کدخبر: 7298

قیمت گوشت| قیمت گوشت امروز| گوشت

قیمت گوشت امروز 30 بهمن 1400| گوشت برای عید گران می شود؟

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت گوشت برای مردم مهم است. قیمت گوشت هر روز با نوسان همراه است. قیمت گوشت  در بازار اعلام شد. قیمت گوشت در ایران با تغییرات همراه است. در ادامه به بررسی قیمت گوشت می پردازیم.

قیمت گوشت امروز 30 بهمن 1400

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

قیمت ۱۹۰ هزار تومانی گوشت گوساله جای سوال است

مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو دام را با نرخ ۵۹ هزارتومان از دامدار خریداری می کند، درحالیکه در بازار آزاد حداکثر ۵۵ هزار تومان است.

به گفته وی، علی رغم عرضه دام پایین تر از نرخ تمام شده جای این سوال مطرح است که چرا مردم باید گوشت را گران بخرند.

طبق گفته بسیاری از دست اندرکاران حوزه تولید دام، مافیا گوشت و دلالان با التهاب قیمت در بازار زمینه را برای واردات گوشت آماده می کنند تا استقلال غذایی را زیر سوال برند.

مقدسی گفت: با توجه به التهابات بازار گوشت، صادرات متوقف شده است، در حالی که به رغم مجوز صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین، یک راس هم صادر نشده است.

بسیاری از روسای انجمن و اتحادیه های تولیدی بر این باورند که به رغم آنکه اتفاقی در حوزه تولید رخ نداده و دام روی دست دامدار مانده است، اما بی جهت جلوی کشتار پشتیبانی امور دام را گرفتند و در این میان مافیا بدنبال منفعت طلبی هستند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به نرخ فعلی دام، حداکثر قیمت هر کیلو گوشت گوساله باید ۱۴۰ هزار تومان باشد و عرضه با نرخ ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان در سطح بازار اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده است چرا که در صورت خرید دام با نرخ واقعی ۷۱ هزار تومان، قیمت گوشت گوساله نباید از ۱۶۰ هزار تومان بیشتر باشد.

 منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه گرانی های اخیر بازار گوشت قابل توجیه نیست، اظهار کرد: با توجه به نرخ فعلی دام، گرانی های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است.

وی افزود: گرچه هزینه تولید برای تولیدکننده بالاست، اما قیمت بازارهای فعلی ارتباطی به دامدار ندارد.

قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی را ۱۲۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۱۱ هزار تومان اعلام کرد.

طبق گفته مسئولان در حال حاضر هر کیلو لاشه گوسفندی با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوساله ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان در خرده فروشی باید عرضه شود.

رئیس شورای تامین کنندگان درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: علی رغم تولید و عرضه انبوه گوشت، قیمت ها کاذب افزایش یافته است که این موضوع هیچ ارتباطی به صادرات دام ندارد.

گرچه بسیاری از فعالان بازار گرانی های اخیر را متاثر از صادرات می دانند، اما میزان صادرات به رغم‌ مجوز صادره رقمی نبوده است که بتواند بر التهاب بازار اثر گذار باشد.

سیر صعودی قیمت نهاده‌های تولید 

همزمان با رشد قیمت‌ها در مراکز خرده‌فروشی، تازه‌ترین بررسی‌های آماری از تداوم سیر صعودی قیمت دام سبک زنده حکایت دارد. براساس این آمارها متوسط قیمت هر کیلوگرم گوسفند نر زنده پرواری با رشد ۲برابری از کمتر از ۳۰هزار تومان در بهمن ماه سال۹۸ اکنون به بیش از ۶۰هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر در زنجیره تولید گوشت، قیمت نهاده‌های دامی هم در بازارهای جهانی و داخلی سیر صعودی داشته، به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم جو به‌عنوان یکی از نهاده‌های اصلی خوراک دام از ابتدای پاییز امسال تاکنون ۷۰درصد رشد داشته و نرخ جو از ۵هزار تومان در ۳مهرماه۱۴۰۰ به ۸هزارو۲۷۵تومان در ۱۸بهمن‌ماه جاری رسیده است. علاوه بر آن قیمت جهانی دانه سویا از ۱۰دی‌ماه امسال تاکنون ۱۷درصد افزایش داشته، به‌نحوی که نرخ سویا از ابتدای سال۲۰۲۲ تاکنون به ۲۲۹.۵۰دلار به‌ازای هر بُشل (۱۷.۱۴درصد افزایش) رسیده است.

 

ناکارآمدی عرضه عامل التهاب بازار گوشت

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در توضیح شرایط بازار مواد پروتئینی می‌گوید: میانگین قیمت دام سبک زنده با رشد ۵هزار تومانی از ۵۵‌هزار به ۶٠ تا ۶١ هزار تومان رسیده و قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی ١٢٠‌هزار به ١۶٠‌هزارتومان و بالاتر رسیده است. به‌گفته او، افزایش قیمت دام زنده با رشد ٣٠ تا ۵٠‌هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی تناسب ندارد. ابراهیم زارع، مدیر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه کمبودی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد، گفت: امسال با مازاد کشتار و عرضه گوشت قرمز روبه‌رو هستیم. جمشید پوریان، رئیس شورای تامین دام نیز با بیان اینکه مصرف‌کنندگان توانایی خرید گوشت بالای ۱۵۰هزار تومان را ندارند، گفت: حجم دام مازاد سبک آماده کشتار، بالای ۲میلیون رأس است اما خرید حمایتی دام سبک ۲۰۰هزار رأس و میزان صادرات نیز ۲۵۰هزار رأس در نظر گرفته شد.

فضاسازی و نبود نظارت عامل گرانی گوشت

فرهاد اکبری، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های دامداران سنگین کشور هم علت اصلی افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز را تداوم جوسازی‌ها پس از زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نهاده‌های دامی دانست. او گفت: قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده نر پرواری به ۵۸ تا ۵۹هزار تومان رسیده است. فرهاد اکبری افزود: با توجه به قیمت کنونی گوساله زنده، باید قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله ۱۲۰ و ران گوساله ۱۴۰هزار تومان باشد اما قیمت گوشت ران گوساله تا ۱۸۰هزار تومان هم بالا رفته است. او با اشاره به اینکه دامداران از قیمت ۱۸۰هزارتومانی گوشت گوساله نصیبی نمی‌برند، افزود: نه‌تنها هیچ کمبودی برای دام زنده سنگین نداریم بلکه با مازاد دام مواجه هستیم، خیلی از دامداری‌ها در نوبت کشتار دام هستند ولی برای خرید دام سنگین مازاد مشتری وجود ندارد. اکبری با تأکید بر اینکه صادرات دام از یک هفته پیش قطع شده، گفت: با مطرح‌شدن زمزمه‌های حذف ارز دولتی تخصیص‌یافته به نهاده‌های دامی، قیمت این نهاده‌ها همچنان در حال افزایش است به‌نحوی که دیروز، سه‌شنبه، قیمت هر کیلوگرم جو در بازار آزاد به ۸هزار و۹۰۰تومان، ذرت ۸هزارو۸۰۰، سویا به ۱۱ تا ۱۲هزار، یونجه به ۷هزار و کاه در صورت موجودبودن به ۵هزارو۲۰۰تومان رسیده است. او افزود: متأسفانه هیچ نظارتی بر بازار و قیمت گوشت قرمز وجود ندارد. باید مشخص شود توزیع‌کننده، گوشت گوساله را به چه قیمتی خریده که ران گوساله را به قیمت هر کیلوگرم ۱۸۰هزار تومان یا بالاتر می‌فروشد، درحالی‌که دام زنده روی دست دامدار مانده است؟

 

ارسال نظر: