کدخبر: 19173

آب و هوا | وضعیت آب و هوا | سردی آب و هوا

هشدار هواشناسی | آب و هوا در 15 استان بارانی و برفی خواهد شد!

اداره هواشناسی نسبت به وضعیت آب و هوای این 15 استان هشدار داد!

آب و هوا در ایران به علت چهار فصل بودن در نقاط مختلف سال متفاوت است. آب و هوا در ایام اواخر اسفند و بهار بیشتر بارانی و همراه با رگبار است. هواشناسی وظیفه دارد نسبت به آب و هوا هشدار دهد تا مسئولین برای کنترل وضعیت نسبت به آب و هوا اقدام کنند و مردم نیز نسبت به وضعیت آب و هوا آگاهی داشته باشند.

وضعیت آب و هوا در 15 استان برفی و بارانی می‌شود!

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی، برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،‌کردستان،‌ زنجان، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز بارش برف و باران،‌ رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

در این روز به‌دلیل انتقال گردوخاک از روی عراق به کشور در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب و غرب پدیده گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود. فردا در نوار شمالی کشور و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شمال شرق و ارتفاعات البرز در برخی ساعات رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه جو آرامی در کشور داریم.

روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر مناطق کشور وزش باد شدید است و در مناطق مستعد باعث بروز پدیده گردوخاک می‌شود.

امروز همچنین در نیمه غربی، مناطق مرکزی،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز و فردا در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد. خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای خزر تا دوشنبه و دریای عمان روز دوشنبه مواج و متلاطم خواهد بود.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد و تنش دمایی و تداوم کاهش دما از 8 تا 10 درجه در شمال غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و به‌تدریج در شمال شرق کشور در صبح شنبه مورخ 1402/01/12، تداوم کاهش دما از 5 تا 7 درجه در شمال شرق و شرق کشور در صبح یکشنبه مورخ 1402/01/13

زمان پایان: یکشنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران، قم، گلستان، گیلان، مازندران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی.

یکشنبه 1402/01/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان.

اثر مخاطره: خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها

توصیه: استفاده از محلول‌های ضدسرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه، مصرف کود‌های اسیدآمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به‌صورت غیرمستقیم بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‌سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش به‌روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، تأمین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های زنجان، کردستان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، در نواحی کوهستانی کولاک برف و ریزش سنگ، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیرضروری، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما

زمان پایان: صبح یکشنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: شمال غرب، غرب و استان‌های همدان، مرکزی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران.

یکشنبه 1402/01/13: شمال شرق و سمنان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی، یخزدگی و لغزندگی سطح معابر و جاده‌ها و افزایش مصرف حامل‌های انرژی.

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، به‌کارگیری تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیف سامانه: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: مازندران

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

توصیف سامانه: وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با گردوخاک

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: تهران، قم، قزوین، البرز، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک توأم با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: تقویت توده هوای سرد کاهش شدید دما 12 تا 15 درجه

زمان پایان: صبح یکشنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت شدید به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: اردبیل.

شنبه 1402/01/12: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

یک‌شنبه 1402/01/13: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

اثر مخاطره: صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان

توصیه: استفاده از کود‌های ضدسرمازدگی در باغ، ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک، استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به‌منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی، مه‌پاشی در باغ به‌منظور جلوگیری از آسیب یخ‌زدگی، انجام آبیاری به‌منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک، استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: شنبه 1402/01/12

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/15

نوع مخاطره:

شنبه: افزایش سرعت وزش باد در خلیج فارس (باد شمال غربی تا 30 نات) افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر در سواحل استان خوزستان، در سواحل استان‌های هرمزگان و بوشهر تا 3 متر و در فراساحل تا 4 متر.

یکشنبه و دوشنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر 30 نات) در خلیج فارس و تنگه هرمز، افزایش ارتفاع امواج در سواحل استان خوزستان تا 1.5 متر، در سواحل استان‌های هرمزگان و بوشهر تا 3 متر و در فراساحل تا 4 متر.

سه‌شنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر 25 نات) در خلیج فارس و تنگه هرمز، افزایش ارتفاع امواج در سواحل استان خوزستان تا 1 متر، در سواحل استان‌های هرمزگان و بوشهر تا 2 متر و در فراساحل تا 3 متر.

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

یکشنبه 1402/01/13: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

دوشنبه 1402/01/14: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

و سه‌شنبه 1402/01/15: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق‌شدن شناگران، احتمال پاره‌شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

ارسال نظر: