارویی است که باید در دوره خاصی از بیماری کرونا مصرف شود، وجود بیماری‌های زمینه‌ای حداقل در سیستم عصبی منعی برای مصرف آن ایجاد نمی‌کند.

به گفته این پزشک متخصص ممکن است طبق گزارشات ارسال شده رمدسیویر باعث تشنج شود اما این عارضه نیز بسیار نادر است.

بوستانی در پایان بیان کرد: بیماری که سابقه تشنج داشته است، در صورتیکه نیاز به دریافت رمدسیویر پیدا کند، از دریافت این دارو منع نخواهد شد بلکه با نظر پزشک این دارو را دریافت خواهد کرد.

ارسال نظر: