کدخبر: 19144

رتبه بندی معلمان | سرانجام رتبه بندی معلمان | آغاز رتبه بندی معلمان

زمان پرداخت معوقات رتبه بندی معلمان مشخص شد؟!

معوقات رتبه بندی معلمان چه زمانی پرداخت خواهد شد؟!

رتبه بندی معلمان از دغدغه‌های مهم فرهنگیان است. رتبه بندی معلمان حواشی بسیاری را به دنبال داشته است. رتبه بندی معلمان مدتهاست که قرار است اجرا شود. رتبه بندی معلمان برای معلمان اهمیت فوق العاده ای دارد. رتبه بندی معلمان با اما و اگرهای فراوان همراه است.

اختلافات در واریز معوقات رتبه بندی معلمان بر سر چیست؟!

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از پیگیری جدی موضوع پرداخت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان خبر داد.

در نیمه پایانی سال گذشته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که رتبه قطعی و نهایی همه معلمان را در قالب اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مشخص و اعلام کرده است و حقوق پرداختی به معلمان از این پس با توجه به رتبه نهایی آنها محاسبه و واریز خواهد شد.

این در حالی بود که به علت آنچه «اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور» خوانده شد، پرداخت حقوق اسفندماه معلمان با تاخیر و در روز ۲۹ اسفندماه به صورت علی الحساب واریز شد و موجبات نارضایتی جامعه فرهنگیان را فراهم کرد.

این موضوع با عذرخواهی وزارت آموزش و پرورش و پس از آن ورود مستقیم رئیس جمهور به موضوع همراه شد و رئیسی در روز ۲۹ اسفندماه در دستوری به معاون اول خود خواستار تشکیل جلسه با حضور مسئولان مربوطه برای حل اشکالات در پرداخت حقوق معلمان، برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و اعلام نتیجه در این باره شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در روز اول فروردین ماه درباره پرداخت معوقات معلمان گفت: این حقوقی که پرداخت شده براساس رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ بوده است و تفاوتی بین رتبه پایه و رتبه استحقاقی وجود دارد و اختلافی که برخی می‌گویند با سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، درست نیست. با توجه به قانون رتبه‌بندی و اعتبار پیش‌بینی شده این مابه‌التفاوت باید پرداخت شود که اختلاف در مبنای محاسبات داشتیم که به دستور رئیس جمهور مقرر شده است که در شنبه یا یکشنبه هفته آینده نشستی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شود و نتایج حاصله از آن جلسه زمان پرداخت معوقات را مشخص می‌کند.

در همین اثنا و طی چند روز اخیر، اظهاراتی در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تصمیم دولت برای عدم پرداخت معوقات رتبه‌بندی مطرح و دست به دست شد که روز گذشته معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اخبار منتشرشده در این باره را تکذیب و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «شایعات منتشرشده در فضای مجازی درباره اتخاذ تصمیم برای عدم پرداخت معوقات رتبه‌بندی به‌جد تکذیب می‌شود. همچنین گزارش‌های خبری منتشرشده در فضای رسانه‌ای و خبری از سوی معاون وزیر، پیرامون میزان تخصیص و زمان پرداخت اعتبارات حق‌التدریس و اخباری پیرامون نبود اعتبارات خزانه‌داری نیز از سوی این معاونت تکذیب می‌شود. اخبار رسمی صرفا از درگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش انتشار می‌یابد. بدیهی است جعل اخبار مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.»

در همین زمینه، مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی، توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم در دست انجام است و طی سه روز گذشته با دستور ویژه رئیس جمهور، هفت جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مابقی ارکان دخیل در این موضوع برگزار شده است.

وی افزود: یک جلسه نیز با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط برگزار شده و موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است.

بابایی با تاکید بر اینکه به رغم انتشار برخی شایعات، جای نگرانی در این باره وجود ندارد و به زودی نتایج را اعلام خواهیم کرد گفت: نتایج خوبی حاصل شده و به محض جمع‌بندی، جزئیات را به فرهنگیان اعلام می‌کنیم.

پاسخ وزیر آموزش و پرورش نسبت اعتراضات معلمان چه بود؟

میزکار مرکزی رتبه‌بندی معلمان در اطلاعیه شماره 15 خود در مورد امکان ثبت اعتراض و درخواست بازبینی توضیحاتی ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اجرای مرحله اول قانون رتبه‌بندی معلمان و تعیین رتبه هر یک از همکاران در فرایند تعیین شده طرح مذکور، در راستای صیانت از حقوق همکاران محترم ‌و تکریم معلمان عزیز امکان ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در سامانه My.medu.ir فراهم شده است. مقتضی است ضمن فعال بودن میزهای پاسخگویی، اطلاع‌رسانی لازم و به موقع در این خصوص صورت پذیرد.

1. همزمان با بارگذاری کارنامه در سامانه My.medu.ir همکاران با مراجعه به سامانه مربوطه امکان مشاهده کارنامه را دارند.

2. مطابق مقررات برای هر یک از همکاران مهلت 10 روزه جهت ثبت اعتراض در نظر گرفته شده است. لذا پس از مشاهده کارنامه مهلت 10 روزه جهت ثبت اعتراض شروع خواهد شد.

3. همکارانی که در روزهای گذشته نسبت به ثبت اعتراض و یا تایید کارنامه اقدام نموده‌اند تا پایان مهلت 10 روز امکان ویرایش اطلاعات خود را دارند.

4. همکارانی که نسبت به ثبت اعتراض اقدام نموده‌اند می‌توانند روزهای آتی نسبت به تکمیل فرآیند اعتراض اقدام نمایند. زمان، نحوه و شرایط مرحله تکمیلی ثبت اعتراض متعاقبا از طریق اطلاعیه‌های رسمی اعلام خواهد شد.

5. به همکاران گرامی اطمینان خاطر داشته باشند، ثبت اعتراض و درخواست بازبینی به هیچ عنوان مانع از اجرای حکم صادر شده نخواهد شد و کلیه درخواست‌ها به طور کامل و با رویکرد احقاق حقوق همکاران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تغییر رتبه، صدور حکم از تاریخ مشمولیت قابل اجرا خواهد بود.

6. شایسته است همکاران گرامی با حفظ آرامش در مهلت مقرر نسبت به تایید کارنامه و یا ثبت اعتراض در سامانه رتبه‌بندی اقدام نمایند.

کدام معلمان از طرح رتبه بندی حذف خواهند شد؟!

 930 هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته مشمول رتبه‌بندی می‌شوند و احکام قطعی رتبه‌بندی تا به امروز برای همه مشمولان صادر شده است.

تعیین رتبه قطعی معلمان و صدور احکام رتبه‌بندی با اعتراضاتی همراه شده است و برخی معلمان از اشکالات سامانه یا ساماندهی اغلب معلمان در رتبه‌های یک تا سه یا عدم تعیین رتبه برای برخی افراد خبر می‌دهند.

به گفته صادق ستاری‌فرد؛ معاون وزارت آموزش و پرورش، معلمانی که از 1000 امتیاز رتبه‌بندی کمتر از 470 امتیاز کسب کنند، تنزل رتبه خواهند داشت و در مرحله دوم  اگر امتیازات لازم را کسب نکرده باشند از مسیر رتبه‌بندی خارج و رسته شغلی آنها تغییر و به نیروی اداری تبدیل خواهند شد، این صراحت قانون رتبه‌بندی است.

وی افزود: فرهنگیان می‌توانند اعتراض خود را ثبت یا صبر کنند بعد از یک سال مجدد ارزیابی شوند.

31 درصد معلمان به رتبه‌ خود اعتراض داشتند

به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان؛ قانون وزارت آموزش و پرورش هر سه سال یک‌بار موظف به ارزیابی مجدد معلمان است و چنانچه افراد مشمول در ارزیابی مجدد حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه فعلی را کسب نکنند با توجه به امتیازات مکتسبه به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند و در این صورت در نوبت اول موظف به طی دوره بازآموزی در مراکز آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند، تنزل رتبه در نوبت دوم منجر به خروج از مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان خواهد شد.

همچنین آن دسته از مشمولان که پس از ارزیابی نخست حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذیربط برای مدت یک سال از فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلم برخوردار خواهند شد.

این معلمان می‌توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز لازم و شرکت در ارزیابی مجدد با تایید هیئت ممیزه ذیربط در رتبه استحقاقی قرار گیرند.

بدیهی است در صورت عدم کسب امتیاز لازم در فرصت اعطایی یک ساله، فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی در پایان یک سال قطع خواهد شد.

احکام قطعی رتبه بندی معلمان صادر شد!

وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام قطعی رتبه‌بندی تمام معلمان خبر داد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت صدور احکام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: احکام قطعی رتبه‌بندی تمام معلمان صادر شد.

وی ادامه داد: برخی فرهنگیان به رتبه قطعی یا امتیاز کسب شده‌شان، اعتراض‌هایی داشتند که باید اعتراض‌ها را در سامانه ثبت کنند.

نوری با بیان اینکه سامانه my.medu.ir برای ثبت اعتراض‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تمام اعتراض‌ها در هیأت ممیزه‌های بعدی بررسی شده و به آنها رسیدگی می‌شود.

ارسال نظر: