کدخبر: 10494

بهترین روش درمان دیسک گردن

کارهای روزمره زیاد و فشارهای فیزیکی، استرس، خم شدن‌ها و بلند شدن‌های مکرر، از عواملی هستند که روی مهره‌های گردن فشار وارد می‌کنند و به مرور زمان، منجر به بروز دیسک گردن می‌شوند. پس جای تعجب نیست که امروزه بیش از دو سوم مردم جهان در مقاطع مختلف زندگی خود، گردن درد را تجربه می‌کنند. در واقع بیماری دیسک گردن فراتر از گردن درد است و می‌تواند باعث درد شدید و همچنین بی حسی و ضعف در شانه‌ها، بازو و دست‌ها شود. این ناراحتی و از دست دادن تحرک، می‌تواند تأثیر زیادی بر شغل، خانواده و کیفیت زندگی افراد داشته باشد و از همین رو ضروری است که جدی گرفته شود و به کلینیک مغز و اعصاب یا جراح  مغز و اعصاب مراجعه شود . در این مقاله می‌خواهیم با بیماری دیسک گردن بیشتر آشنا شویم و بهترین روش درمان دیسک گردن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

دیسک گردن؛ یک ضربه گیر طبیعی!

ستون فقرات گردن از هفت استخوان تشکیل شده است که مهره نام دارند. این مهره‌ها توسط دیسک‌هایی پر از یک ماده ژل‌مانند، از یکدیگر جدا می‌شوند. دیسک گردن باعث ثبات فرم گردن می‌شود و همچنین اجازه می‌دهد تا گردن حرکات ملایمی را به اطراف داشته باشد، به سمت جلو بچرخد و خم شود. اگر دیسک وجود نداشت، ستون فقرات بسیار سفت می‌شد و در واقع وجود دیسک است که به ما اجازه می‌دهد تا حرکات مختلف را انجام دهیم. همچنین دیسک گردن مثل بالشتکی است که به عنوان ضربه گیر طبیعی عمل می‌کند و به ستون فقرات گردنی کمک می‌کند که فشارها و بارهای مختلف را تحمل نماید.

عارضه دیسک گردن چگونه پدیدار می‌شود؟

با بالا رفتن سن، به مرور زمان دیسک‌ها تحلیل می‌روند و شروع به فرسوده شدن می‌کنند. فضای بین مهره ای، باریک‌تر شده و رشته‌های عصبی گردن نیز فشرده می‌شوند. این فرایند عارضه دیسک گردن نام دارد. با پیشرفت بیماری، انعطاف پذیری گردن کمتر می‌شود و ممکن است گردن درد و سفتی، به خصوص در اواخر روز احساس گردد.

هنگامی که دیسک باز یا برآمده می‌شود و به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار وارد نماید، به آن فتق دیسک می‌گویند. فتق دیسک معمولا یک فرآیند زمان بر است و به کندی بروز پیدا می‌کند؛ هر چند ممکن است بر اثر آسیب یا وارد شدن ضربه به گردن، به صورت ناگهانی نیز بروز پیدا کند.

علائم دیسک گردن

برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های فتق دیسک گردن عبارتند از:

  • گردن درد: این درد معمولاً در پشت یا کنار گردن احساس می‌شود. ممکن است یک درد خفیف باشد که تنها با لمس گردن حس می‌شود و گاهی نیز دردها شدید و همراه با تیر کشیدن هستند.
  • درد رادیکولار: دردی است که از طریق عصاب فشرده شده در گردن به شانه، بازو، دست و یا انگشتان انتقال پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است حسی شبیه به گرما یا شوک الکتریکی داشته باشد.
  • رادیکولوپاتی در گردن: که عبارت است از گیرکردن عصب یا التهاب یک ریشه عصبی. این درد ممکن است باعث بی حسی و یا ضعف شود و به شانه، بازو، دست و یا انگشتان نیز منتقل گردد. درد رادیکولار نیز ممکن است در برخی موارد با رادیکولوپاتی همراه باشد.
  • سفتی گردن: درد و التهاب ناشی از فتق دیسک گردن ممکن است برخی از حرکات گردن را محدود کرده و دامنه حرکت را کاهش دهد.

این علائم بسته به موقعیت‌ها یا فعالیت‌های خاص سر، بدتر می‌شوند. درد فتق دیسک گردن در طول فعالیت‌هایی همچون ورزش یا بلند کردن وزنه سنگین، تشدید می‌شود و تحمل آن سخت‌تر خواهد شد. همچنین برخی از موقعیت‌های سر (مانند چرخش به یک طرف یا کج کردن سر به جلو) نیز ممکن است دردها را تشدید کند. بهترین روش درمان دیسک گردن و پیشگیری از ابتلا به آن، این است که از انجام فعالیت‌های آسیب زا اجتناب شود.

خطر ابتلا به دیسک گردن در چه افرادی وجود دارد؟

شایع‌ترین سن ابتلا به فتق دیسک در افراد 30 تا 40 ساله است، افراد میانسال و مسن‌تر نیز اگر درگیر فعالیت‌های بدنی شدید باشند، کمی بیشتر در معرض خطر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 25 درصد از افراد زیر 40 سال و 60 درصد افراد بالای 40 سال، به درجاتی از بیماری دیسک گردن مبتلا هستند. تنها حدود 8 درصد از فتق دیسک‌ها در ناحیه گردن رخ می‌دهد.

بهترین روش درمان دیسک گردن

توصیه می‌شود که در صورت بروز دیسک گردن، ابتدا از درمان‌های بدون ریسک استفاده شود؛ چرا که روش‌های درمانی بدون ریسک و بدون جراحی، بهترین روش درمان دیسک گردن هستند. این درمان‌ها شامل مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، ماساژ درمانی، فیزیوتراپی، انجام ورزش‌های به‌خصوص خانگی، آب درمانی و مراقبت‌های کایروپراکتیک هستند.

تحقیقات نشان داده اند که به طور معمول بیش از 90 درصد افراد مبتلا به دیسک گردن نهایتا پس از 6 هفته، درمان می‌شوند و می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را به صورت عادی از سر بگیرند. اما اگر ابتلا از نوع حاد باشد و روش‌های درمانی ذکر شده روی بیمار پاسخگو نباشد، در این صورت باید طبق نظر پزشک معالج، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. البته از آنجایی که انجام عمل جراحی روی گردن با ریسک همراه است، معمولا آخرین روشی است که پزشکان آن را توصیه می‌کنند. بنابراین بهترین روش درمان دیسک گردن این است که مراقبت‌های بالینی ذکر شده با دقت انجام شود تا به مرور زمان، التهاب پیش آمده کاهش پیدا کند.

درمان‌های خانگی دیسک گردن

بهترین روش درمان دیسک گردن در خانه، خود مراقبتی و کم کردن فعالیت‌های روزمره است. از ماساژهای سرد و گرم برای گردن استفاده کنید تا ظرف چند روز مشکل دیسک گردن شما برطرف شود. استفاده از دارو نیز بسیار مفید است؛ برای این منظور پزشکان عموما مسکن یا داروهای ضد التهاب تجویز می‌کنند. شل کننده‌های عضلانی نیز مواردی هستند که برای رفع اسپاسم توصیه می‌شوند. البته داروها را حتما با نسخه پزشک تهیه کنید؛ مصرف خودسرانه دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. فیزیوتراپی هم یکی از بهترین روش‌های درمان دیسک گردن است که در آن فیزیوتراپ‌ها به شما کمک می‌کنند تا با بهره گیری از تکنیک‌های مناسب، انعطاف عضلات گردن شما به حالت اول باز گردد.

جمع بندی و نتیجه گیری

در پایان، توصیه همیشگی ما این است که با ورزش و فعالیت‌های موثر و حفظ تناسب اندام، همواره سلامتی خود را حفظ کنید؛ چرا که ورزش کردن اصولی در کنار تغذیه صحیح، مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌گردد و بهترین روش درمان دیسک گردن محسوب می‌شود؛ همه ما می‌دانیم که پیشگیری، همیشه بهتر از درمان است!

 

ارسال نظر: