کدخبر: 3586

اخباراقتصادی| قیمت برنج| قیمت برنج امروز

قیمت برنج امروز 30 بهمن 1400| گرانی سرسام آور برنج در بازار

قیمت جدید انواع برنج در بازار را در این گزارش مشاهده کنید.

قیمت برنج امروز افزایشی شد.قیمت برنج امروز با نوسان همراه بود.قیمت برنج برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.قیمت برنج اوج گرفته است.در ادامه یه بررسی قیمت برنج می پردازیم.

قیمت برنج امروز 30 بهمن 1400

قیمت برنج

قیمت برنج در میادین میوه و تره‌بار بین ۱۲تا ۲۰درصد نسبت به قیمت دی‌ماه بالا رفت.

به این ترتیب مجموع تغییر قیمت برنج در طول امسال به ۸۰درصد رسید.

در تازه‌ترین تغییر قیمت انواع برنج ایرانی مرغوب شامل دمسیاه، هاشمی و طارم ۱۲درصد و انواع پرمحصول تا ۲۰درصد گران شدند.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به وارداتی‌های هندی و پاکستانی است که در نرخنامه جدید ۲۹.۷درصد گران شده‌اند.

قیمت برنج

قیمت برنج به ثبات می رسد؟

 انواع برنج‌های ایرانی، اغلب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و تنوع آن‌ها  بسیار زیاد است. در ایران برنج های مختلفی کشت می‌شوند که هر کدام شکل ظاهری خاص خود را دارند. برای یک مصرف کننده عادی تشخیص تفاوت ظاهری این برنج‌ها کار سختی است.

در این گزارش به بررسی  چند نمونه از برنج‌های ایرانی  پرداخته‌ایم؛

رنج ایرانی طارم هاشمی مژده : این برنج در بسته های ۱۰ کیلویی عرضه می‌شود و اندازه‌ دانه‌های این برنج دانه کامل است. برای خرید این برنج باید ۵۹۰ هزار تومان هزینه کنید. 

 حجت براتعلی افزود: در راستای تأمین نیاز بازار در دو مرحله برنج خارجی از سه کشور هند، پاکستان و تایلند در بازار توزیع شد که در مرحله اول صد هزار تن از این انواع برنج از ابتدای شهریور وارد بازار شد و در حال حاضر هشتاد درصد از این برنج، برنج تخصیصی جذب بازار شده است.

وی گفت: علاوه بر آن برای استمرار توزیع و رسیدن به ثبات قیمتی، توزیع ۵۰ هزار تن برنج وارداتی دیگر هم از ۱۵ مهرماه در بازار آغاز شده و این روند ادامه دارد به این ترتیب حجم توزیع به ۱۵۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی افزود: شرایط توزیع ادامه می‌یابد تا شرایط نسبی برای پایدار شدن بازار برنج ایجاد شود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت مصرف کننده برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که در سطح شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف و واحدهای صنفی منتخب در حال فروش است.

براتعلی افزود: این برنج‌ها از محل ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی در حال توزیع است و تا هر مرحله‌ای که نیاز باشد توزیع ادامه می‌یابد تا کمبودی احساس نشود و شرایط برنج در بازار پایدار شود.

وی گفت: هدف اصلی برنج وارداتی از یک سو کنترل قیمت این نوع برنج است و از سوی دیگر کنترل نسبی برنج داخلی به طوری که سطح عمومی قیمت برنج داخلی در یک شرایط منطقی قرار گیرد و افزایشی نباشد.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی افزود: شرایط خشکسالی باعث شد برنج داخلی تا ۱۸ و نیم درصد کاهش تولید داشته باشد و همین موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شد حتی شیوع کرونا نیز در کاهش تقاضای برنج داخلی تأثیر چندانی نداشت چرا که برنج به عنوان کالای عمده و اساسی در سبد کالای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: با توجه به این که در فصل برداشت برنج پاییزه قرار داریم به نظر می‌رسد در این فصل به دلیل افزایش سطح عرضه و همچنین کنترل قیمت برنج وارداتی بتوانیم بازار برنج داخلی را نیز به ثبات برسانیم.

ارسال نظر: