کدخبر: 3629

قیمت دلار |نرخ دلار|قیمت یورو

قیمت دلار بازار را سردرگم کرده | دلار امروز چقدر شد؟

جزئیات بیشتر در این مورد را در گزارش «پیش‌بینی قیمت دلار مهر ۱۴۰۰» بخوانید.

در دومین روز هفته، معامله‌گران ارزی در برابر نزول بیشتر قیمت دلار مقاومت کردند. روز یکشنبه خبری از فروشندگان سنگین در بازار نبود و تمایل به خرید افزایش یافته بود. برخی فعالان نیز عنوان می‌کردند که تقاضای حواله‌ای برای درهم زیاد شده بود. قیمت درهم در روز یکشنبه به نزدیکی محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. با رشد درهم، قیمت دلار در بازار داخلی نیز تا ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت. این قیمت دلار ۱۲۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

به گفته شماری از تحلیل‌گران، معامله‌گران فنی سعی کرده‌اند با بالا کشیدن خط حمایت قیمت دلار به حوالی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، معامله‌گران بیشتری را ترغیب به خرید ارز کنند. پیش از این، خط حمایت بازار در دو محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ و ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت و معامله‌گران تصور می‌کردند با شکست این خطوط حمایتی راه برای فروش شدیدتر هموار خواهد شد. البته با وجود بالا آمدن کف قیمت دلار، خریداران با قدرت وارد بازار نشدند. این موضوع نشان می‌داد که همچنان فضای احتیاط بر بازار ارز حکمفرما است و معامله‌گران در انتظار آشکار شدن سرنوشت لغو تحریم‌ها هستند.

مقاومت بعدی در بازار قیمت دلار

قیمت دلار

با افت ابتدای هفته دلار انتظار می‌رفت که در روز یکشنبه نیز روند کاهشی ادامه پیدا کند، ولی معامله‌گران توانستند این فضا را در بازار ارز ایجاد کنند که قرار نیست مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز شود و همین عامل، تا حدی قدرت کاهشی‌ها را پایین آورد. خریداران در روزهای آتی محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را در پیش‌رو دارند و در صورتی که نتوانند از آن عبور کنند، بازار بار دیگر به سوی حمایت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت خواهد کرد. تا زمانی که محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی شکسته نشود، انتظارات معامله‌گران بازار عمدتا صعودی خواهد بود. در این میان برخی از فعالان باور دارند که اظهارات رئیسی می‌تواند زمینه‌ساز افت قیمت دلار شود. ابراهیم رئیسی به بانک مرکزی دستور داده ارزهای خارج از کشور را به داخل برگرداند. با این حال، این خبر تا عصر روز دوشنبه اثر کاهشی در بازار و معاملات پشت خطی نداشت. به نظر می‌رسد معامله‌گران در انتظار این می‌مانند که چه مقدار از خواست رئیس‌جمهور محقق خواهد شد.

یک شایعه در بازار قیمت دلار

قیمت دلار

در این میان، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شایعات افزایشی نیز در بازار ایجاد شده و این مساله در برگشت دلار در روز یکشنبه نقش داشته است. بر اساس گزارش اکو ایران، در بازار ارز شایعه شده است وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس خواهان بالا نگه داشتن قیمت دلار است. در واقع، این شایعه در بازار و گروه‌های تلگرامی‌ دست به دست می‌شد که وزیر اقتصاد عنوان کرده است‌ باید نرخ دلار بالا باشد تا بورس ضرر نبیند. البته این شایعه هیچ‌گاه تایید نشد و با توجه به آثار روانی پیرامون نرخ ارز، بعید است که وزیر اقتصاد تمایلی به حفاظت از بازار سهام از طریق دلار داشته باشد. با این حال، نوسان‌گیران از آن برای بالا بردن قیمت دلار استفاده کردند.

البته شماری از معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار در روز یکشنبه تحت تاثیر شایعات قرار نداشت و تنها تقویت شاخص بورس در ابتدای پاییز موجب شده بود که انتظارات افزایشی برخی از بازیگران ارزی نیز افزایش پیدا کند. زمانی که سهم‌های پتروشیمی ‌در بازار سهام بالا می‌روند، چنین دیدگاهی در میان معامله‌گران ارزی شکل می‌گیرد که پیش‌بینی سود دلاری این شرکت‌ها بیشتر شده است. با این حال، همیشه بازار سهام و اسکناس آمریکایی در یک جهت حرکت نکرده‌اند. نمونه مشخص آن در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۹ رخ داد که رشد سرسام‌آور بازار سهام تنها با افزایش محدود در بازار دلار همراه بود.

 در دومین روز هفته، معامله‌گران ارزی در برابر نزول بیشتر دلار مقاومت کردند.

برای کپی کردن لینک پست کلیک کنید

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲ سیگنال مهم گمرک برای قیمت دلار / فشار ارزی افزایش یافت

۲ سیگنال مهم گمرک برای قیمت دلار / فشار ارزی افزایش یافت

در آمار جدید گمرک ایران میزان واردات شهریور ماه امسال بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار ثبت شده که این رقم در دهه ۹۰ بی‌سابقه است. رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال. علاوه بر این ثبت تراز تجاری منفی ۲٫۴ میلیارد دلاری نیز احتمالا برای قیمت دلار پیام‌هایی داشته باشد.

پینورست

به گزارش تجارت‌نیوز، مدتی است که قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان دارد و با هرکدام از اخبار سیاسی یا اقتصادی مهم به نوعی به شکل محدودی واکنش نشان می‌دهد. اخیرا نیز رئیس جمهور در دستوری عجیب به بانک مرکزی اعلام کرده ارزهای خارج از کشور را به داخل برگرداند.

این دستور رئیسی در حالی است که دولت‌ قبل بارها برای آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده تلاش کرد و به نتیجه نرسید. پس یا ابراهیم رئیسی از موانع بازگشت دلارهای بلوکه شده به کشور خبر ندارد یا دستور او یک اقدام نمایشی برای کنترل بازار ارز است.

اما اتفاق جدید در قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار

در آمار جدید گمرک ایران میزان واردات شهریور ماه امسال بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار ثبت شده که این رقم در دهه ۹۰ بی‌سابقه است. رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال. علاوه بر این ثبت تراز تجاری منفی ۲٫۴ میلیارد دلاری نیز احتمالا برای قیمت دلار پیام‌هایی داشته باشد. با این وضعیت به نظر می‌رسد فشار سمت تقاضا در بازار ارز رو به فزونی است و این می‌تواند در ماه‌های آینده نمود بیشتری در قیمت دلار داشته باشد. خصوصا اینکه در شهریور ماه امسال تنها ۰٫۲ درصد قیمت دلار رشد داشته است.

اما چرا این اتفاق افتاده و تقاضا برای واردات به شدت افزایش یافته است؟ دنیای اقتصاد در این مورد نوشته استک تحولات تجاری آخر تابستان از رکوردشکنی واردات ماهانه حکایت دارد. آمار جدید گمرک نشان می‌دهد شهریورماه امسال حدود ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با آمارهای ماهانه واردات که به‌طور رسمی از فروردین‌ماه سال ۹۸ اعلام شده، بی‌سابقه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین ارزشی واردات ماهانه در سال‌های ۹۱ تا ۹۷ نیز از ۶میلیارد دلار کمتر بوده است. بنابراین ارزش واردات شهریورماه ۱۴۰۰ می‌تواند رکوردشکنی در این دوره هم باشد. گمرک ایران سرعت بالا در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه را عامل افزایش واردات می‌داند. البته به‌نظر می‌رسد اطمینان ارزی به واردکنندگان نیز در سرعت‌گیری ترخیص کالا موثر بوده است. اما برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از این است که یک عامل مهم در رکوردشکنی واردات ماهانه، کاهش انتظارات تورمی است که منجر به افزایش تمایل واردکنندگان در ترخیص کالاها شده و رسوب کالاها در گمرکات را کاهش داده است.

ارسال نظر: