کدخبر: 16251

قالیباف | قالیباف رئیس مجلس | باقر قالیباف

اختلاف قالیباف و هم جبهه ای هایش برسر مرگ مهسا امینی | قالیباف طرف مهسا است؟

برخلاف برخی اظهارنظرهای تنش‌زا و غیرمحترمانه برخی از شخصیت‌های سیاسی و به خصوص برخی نمایندگان مجلس، موضع گیری‌های محمدباقر قالیباف از ابتدای حادثه مهسا امینی که منجر به اعتراضات خیابانی شد تاکنون منطقی و معقول بوده است.

صبح نو : در انتخابات مجلس یازدهم پایداری‌ها با حضور قالیباف به عنوان سرلیست اصولگرایان مخالفت می‌کردند که این مخالفت‌ها به نتیجه نرسید. اما کشمکش میان قالیباف و پایداری‌ها در پارلمان ادامه پیدا کرد و به سخنرانی‌های قالیباف راه یافت. اختلاف میان قالیباف و پایداری‌ها تازگی ندارد، اما به نظر می‌رسد بعد از اتفاقات اخیر در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، این اختلافات تشدید شده است. مرزبندی قالیباف با تندروها ورای تاکتیک‌های سیاسی است و رییس مجلس در برهه‌های مختلف ثابت کرده که در نسبت با رادیکال‌ها دچار گسل اندیشه‌ای و گفتمانی است و به هیچ صورتی نمی‌تواند با آن‌ها همنشینی پیشه کند.

برخلاف برخی اظهارنظرهای تنش‌زا و غیرمحترمانه برخی از شخصیت‌های سیاسی و به خصوص برخی نمایندگان مجلس، موضع گیری‌های محمدباقر قالیباف از ابتدای حادثه مهسا امینی که منجر به اعتراضات خیابانی شد تاکنون منطقی و معقول بوده است. مخصوصاً نطق روزگذشته که هم بر اصلاح رویه گشت ارشاد، هم بررسی جدی موضوع درگذشت خانم امینی و هم قرار نگرفتن مردم مقابل یکدیگر تاکید داشت. این فهم و درک از انقلابی‌گری در مقابل سوپرانقلابی‌گری که دریافتی انحرافی از گفتمان انقلاب است، قرار می‌گیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: در وقایع اخیر اولین مساله، چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی است؛ در این باره همان‌طور که توسط مسئولان در هر سه قوه مطرح شد موضوع باید بررسی و نتیجه اعلام شود و با هر قصور بدون هیچ اغماضی برخورد شود.

وی با بیان اینکه مساله اصلی مردم و جامعه هنوز اقتصاد است و در این باره گله‌های بر حقی وجود دارد که ما با رفع آن‌ها فاصله داریم، تاکید کرد: بسیاری از کسانی که در ابتدا چه نسبت به جان باختن خانم امینی و چه نسبت به گشت امنیت اخلاقی انتقاد کردند، هدف براندازانه نداشتند و مخالف اغتشاشات و اقدامات ضدامنیتی هم بودند اما دیدیم، خارج‌نشینانی که هیچ تعلق مادی و معنوی به ایران عزیزمان ندارند، با خوشحالی برای خانم امینی اشک تمساح ریختند و علیه امنیت مردم با هدف براندازی نظام، دست به تحریک و عملیات برای آشوب و اغتشاش زدند.

شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را اصلاح می‌کنیم

قالیباف افزود: باید توجه کنیم که هر اقدامی با هر روشی و با هر انگیزه‌ای که باعث شود مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و در جهت خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود. برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم؛ همان‌طور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم ما باید ساختارها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود. اینجانب در حدود اختیارات، این مساله را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم با هماهنگی دیگر مسئولان مربوط بتوان در وقت مناسب، تصمیمات مدبرانه و موثری برای اصلاح روند موجود گرفت.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی ایجاد شده در فضای مجازی، افزود: بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده‌اند و همچنین دشمن خارجی هم با احساس ضعف در جامعه ایران، فشار اقتصادی را بیشتر می‌کند و دشمنی که آماده شده بود بخش زیادی از تحریم‌ها را بردارد، تحریک می‌شود که فشار را بر مردم ایران بیشتر کند. همان‌گونه که وقایع سال ۸۸، دشمنی که در حال توافق با ایران بود را به تحریم‌های گسترده علیه ایران سوق داد.

نباید مردم در مقابل مردم قرار بگیرند

قالیباف افزود: باید توجه کنیم که هر اقدامی با هر روشی و با هر انگیزه‌ای که باعث شود مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و در جهت خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود. برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم؛ همان‌طور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم ما باید ساختارها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.

قالیباف با اشاره به اینکه وجود اعتراض برای اصلاح امور از دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی به مردم داده است، خاطرنشان کرد: در همین چند وقت اخیر چه در فضای مجازی و چه در فضای عمومی، اعتراضات زیادی داشتیم که برخی از اعتراضات به حق، در فضای مجازی باعث اصلاح تصمیم‌ها شد همچنین اعتراضاتی مثل اعتراضات معلمان و بازنشستگان تأمین اجتماعی مواردی است که در این مدت وجود داشته است که پشتوانه تصمیمات مجلس شد و بخش مهمی از مطالبه آنان به نتیجه نیز رسید. نکته مهم در اعتراضات معلمان این بود که آن اعتراضات، اعتراض اصلاح خواهانه بود نه اعتراض براندازانه و هدف واقعی همه این اعتراض‌ها اصلاح امور یا مطالبه هدف خاصی بود.

او اخیراً نیز در جمع مسوولان تشکل‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: متاسفانه گرفتار کسانی شده‌ایم که برای انقلاب یک سیلی نخورده‌اند، درد نکشیده‌اند و کاری هم نکرده‌اند و فقط هوار کشیده‌اند و این درحالی است که ما میدان را خالی کرده و کنار کشیده‌ایم. این سخنان رئیس مجلس نخستین حمله او به این گروه نبود. او پیش از این در تیرماه سال جاری در یک سخنرانی آتشین گفته بود: بنا نیست ما تنبلی کنیم، دهانمان را باز کنیم، هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابی.

کشمکش با پایداری‌ها

در انتخابات مجلس یازدهم پایداری‌ها با حضور قالیباف به عنوان سرلیست اصولگرایان مخالفت می‌کردند که این مخالفت‌ها به نتیجه نرسید. اما کشمکش میان قالیباف و پایداری‌ها در پارلمان ادامه پیدا کرد و به سخنرانی‌های قالیباف راه یافت و مدتی است که رئیس مجلس بی‌پرده‌پوشی، اظهارات روشنی را نسبت‌به نیروهای موسوم به تندرو یا سوپرانقلابی مطرح می‌کند.

اعضای جبهه پایداری تندروی را مساوی با انقلابی‌گری می‌دانند، اما انقلابی یعنی کسی که بر اساس قانون و اسلام عمل می‌کند. قالیباف سوم مردادماه نیز در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی، نسبت‌به برخی رفتارهای تند به اسم انقلابی‌گری انتقاد کرد و گفت: «انقلابی با حرف‌های مفت و تند و به تعبیر رهبر انقلاب با سوپرانقلابی‌ها، انقلابی نمی‌شود؛ امروز هرکسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است».

ارسال نظر: