کدخبر: 6164

مزایای طراحی بیوفیلیک در محیط کاری

 

شکی نیست که بازده و بهره‌وری یک کسب‌وکار به سلامت روحی و جسمی نیروی کار گره خورده است. به همین دلیل سازمان‌های امروزی به دنبال ایجاد فضای کاری دوستانه و صمیمی برای نیروی انسانی خود هستند. طراحی بیوفیلیک با کمک شرکت‌های طراح و مجری فضای سبز راهکارهای طبیعت‌گرایانه‌ای برای این منظور ارائه کرده است. در ادامه با این راهکارها آشنا می‌شویم.

طراحی بیوفیلیک به چه معنی است؟

زندگی شهری با تمام جذابیت‌هایش خیلی زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد انسان را دچار کسالت کرده است. شاید در ظاهر صنعتی شدن زندگی مارا آسان‌تر کرده باشد؛ اما چیزهای بسیاری نیز از ما دریغ می‌کند. چیزهای ارزشمندی چون سلامت روحی و جسمی! انسان در عصر صنعت به ماشینی تبدیل شده که تمام نیازهای فرامادی او به حاشیه رفته و نادیده گرفته می‌شود. به عقیده معماران منظر و برنامه‌ریزان شهری، شهرهای بیوفیلی راه‌حل نجات انسان مدرن از مشکلات روحی و جسمی ناشی از قطع ارتباط با طبیعت هستند.

ازنظر مفهوم لغتی، بیو به معنای "زندگی با عناصر زنده" و فیلیا به معنای "عشق" است. در طراحی بیوفیلیک تلاش می‌شود شهرها به جایی مناسب برای گیاهان سبز و سایر موجودات زنده مبدل شوند. مسئله جالب درباره طراحی بیوفیلیک آن است که در حال تبدیل شدن به یک سبک زندگی است. معماری سبز یکی از اجزای طراحی بیوفیلیک است که در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای معماری سبز در محیط کاری

5

کارمندان زمان زیادی از روز (غالباً مفیدترین زمان طی روز) خود را در محل کار سپری می‌کنند. بر همین اساس نیاز است که در محیط شرکت یک منبع آرامش و انرژی برای نیروی کار وجود داشته باشد. بیوفیلیک با توجه به شناختی که از احتیاجات انسان و مزایای معماری سبز دارد، به‌کارگیری آن را ضروری می‌داند.

خوشبختانه کارفرماهای امروزی متوجه اهمیت نیروی انسانی نه تنها به عنوان یک جزء سیستم، بلکه به عنوان هویت‌های انفرادی شده‌اند. این مسئله موجب توجه بیشتر به تلاش برای به‌وجود آوردن حس تعلق در نیروی کار گشته. در ادامه به تعدادی از مزایای معماری سبز در محیط کاری اشاره شده:

  • صرفه‌جویی در انرژی

گیاهان با ایجاد عایق دمایی، درجهٔ هوای محیط را تعدیل کرده و نیاز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را کاهش می‌دهند. همچنین سیستم آبیاری در معماری سبز به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که آب مازاد ساختمان را صرف آبیاری گیاهان سیستم کند. سیستم آبیاری گیاهان در شبکه فضای سبز ساختمان می‌تواند از آب باران و برف تغذیه شود.

  • ایجاد عایق صوتی

اکثر مراکز اداری در مرکز شهر واقع هستند. و این یعنی قرار گرفتن مداوم کارمندان در معرض آلودگی صوتی. شلوغی و سروصدا یکی از مشکلات بزرگ محیط‌های کاری واقع در مراکز شهری است. طراحی بیوفیلیک می‌گوید یک ساختمان سبز می‌تواند تا حد زیادی آلودگی صوتی محل کار را کاهش دهد. گیاهان به‌طور طبیعی قابلیت جذب صداهای اضافی محیط را دارند.

  • بهبود کیفیت هوا

آلودگی به یک معضل بزرگ در شهرها تبدیل شده. باوجود تلاش شهرداری‌ها برای ایجاد فضای سبز و محوطه سازی به‌منظور کاهش میزان آلودگی، همچنان این مشکل پابرجاست. طراحی بیوفیلیک می‌گوید معماری سبز به ما کمک می‌کند علاوه بر تصفیهٔ هوا، همیشه به اکسیژن تازه دسترسی داشته باشیم.

طراحی بیوفیلیک ترند روز طراحی فضای اداری

6

وقتی صحبت از مد روز یا ترند می‌شود اکثراً به مسائل بی‌اهمیت و سطحی فکر می‌کنیم. چیزهایی مثل لباس، نوع آرایش، سبک صحبت کردن، موسیقی و... اما آیا چیزهای خوب و ارزشمند هم ممکن است زمانی مد شوند؟

خوشبختانه امروز درک کافی نسبت به نیاز انسان به تماس با طبیعت، زندگی سالم، شاد، پربار و معنادار به وجود آمده. توجه به سلامت روان نیروی انسانی در محیط کار نشانه‌ای برای تصدیق این ادعا است. طراحی بیوفیلیک پیشنهاد‌های خوبی برای بهبود کیفیت محیط کاری ارائه می‌دهد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

پارتیشن‌بندی به کمک دیوارهای سبز

پارتیشن‌بندی در شرکت‌ها برای ایجاد فضاهای خصوصی و نیمه‌خصوصی صورت می‌گیرد. معمولاً از پنل‌های شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی برای ایجاد پارتیشن استفاده می‌شود. پیشنهاد طراحی بیوفیلیک، جایگزین کردن پارتیشن‌های سبک قدیمی با پنل‌های سبز است. برای این منظور دو راهکار وجود دارد:

  • ایجاد دیوار سبز و موس وال روی پنل‌های قدیمی
  • پارتیشن‌بندی به کمک دیوارهای سبز پرتابل

هر دو روش فوق نتیجه یکسانی خواهد داشت. توجه داشته باشید که پارتیشن‌بندی به کمک دیوار سبز تنها باعث زیبایی فضای کار نمی‌شود. تصفیه هوا، تأمین رطوبت، کاهش صداهای مزاحم و بهبود راندمان کاری از مزایای دیگر دیوارهای سبز بیوفیلیک است. ساخت دیوار سبز یک روش کم‌هزینه برای تبدیل یک محیط کاری افسرده به فضایی سالم و پویا است.

ایجاد اتاق سبز در محل کار

آیا درباره اتاق‌های سبز یا اتاق‌های اکسیژن چیزی شنیده‌اید؟ جدیداً خیلی از شرکت‌ها برای کارمندان خود اتاقی به نام اتاق بازی ایجاد می‌کنند. در این اتاق کارمندان می‌توانند بخشی از زمان آزاد خود را به بازی در کنار سایر همکاران مشغول شوند. به لطف طراحی بیوفیلیک سازمان‌های پیشرو در حال ادغام اتاق بازی با اتاق سبز هستند. اتاقی که در آن با کمک طراحی بیوفیلیک عناصر طبیعی و سرگرمی درهم‌آمیخته‌اند. تنفس اکسیژن خالص در کنار انجام بازی و کارهای خلاقانه می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روحیه کارمندان داشته باشد. نیروی انسانی سالم‌تر و خلاق‌تر، سازمان‌های موفق را پایه‌ریزی می‌کنند.

ایجاد تراس گاردن و پشت‌بام سبز در ساختمان اداری

متاسفانه کمبود فضا یکی از مشکلات شایع در شرکت‌ها و واحدهای اداری است. برای رفع این مشکل طراحی بیوفیلیک پیشنهاد می‌کند به سراغ فضاهای فراموش‌شده برویم. فضاهایی مثل تراس، پاسیو و پشت‌بام که معمولاً مورداستفاده‌ی حداقلی قرار می‌گیرند. این فضاها در طراحی بیوفیلیک اهمیت دوچندان پیدا کرده و نقش مهمی در سلامت نیروی کار ایفا می‌کنند. کافی است با یک مجری و طراح فضای سبز تماس بگیرید. این‌گونه مطمئن خواهید شد فضا و شرایط کافی برای ایجاد پشت‌بام سبز یا تراس سبز را دارید.

سخن آخر

در این مطلب درباره‌ی اهمیت و مزایای طراحی فضای سبز در محیط‌ کاری صحبت کردیم. طراحی بیوفیلیک آن‌گونه که عموم مردم تصور می‌کنند تنها مختص به فضای سبز بیرونی و محوطه سازی نیست. در فضاهای بسته آپارتمانی، اداری، خانگی و ... می‌توانید با کمک طراحی بیوفیلیک کیفیت زندگی را بهبود دهید.

برای دریافت مشاوره رایگان درزمینه‌ی طراحی فضای سبز و محوطه سازی با ما در مجموعه ایده سبز تماس بگیرید. امکان مشاوره رایگان از طریق شماره‌های 09121173266، 09126494926  و 02177245295  برای شما فراهم شده است.

ارسال نظر: