کدخبر: 161

قیمت خودرو/قیمت پراید/قیمت خودرو دیوار

افزایش قیمت خودرو در راه است / جدول قیمت

در چند روز اخیر قیمت خودروهای داخلی با نوساناتی همراه بوداما تعداد زیادی از خودروها با افزایش قیمت همراه بودند.

 روند رشد قیمت خودروها در بازار کند شد اما متوقف نشد.  ارزیابی بازار قیمت خودروهای پرتیراژ نشان می دهد که روند رشد قیمت ها در سومین هفته مردادماه نسبت به هفته ماقبل کمی فروکش کرده اما این به معنای ترمز بازار نیستقیمت خودرو های ایران خودرو در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. قیمت خودرو در روزهای اخیر نوسانات زیادی داشته و گمانه زنی قیمت خودرو در دولت جدید همه را سردرگم کرده.قیمت خودرو را در سایت خوندنی آنلاین مشاهده کنید.

بازار خودروهای داخلی در چند روز اخیر با وجود تعطیلی‌های آخر هفته با افزایش قیمت همراه شد و قیمت خودروهای گروه پراید به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

در چند روز اخیر قیمت خودروهای داخلی با نوساناتی همراه بوداما تعداد زیادی از خودروها با افزایش قیمت همراه بودند.قیمت خودرو پراید ۱۱۱ به ۱۴۹ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ از قیمت ۱۶۰ میلیون تومان فراتر رفت. قیمت خودرو پراید ۱۳۱ به ۱۳۵ میلیون تومان و تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان و ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان و ۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۳۰۳ میلیون تومان ثبت شدند که افزایش قیمت یک تا سه درصدی را ثبت کرده‌اند.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ به همراه ۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ حدود پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و به قیمت ۳۶۰ و ۴۲۰ میلیون تومان رسیدند.

همچنین خودروهای پژو ۴۰۵ SLX و پارس LX از دیگر خودروهایی بودند که در چند روز گدشته با افزایش قیمت همراه بودند.

خودروهای گروه دنا در چند روز گذشته پس از چندین روز افزایش قیمت با ثبات همراه بودند و افزایش قیمتی را ثبت نکردند.

قیمت خودرو

با آن که نمایشگاه‌ها تعطیل است و معامله‌ای شکل نمی‌گیرد اما سه خودرو پراید، کوییک و پژو ۲۰۶ در بازار عجیب گران شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تائید این خبر گفت: جو روانی منطقه و همچنین افزایش قیمت دلار خودرو را گران کرد.

ورود سفته بازان و دلالان به بازار، خودرو را گران کرد. البته عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان در افزایش قیمت خودرو بی‌تاثیر نبوده است. فروشندگان خودرو می‌گویند به دلیل تحولات منطقه و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، قیمت دلار افزایش یافت و جو روانی آن در بازار خودرو تاثیر گذاشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: تمام بنگاه‌های فروش خودرو و تمام مراکز شماره‌گذاری خودرو به دلیل موج پنجم کرونا تعطیل هستند اما خودرو تحت تاثیر جو روانی و قیمت دلار گران شده است.

مهدی دادفر گفت: قیمت خودروهای ایرانی همچنان در روزهای آینده به دلیل کمبود قطعه، عدم واردات خودرو و توقف در عرضه خودروها روند افزایشی دارد.

او ادامه داد: قیمت پژو ۲۰۶ روزانه در حال تغییر است. حتی زمانی که نمایشگاه‌ها بسته است و معامله‌ای شکل نمی‌گیرد. به عنوان مثال روز سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ قیمت پژو ۲۰۶ با شش میلیون تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه با قیمت ۲۵۳ میلیون تومان معامله شد.

 پراید چقدر گران شد؟

قیمت کوییک هم حتی رکورد شکست. در معاملات روز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ کوییک دنده‌ای با قیمت ۱۵۸ میلیون تومان معامله شد اما در روز سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ این خودرو با ۱۶ میلیون تومان افزایش با قیمت ۱۷۴ میلیون تومان فروخته شده است.

پراید ۱۱۱ هم در مدت مورد اشاره با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان معامله شده است که این خودرو هم در مقایسه با روز شنبه ۱۲ میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. فروشندگان خودرو می‌گویند تا زمانی که قیمت دلار افزایش داشته باشد، گرانی خودرو هم در بازار تداوم دارد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان روز دوشنبه گفته بود: « تولید پژو ۲۰۶ متوقف نشده است. وقتی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص کف انبارها دپو شده روند عرضه خودرو به بازار با اختلال مواجه می‌شود و طبیعی است وقتی یک قلم قطعه نباشد خودروسازان هم نمی‌توانند آن خودرو را به موقع به بازار تحویل دهند.»

روند صعودی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد و سودهای کلانی همچنان نصیب دلالان این بازار می‌شود و خودروسازان از این سودها بهره‌ای نمی‌برند.

به این ترتیب قیمت خودروهای پر تیراژ گروه پژو نسبت به دو هفته قبل بطور میانگین حدود ۲۰ میلیون افزایش یافت؛ است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در ۹ مرداد ماه ۲۲۵ میلیون تومان معامله می‌شد به ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۶۶ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ GLX از ۲۱۶ میلیون تومان به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است.

سمند LX معمولی نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۷ میلیون تومان صعود کرده است؛ اما قیمت رانا پلاس بیشتر از سایر خودروها دستخوش افزایش شده به طوری که با رشد ۳۷ میلیون تومانی تنها در ۲ هفته از ۲۳۳ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دنا معمولی نیز طی دو هفته از ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون تومان و ساینا از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت تیبا از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان و تیبا ۲ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کوییک دنده‌ای نیز که طی ماه‌های گذشته یکی از باثبات ترین ها در بازار خودرو بود متأثر از این هیجانات، رشد ۱۱ میلیونی یافته و از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسیده است.

برنامه دولت جدید برای ساماندهی قیمت خودرو چیست؟

قیمت خودرو

اگرچه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان دلیل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار را ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان می‌داند اما فعالان بازار، جو روانی غالب، افزایش نرخ دلار و مشخص نبودن سیاست در بازار خودرو را که زمینه را برای نقش آفرینی دلالان و قیمت سازی در فضای مجازی مهیا کرده، عامل اصلی این افزایش معرفی می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، ماه جاری ماه بی ثباتی بازار خودرو بوده است و خودروها به دلخواه دلالان قیمت گذاری شده است و همین موضوع مصرف کننده واقعی را از بازار خارج کرده است.

وضعیت فعلی بازار خودرو در حالی است که به صورت عرف، تابستان، فصل رونق خرید و فروش خودرو است و اغلب مصرف کنندگان در این فصل به دنبال خرید خودرو هستند؛ اما با شرایط فعلی خریدار واقعی توان حضور در بازار را ندارند.

قیمت گذاری دستوری خودرو، سال‌هاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود و سود اصلی به جیب آنها می‌رود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: در حال حاصر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد. شبکه‌هایی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶، ۴۳ درصد کاهش یافته، گفته «فرایند معیوب تولید و عرضه در صنعت خودرو طی این سال‌ها فقط به نفع دلال و واسطه بوده است.»

به گفته وی، میزان تولید خودرو در سال ۹۶ حدود ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که نشانگر کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو است.

همچنین نتایج بررسی صورت‌های مالی حسابرسی شده دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این دو خودروساز از ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماه اول سال ۹۹ رسیده است. به عبارت دیگر میزان مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ در طول ۲.۵ سال تقریباً ۶ برابر شده است.

ارسال نظر: