کدخبر: 19159

آب و هوا | وضعیت آب و هوا | سردی آب و هوا

هشدار جدید هواشناسی | موج جدید بارش باران و سرما برای 18 استان!

آخرین گزارش هواشناسی نشان دهنده افزایش سرما در هجده استان می‌باشد!

آب و هوا در ایران به علت چهار فصل بودن در نقاط مختلف سال متفاوت است. آب و هوا در ایام اواخر اسفند و بهار بیشتر بارانی و همراه با رگبار است. هواشناسی وظیفه دارد نسبت به آب و هوا هشدار دهد تا مسئولین برای کنترل وضعیت نسبت به آب و هوا اقدام کنند و مردم نیز نسبت به وضعیت آب و هوا آگاهی داشته باشند.

گزارش هواشناسی برای امروز 9 فروردین 1402

تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 2 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است و در سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش‌های خفیف پیش بینی شده است.

امروز و فردا افزایش محسوس دما در نیمه شمالی کشور به‌ویژه استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل روی می‌دهد. روز جمعه سامانه بارشی جدید از شمال غرب وارد کشور شده و در شمال غرب،‌ غرب،‌ جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی باعث رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ و برف می‌شود.

هشدار کاهش 20 درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور

شنبه هفته آینده نیز در شمال غرب،‌ سواحل شمالی، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز  بارش‌ها ادامه دارد. از روز یکشنبه تا اواسط هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

روزهای جمعه و شنبه کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و 5 تا 10 درجه‌ای دما در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز پیش بینی شده است.

همچنین روزهای جمعه و شنبه آینده به دلیل وزش باد شدید،‌پدیده گردوخاک در استان‌های غربی پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/09

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/09: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات مرکزی کرمان و غرب آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، به‌ویژه در مورد کاهش دما.

توصیه: اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم، از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هرگونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/10

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/09: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

پنجشنبه 1402/01/10: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم و نیمه جنوبی سمنان.

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد و تنش دمایی و کاهش 10 تا 20 درجه دما در استانهای ساحلی دریای خزر و اردبیل در صبح جمعه مورخ 1402/01/11 و تداوم کاهش دما از 8 تا 10 درجه در شمال غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز و بتدریج در شمال شرق کشور در صبح شنبه مورخ 1402/01/12، تداوم کاهش دما از 5 تا 7 درجه در شمال شرق و شرق کشور در صبح یک شنبه مورخ 1402/01/13

زمان شروع: صبح جمعه 1402/01/11

زمان پایان: پیش از ظهر یکشنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

شنبه 1402/01/12: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی.

یکشنبه 1402/01/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق یزد.

اثر مخاطره: خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها

توصیه: استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه.

مصرف کود‌های اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‌ سازی درختان به سرما.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت.

ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تامین سوخت.

سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما.

محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین.

خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

ارسال نظر: