کدخبر: 18924

ترفندهای تضمینی | ترفندهای تضمینی سلامتی | ترفندهای تضمینی آسودگی

ترفندهای تضمینی برای درست کردن سبزه پر پشت برای سفره هفت سین!

چگونه برای عید نوروز سبزه‌های پرپشتی درست کنیم؟!

ترفند‌های تضمینی برای زندگی بهتر را در خوندنی بخوانید. ما با ارائه این ترفندهای تضمینی به شما کمک می‌کنیم تا زندگی آسوده‌تری داشته باشید. این ترفندهای تضمینی کم هزینه و پرکاربرد می‌باشند. ترفندهای تضمینی به سلامتی شما نیز کمک می‌کنند. در ادامه، ترفندهای تضمینی ما را بخوانید!

ترفندهای تضمینی برای درست کردن یک سبزه خوب و پر پشت!

برای کاشت سبزه عید نوروز می‌توانید از انواع بذر استفاده کنید، اما باید بدانید که زمان خیس کردن بذرها و مدت جوانه زدن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

گذاشتن سفره هفت سین بخش جدایی ناپذیر ما ایرانیان از گذشته دور تاکنون بوده است.

یکی از این سین‌های مهم که باعث سرسبزی سفره هم می‌شود سبزه است.

در گذشته هر خانواده‌ای خودش سبزه را آماده می‌کرد، اما در سالیان اخیر برخی افراد که فرصت کافی ندارند سبزه را به صورت آماده نزدیک عید خریداری می‌کنند.

با این وجود، لذت سبز کردن سبزه در خانه حس و حال دیگری دارد و نشاط را قبل از عید وارد خانه می‌کند.

سبزه عید

کاشت سبزه عید در کمترین زمان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواهد خودتان برای درست کردن سبزه دست به کار شوید مطلب زیر را بخوانید:

قبل از همه چیز باید نوع بذری را که می‌خواهید با آن سبزه را آماده کنید بسته به سلیقه خودتان انتخاب کنید.

بیشتر افراد با گندم، عدس، ماش، لوبیا و نخود سبزه را درست ‌می‌کنند. اما اگر می‌خواهید سبزه متفاوت داشته باشید می‌توانید حتی با تخمه آفتابگردان هم سبزه درست کنید.

راحت‌ترین سبزه‌ای که زود به عمل می‌آید گندم است.

زیرا گندم را از یک هفته‌ مانده به عید هم می‌توان سبز کرد، اما باقی دانه‌ها از قبل باید خیس شوند. اگر به دنبال زیبایی سبزه‌ هم بر سفره هفت سین خود هستید باید بدانید که سبزه‌های ماش و عدس، پر پشت هستند و بالای ساقه‌های سبزه‌ برگ‌های ریزی می‌زند که آن را بسیار زیبا می‌کند.

در اینفوگرافی زیر می‌توانید بهترین زمان برای کاشت انواع سبزه که تا روز ۱۳ فروردین رشد کافی هم داشته باشد، ببینید:

سبزه عید

روش کلی برای درست کردن سبزه

۱. مقداری از بذر دلخواه خود را با توجه به سلیقه و علاقه‌تان انتخاب کنید و در کاسه‌ای بریزید. سپس آن‌ها را خوب بشویید. طبق اینفوگرافیک بالا زمان لازم برای خیساندن هر نوع بذری را که انتخاب کرده‌اید رعایت کنید. اگر در حین خیساندن متوجه شدید آب حباب‌دار یا کف‌دار شده است، سریع آن را عوض کنید. این نشانه گندیدگی آب است و بذرهایتان را خراب می‌کند.

۲. سپس بذرها را درون یک آبکش خالی کنید و اجازه دهید آبشان برود.

۳. یک پارچه نازک را زیر شیر آب خیس کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید. نباید پارچه‌ای بسیار نازک و یا بیش از اندازه ضخیم را برای نگهداری بذرها انتخاب کنید.

۴. بذرها را روی پارچه نمناک بریزید، پارچه را گره بزنید و درون یک ظرف مناسب بگذارید تا جوانه بزند. معمولا دو تا سه روز برای جوانه زدن زمان لازم دارد.

۵. بعد از اینکه متوجه شدید بذرها جوانه‌ها زدند بذرها را به ظرفی که برای سفره عیدتان در نظر گرفتید منتقل کنید. بهتر است از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید. ظروف سفالی برای سبز کردن سبزه انتخاب مناسبی هستند.

۶. سپس پارچه را دوباره خیس کنید و آب آن را بگیرید و روی سبزه بیندازید. حواستان باشد که تا زمانی که سبزه سبز نشده باید این کار را انجام دهید. حواستان باشد با غبارپاشی پارچه را نمدار نگه دارید.

۷. در طول ایام عید هر روز باید به سبزه‌ها آب بدهید. بهترین روش آبیاری هم غبار پاشی است. بهتر است در طول روز یک بار هم که شده سبزه‌ را در حیاط یا بالکن یا پشت پنجره بگذارید تا هوای خنک به آن‌ها برسد تا زود زرد نشود.

بهترین زمان برای کاشت سبزه عید ؛ چگونه سبزه عید بکاریم | ترفندهایی برای داشتن سبزه‌ای پر پشت

سبزه عید

طریقه سبز کردن سبزه با گندم و عدس

برای اینکه سبز کردن گندم و عدس بین ایرانیان بسیار مرسوم است در این جا به طور اختصاصی به سبزکردن این دو نوع سبزه هم اشاره می‌کنیم:

۱. ۱۰ روز مانده به عید، گندم‌ها را به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب داخل ظرف را عوض کنید تا بذر شما نپوسد و به اصطلاح گندیده نشود.

۲. وقتی گندم‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و درون پارچه نخی نمدار قرار دهید.

۳. بذرهای گندم را کاملا با پارچه نمدار بپوشانید و با اسپری آب، آن را نمدار نگه دارید. اگر پارچه خشک باشد، ممکن است بذرها خراب شوند. همچنین خیس بودن بیش از اندازه هم به رشد سریع‌تربذرها کمکی نمی‌کند. پس در آب‌ پاشی تعادل داشته باشید.

۴. پس از چند روز جوانه‌های ریز و سفیدرنگ، سبز می‌شوند. سپس این دانه‌ها را به ظرفی که برای سبزه انتخاب کرده‌اید، منتقل کنید. ظرف سفالی بهترین گزینه برای این کار است.

۵. باید صبور باشید تا سبزه سبز شود. تا رسیدن به این مرحله هم آبپاشی را فراموش نکنید.

مراحل آماده کردن سبزه عید با عدس

۱. دانه‌های عدس را در ظرفی گود ریخته و روی آنها آب بریزید. آب باید کاملا دانه‌های عدس را بپوشاند. عدس باید یک روز خیس بخورد. عدس آب را به خودش می‌کشد، بنابراین باید مرتب به ظرفتان آب اضافه کنید.

۲. دانه‌های عدس را در ظرفی پهن بریزید و روی آنها را با پارچه نخی نمدار بپوشانید. ظرف را در مکانی نورگیر بگذارید و حواستان باشد پارچه همیشه نمدار باشد.

۳. پس از ۲ تا ۳ روز عدس‌ها جوانه می‌زنند. سپس عدس‌های جوانه‌زده را به آرامی به ظرفی که می‌خواهید روی سفره عید قرار دهید منتقل کنید.

۴. سپس صبر کنید تا سبزه عدس رشد کند. آبرسانی را هم تا این زمان فراموش نکنید. اگر موقع آبدهی سبزه احساس کردید آب زیاد ته ظرف مانده، آب اضافه رو خالی کنید. پس از ۱۰ تا ۱۲ روز عدس‌ها ۶ تا ۷ سانتی‌متر رشدتر می‌کنند.

ارسال نظر: