کدخبر: 10393

برنج|قیمت برنج امروز اعلام شد| قیمت باور نکردنی برنج در بازار

قیمت برنج امروز 16 فروردین| قیمت باور نکردنی برنج در بازار

قیمت برنج اعلام شد.

قیمت برنج امروز افزایشی شد.قیمت برنج امروز با نوسان همراه بود.قیمت برنج برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.قیمت برنج اوج گرفته است.در ادامه یه بررسی قیمت برنج می پردازیم.

قیمت برنج امروز

برنج طبیعت ۱۰ ۳۴۵,۰۰۰
برنج سیاه ایرانی درجه یک برنج تو ۱ ۹۹,۰۰۰
برنج هاشمی معطر گیلان سرازارع ۱۰ ۷۶۶,۰۰۰
برنج هندی طبیعت ۲.۵ ۸۱,۰۰۰
برنج شکسته طارم معطر گلستان ۴.۵ ۲۷۸,۰۰۰
برنج طارم استخوانی آقاجانیان ۱۰ ۷۰۰,۰۰۰
برنج طارم کشت اول رویسا ۱ ۸۰,۰۰۰
برنج پاکستانی باسماتی ذوالفقار ۱۰ ۲۳۷,۰۰۰
برنج معطر ممتاز عنبربو طایفه ۳.۵ ۲۰۳,۰۰۰
 

قصه پرغصه دستوری کردن قیمت برنج و گوشت

دستوری کردن قیمت‌ها قصه سابقه‌داری است که در دوره‌های مختلف مدیریت بازار اجرا شده است. دستوری کردن همان ساده‌ترین راهکار مهار تورم و فرار از ذات بازار رقابتی است. دولت سیزدهم در مواجهه با دو موج گرانی برنج، این بار هم راهکاری جز دستوری کردن قیمت‌ها نداشت. راهکاری که مورد انتقاد نمایندگان مجلس، کارشناسان، مسئولان اتاق بازرگانی و غیره قرار گرفت. هر چه بود 30 بهمن ماه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد.

قیمت خرید تضمینی گندم در ایران هر ساله به صورت دستوری تعیین می‌شود. قیمتی که دولت مصوب می‌کند و آن را از کشاورز خریداری کند. در یکی دو سال گذشته، قیمت‌گذاری دستوری و شاید تعیین یک قیمت نزولی باعث شد که برخی کشاورزان از تحویل محصولاتشان به دولت خودداری کنند؛ زیرا این قیمت‌ها نمی‌توانست هزینه‌های آنان را پوشش دهد. از طرف دیگر درکشورهای همسایه، ازجمله عراق، هر کیلوگرم گندم ایران با نرخ‌های بسیار بالاتری خریداری می‌شد و این موضوع کشاورزان را ترغیب کرد که بخشی از محصولات خود را به قاچاقچیان گندم، با قیمت‌های بالاتری بفروشند. علت اصلی بروز این پدیده اصرار به قیمت‌گذاری دستوری بود. 

این قصه پرغصه‌ای است که ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم به آن اشاره می‌کند. اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد که  امسال در کشور ما ۱۴ میلیون تن تولید کرده است. مگر ما ۱۴ میلیون تن گندم می‌خوریم؟ مشخص است که دستوری شدن بازار گندم، قاچاق گندم را افزایش داده است. نماینده مردم جیرفت در مجلس قیمت‌گذاری دستوری برنج را یک مسکن ضعیف نامید و گفت: این تصمیم میزان قاچاق برنج را افزایش خواهد داد هر چند که دولت ساختارهای کافی برای قیمت‌گذاری دستوری را هم ندارد.

مقصر کیست؟ 

هر چند که بعضی نمایندگان مجلس، وزارت دادگستری و تعزیرات را متهم کردند اما نوک پیکان انتقادات از موج‌های گرانی برنج به سوی وزارت جهاد کشاورزی بود. وزارت‌خانه‌ای که در دولت قبل با بهانه قانون انتزاع، گرانی کالاهای اساسی را از سر خودش بازمی‌کرد اما حالا همه اختیارات بازرگانی کالاهای اساسی تحت عنوان قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته بود. 

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد عملکرد وزارت‌خانه و جهاد کشاورزی و سید جواد ساداتی‌نژاد، یار دیرین مجلسی واکنش‌های متفاوتی داشتند. نماینده‌ای گفت که ما با هیچ کس تعارف نداریم. عضو دیگری از این کمیسیون ساداتی‌نژاد را مقصر اصلی گرانی برنج دانست و نماینده‌ای دیگر عملکرد او را مثبت ارزیابی کرد و البته نماینده‌هایی هم پیدا شدند که گفتند باید زمان بیشتری به او بدهیم.

ارسال نظر: