کدخبر: 1780

انتقاد حسین مهری از سریال بال های خیس؛ تلاش کردم آبرویم نرود

مجموعه «بال‌های خیس» پس از مجموعه‌های «زیر هشت»، «پایتخت»، «تا ثریا»، «نابرده رنج» و «زمانه» تجربه‌ هایی جدید از حسین مهری هستند.

یکی دو جا از حضورت در مجموعه «بال‌های خیس» ابراز نارضایتی کردی،  چرا؟

چون مجموعه خوبی از آب درنیامده، در واقع این پروژه آن طور که از طرف آقای نوروزبیگی و گروه سفارش‌دهنده سریال حمایت شد، نتیجه خوبی نداشت. حالا نمی‌دانم این مسئله به دانش کارگردان مربوط می‌شود یا به خواسته‌اش یا... نمی‌دانم، شاید دغدغه این کارگردان چیز دیگری بوده است. مجموعه «بال‌های خیس» یک اثر متوسط شده که می‌توانست با انرژی‌هایی که صرفش شد، بهتر از اینها باشد.

قبل از عقد قرارداد فیلمنامه را نخوانده بودی؟

ببین، فیلمنامه متوسط رو به بالا بود. گاهی ما می‌توانیم یک فیلمنامه شاهکار را به یک کارگردان ضعیف بدهیم و یک اتفاق ضعیف رقم بخورد. به نظرم اگر فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» را به دست همین کارگردان می‌دادند چیزی در حد یک تله‌فیلم از آب درمی‌آمد! در صورتی که آن قصه رفت و کلی جایزه گرفت. قصه مجموعه «بال‌های خیس» هم قصه بدی نبود. دوست داشتم پس از کارهایی مثل «زیر هشت»، «پنجره»، «نابرده رنج» و... توانایی‌های خودم را در گونه‌های دیگر نیز به نمایش بگذارم اما...

مشکل را چند درصد از نوع و سبک تدوین می‌بینی؟

به نظر من ایراد از صحنه‌هایی است که گرفته شده. اتفاقاً تدوین کمک کرده تا کار کمی چفت و بست پیدا کند. به هر حال تلاش‌ها چند برابر شد تا کمی سطح کیفی کار بالا برود. می‌خواهم بگویم اگر تدوین نبود، نتیجه کار همینی که می‌بینید هم نمی‌شد.

اگرچه شخصیتی که بازی می‌کنی یک نخبه کامپیوتر است اما باز هم همان خواص یک شخصیت سرکش را دارد که معمولاً از تو دیده‌ایم.

بله، قبول دارم اما هم می‌خواستم و هم می‌توانستم با اضافه کردن ویژگی‌هایی به نقش و رعایت ریزه‌کاری‌هایی، از همین یک شخصیت ماندگار بسازم؛ مثل نقشی که در مجموعه «زیر هشت» بازی کردم اما شرایط مهیا نبود. نمی‌دانم چقدر سریال را دنبال کرده‌ای؛ تماشاگر با دیدن این مجموعه خیلی درگیر هیجان دکوپاژ و میزانسن‌های کار می‌شود.

به نظرم این انصاف نیست که همه ایرادها را به گردن کارگردان بیندازی، اگر کار آن‌طور که انتظار می‌رفت درنیامده، قبول کن که خود تو هم مقصر بودی. اگر کارگردانی این‌قدر که می‌گویی ضعیف بود، چرا قبل از آغاز این همکاری، در مورد کارگردان و اینکه آیا می‌توانید به یک تعامل در طول کار دست پیدا کنید تحقیق نکردی؟

من هم اشتباه می‌کنم، معصوم که نیستم! باور کن در طول کار آن‌قدر اتفاقات آزاردهنده رخ می‌داد که تمرکز آدم موقع بازی از بین می‌رفت. حیف که از گفتن برخی‌ مسائل معذورم چون قصه را لو می‌دهد. شما در ادامه یک صحنه مهم و حیاتی از مجموعه و خانواده ما را می‌بینید که اعضای اصلی خانواده در آن حضور ندارند و این به نظرم خیلی پیچیده بود!

حسین مهری برای این نقش چه کرده است؟

 هیچ، من فقط تلاش کردم آبرویم نرود! باور کن می‌دیدم که آقای نوروزبیگی هر چه آقای رنجبر نیاز داشت در اختیارش قرار می‌داد؛ کاش آقای رنجبر از امکانات موجود نهایت استفاده را می‌بردند که... دوستان بسیج هم حمایت خوبی کردند. می‌آمدند، سر می‌زدند، صحبت می‌کردیم راجع به کار... باور کن کلی از صحنه‌‌هایی که گرفتیم اصلاً نیست! شاید باورتان نشود من که کل فیلمنامه را خواندم و خودم در این مجموعه بازی کردم، هنوز گنگ هستم.

نظر بقیه بازیگران مجموعه هم که چهره‌های موفقی در تلویزیون هستند همین است؟

نظر بقیه را نمی‌دانم ولی من واقعاً روزهای سختی را پشت سر گذاشتم.

پخش این مجموعه بعد از «زمانه» به نفع تو بود؟

 من دوست نداشتم بلافاصله پس از «زمانه» این مجموعه پخش شود اما خب این هم یک کار بود پر از تجربه و حتی اتفاق خوب. من سر این کار با آقای نوروزبیگی و دفترشان آشنا شدم که برایم افتخار است. واقعاً گروه خوبی داشتیم، انصافاً همه اعضای پروژه، نازنین و بدون حاشیه بودند با ظرفیت بالا که البته استفاده نشد چون ناخدای کشتی است که باید کشتی را به سرمنزل مقصود برساند...

بعد از مجموعه «بال‌های خیس» در انتظار چه اتفاقی هستی؟

 به دنبال یک کار خوب هستم؛ پر از انرژی‌ام، دوست دارم استعدادم را به نمایش بگذارم. باور کن اگر در یک فیلم سینمایی خوب با یک کارگردان کاربلد، پنج صحنه بازی کنم خودم را نشان می‌دهم. خدا را شکر تلویزیون را با بزرگانی چون حسن فتحی، سیروس مقدم، علیرضا بذرافشان و... تجربه کرده‌ام. به دنبال یک نقش خاص هستم؛ شاید یک عقب‌مانده‌ ذهنی. چون پر از انرژی هستم و در انتظار یک قصه خوب لحظه‌شماری می‌کنم. امیدوارم در سال نو اتفاقات خوبی برای اهالی هنر رخ بدهد و من هم در این مسیر شانس ایفای یک نقش ماندگار را داشته باشم. دوست نداشتم کسی را از خودم ناراحت کنم ولی نمی‌توانستم حرف دلم را نگویم چون کماکان معتقدم مجموعه «بال‌های خیس» می‌توانست با این ظرفیت، قصه و پشتیبانی از سوی تهیه‌کننده‌‌اش یک کار قابل دفاع از آب دربیاید که مردم بیش از این مخاطبش باشند.

ارسال نظر: