کدخبر: 20472

چه مواردی باعث موفقیت دانش آموزان دبیرستانی می شود؟

در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه مواردی باعث موفقیت دانش آموزان دبیرستانی می شود؟ چند دبیرستان موفق در تهران را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چه امکاناتی و چه رویکردی در آموزش دارند که موفق شده اند دانش آموزانی برتر را پرورش دهند. بعنوان مثال عملکرد تعدادی از بهترین دبیرستان های پسرانه منطقه 6 را بررسی خواهیم کرد و نگاهی به نقش خانواده خواهیم داشت و در پایان مدرسه کلوب را معرفی خواهیم کرد که اولین شبکه اجتماعی تخصصی در این حوزه بوده که بطور تخصصی به مقوله آموزش و پرورش، دانش آموز و مدرسه پرداخته است و بخش های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

عوامل موفقیت دانش آموزان در مقطع دبیرستان

دوره دبیرستان را باید حساس ترین مقطع برای زندگی دانش آموز به شمار آورد. این مقطع به حدی حساس است که سرنوشت و آینده دانش آموز به آن وابسته است. این حساس بودن را باید در دو عامل جستجو کرد:

دوران بلوغ

دوران بلوغ را باید مهمترین دوران در چرخه زندگی هر انسانی دانست. تغییرات در ظاهر، روحیه و انتظارات اطرافیان به اوج خود می رسد. بلوغ زمانی است که شخص دوران کودکی را به پایان رسانده و وارد دوران جوانی می شود. در حالی که بدن کودک در حال تطبیق خود با تغییرات هورمونی جدید است، مغز نیز در حال تغییر است. در دوران بلوغ، مغز شروع به تقویت بخش هایی می کند که موجب می شود شخص احساسات شدید و پیچیده را احساس کند. هر کودکی برای عبور از مرحله کودکی و ورود به دوران بلوغ نیاز به حمایت و راهنمایی دارد. این نیازها باید از طرف خانواده، جامعه و مدرسه برآورده شود.

کنکور و امکان ادامه تحصیل

2

کنکور دانشگاه را باید سرنوشت سازترین آزمون علمی در زندگی هر دانش آموز ایرانی دانست. نتیجه سالها درس و مطالعه در گذشته به امید و آرزوهای آینده گره می خورد. سالهای پایانی دبیرستان را باید سالهای فشار و استرس بر دانش آموز خواند. فشار جامعه، خانواده، مقایسه ها، انتظارات، و .... کافی است تا هر دانش آموز نوجوانی را از پا در آورد.

برای عبور از این دو مرحله سخت نیاز است که دو فاکتور دوشادوش یکدیگر، نوجوان دانش آموز را حمایت کنند. این دو عامل عبارتند از: مدرسه و خانواده

واقعیت این است که هنوز بیشتر خانواده ها و والدین با این تصور که مدرسه وظیفه موفقیت تحصیلی دانش آموز را به عهده دارد از نقش خود آگاهی ندارند. آنها با توجیه اینکه احتمالا شهریه بیشتر، بهترین مدرسه را معرفی می کند وظیفه خود را در حد تامین شهریه و حداکثر همراهی با برنامه تحصیلی دانش آموز برای لغو سفرهای تفریحی خود می دانند. البته نمی توان انتظار زیادی هم داشت. واقعیت این است که تمام والدین متخصص تعلیم و تربیت، جامعه شناس، روانشناس نیستند. به همین دلیل است که این مدرسه است که باید هم نقش برنامه ریز و هم راهنمای دانش آموز و خانواده را داشته باشد. اینجاست که به اهمیت "انجمن اولیاء و مربیان" پی می بریم. بسیار از مدارس هستند که کلاسهای آموزشی برای والدین نیز برگزار می کنند.

مدرسه با فراهم کردن آموزگاران خوب، روش های تدریس مناسب، برنامه ریزی درسی، تجهیزات و ابزار، تیم های مشاوره، فضای سالم و امکانات رفاهی نقش اساسی در موفقیت دانش آموزان دبیرستانی دارد. ولی این کافی نیست. مدرسه با هدایت خانواده به سوی یک سبک زندگی سازگار با حجم دروس به خانواده ها کمک می کند که خانه ای بدون تنش، استرس و شاد برای دانش آموز فراهم شود.

موفق ترین دانش آموزان در بهترین دبیرستان های پسرانه منطقه 6

3

برای روشن شدن مسئله بهتر است نگاهی داشته باشیم به بهترین دبیرستان های پسرانه منطقه 6 تهران. ما منطقه 6 را برای شما انتخاب کرده ایم چون این منطقه محل سکونت طبقه متوسط جامعه از نظر اقتصادی، با سطح تحصیلات کارمندان تحصیل کرده است، در مرکز شهر قرار دارد و مدارس تمرکز خود را بر آموزش بیش از مسائل رفاهی قرار داده اند و البته از نظر آموزشی از جمله با کیفیت ترین مناطق تهران است.

دبیرستان های پسرانه این منطقه از موفقترین دبیرستان های تهران هستند و نرخ قبولی دانشگاه بالایی دارند و هر ساله تعدادی از رتبه های برتر دانشگاه از بین دبیرستان های این منطقه هستند.

بیایید به عنوان مثال به نوع آموزش و امکانات دبیرستان های پسرانه نوید صالحین، علامه طباطبایی واحد کارگر شمالی و واحد فاطمی، دبیرستان کوثر، دبیرستان پسرانه سلام واحد یوسف آباد نگاهی بیاندازیم.

این دبیرستان های چه دارند و چه کرده اند که توانسته اند در منطقه ای که خانواده ها از نظر اقتصادی وضعیت خیره کننده ای ندارند بالاترین رتبه کنکور را در سطح کشور کسب کنند.

تمامی این دبیرستان ها در چند فاکتور مشترک هستند: کادر آموزشی متخصص و با سابقه، انجمن اولیاء و مربیان بسیار قوی که بطور مرتب با والدین در تماس است، تیم مشاوره تحصیلی بسیار قوی، جدی گرفتن ورزش دانش آموزان، خلق یک فضای شاد با برنامه های تفریحی متنوع، مدیریت هدفمند، ساخت یک فرهنگ قوی مدرسه، اداره مدرسه به مثابه سازمانی هدفمند، دارا بودن تجهیزات مدرن هوشمند و آزمایشگاهی ، داشتن یک برنامه قوی برای آمادگی کنکور و البته دیسیپلین خلل ناپذیر.

4

این مدارس توانسته اند با ایجاد شبکه ارتباطی از طریق انجمن اولیاء و مربیان، والدین را نیز تحت آموزش قرار داده و محیط خانه را نیز در جهت امتحانات دانش آموز مساعد کنند. فضای مدرسه را تبدیل به مکانی کرده اند که دانش آموز در آن احساس عزت نفس کرده و از احترام برخوردار باشد. سعی کرده اند بهترین معلمان را جذب کنند، معلمانی در سطح اساتید دانشگاه، با تجربه و دلسوز، برنامه های ورزشی و تفریحی دانش آموزان را فدای کنکور نکرده و فضای شاد و به دور از کسالت برای دانش آموزان ساخته اند. امکانات رفاهی معقول و منطقی فراهم کرده اند و تیم مشاوره تحصیلی مانند حلقه اتصال دانش آموز، معلم و خانواده را به هم متصل کرده است. تمامی رفتارها و عملکرد دانش آموز پیگیری می شود و در جهت بهبود وضعیت دانش آموز همه کوشش می کنند.

مدارس زیادی در منطقه 1 و 2 هستند که از نظر امکانات رفاهی و فضای آموزشی به مراتب لوکس تر و مجلل تر هستند و البته شهریه های نجومی نیز دریافت می کنند ولی مانند دبیرستانهای منطقه 6 در کنکور موفقیت ندارند. دلیل آن همین فرهنگ مدرسه ای است که مدیران دبیرستان های پسرانه علامه طباطبایی واحد کارگر و فاطمه، و دبیرستانهای دخترانه و پسرانه سلام در منطقه 6، نوید صالحین و کوثر اعمال کرده اند.

این دبیرستان ها موفق شده اند که با هدایت خانواده ها حتی سبک زندگی خانواده را در جهت موفقیت دانش آموزان مساعد کنند و این را مرهون تیم مشاوره قوی و انجمن اولیاء و مربیان خود هستند.

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب که اولین شبکه اجتماعی تخصصی مربوط به مدراس است و بیش از 12 سال است که وضعیت مدارس را پیگیری می کند در بخش نظرات و مقایسه مدارس، نظرات والدین در مورد این مدارس را منتشر کرده است که اکثر قریب به اتفاق از عملکرد این دبیرستان ها راضی هستند. در لیست دبیرستانهای پسرانه منطقه 6 نیز اطلاعات جامعی درباره این دبیرستان ها به دست می آید.

شما نیز می توانید با استفاده از ماژول مدرسه یاب نزدیکترین مدرسه به محل زندگی خود را یافته و تمامی نظرات درباره آن را ملاحظه فرمایید.

 

ارسال نظر: