کدخبر: 19237

آب و هوا | وضعیت آب و هوا | سردی آب و هوا

هشدار برای آب و هوای 21 استان | باد و طوفان در راه است!

آب و هوا در این استان‌ها طوفانی خواهد بود!

آب و هوا در ایران به علت چهار فصل بودن در نقاط مختلف سال متفاوت است. آب و هوا در ایام اواخر اسفند و بهار بیشتر بارانی و همراه با رگبار است. هواشناسی وظیفه دارد نسبت به آب و هوا هشدار دهد تا مسئولین برای کنترل وضعیت نسبت به آب و هوا اقدام کنند و مردم نیز نسبت به وضعیت آب و هوا آگاهی داشته باشند.

وضعیت آب و هوا در 21 استان طوفانی خواهد بود!

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، پنجشنبه در ارتفاعات البرز و جمعه و شنبه در ارتفاعات شمال غرب، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پیش‌بینی شده است.

بعدازظهر امروز در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب و روزهای جمعه و شنبه علاوه بر این مناطق در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی برای استان‌های جنوبی و شمالی

تا روز شنبه در غالب مناطق کشور افزایش دما پیش‌بینی شده است. یکشنبه هفته آینده برای شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزایش ابر و بارش پراکنده و در شمال غرب و غرب کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و گردوخاک

زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 1402/01/16

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/17

نوع مخاطره: به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/16: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، مرکزی، همدان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

پنجشنبه 1402/01/17: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

آب و هوا در استان‌های شمالی و جنوبی رگبار و بادی خواهد بود

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش‌هایی از خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد پیش بینی می‌شود.

فردا چهارشنبه در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم بوده و در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود.

روز پنجشنبه برای برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات و دانه‌های البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و مناطقی از مرکز ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

جمعه در شمال خراسان رضوی و شنبه هفته آینده در شرق کشور بار‌های خفیف پیش بینی شده است.

به گزارش تسنیم، روز چهارشنبه در مناطق شرق و شمال غرب و از پنجشنبه تا شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد. این شرایط روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر مناطق ذکر شده برای شرق و جنوب شرق کشور نیز پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه 1402/01/16

نوع مخاطره:

چهارشنبه: افزایش سرعت باد در دریای عمان، ارتفاع امواج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل استان سیستان و بلوچستان.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/15: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 1402/01/16: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/15

نوع مخاطره:

سه شنبه: افزایش سرعت باد در دریای خزر، ارتفاع امواج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل استان‌های مازندران و گلستان.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/15: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

ارسال نظر: