کدخبر: 13936

آشنایی با ورق استیل

 

ورق استنلس استیل (stainless steel) که به نام فولاد ضد‌‌ زنگ نیز شناخته شده است، پایه آن از آهن است و در برابر خوردگی مقاوم است.

ورق استیل ظاهری براق و مات دارد و به صورت قطعات مربع یا مستطیل تولید میشود. در برابر حرارت، گرما و انواع خوردگی‌ها مقاومت بالایی دارد. همچنین ورق استیل قابلیت جوشکاری، چکش خواری، خمش و امکان بازیافت نیز دارد. برای مشاهده‌ی انواع ورق‌های استیل میتوانید به سایت آهن پیشتاز مراجعه کنید.

انواع ورق استیل

در اصل، آلیاژ‌‌ها و گرید‌‌های ورق استیل در دو گروه کلی استیل بگیر (سری 400) و استیل نگیر (سری 300) وجود دارند.

ورق استیل نگیر (غیر مغناطیسی)

با افزایش میزان کروم، این استیل ویژگی مغناطیسی خود را از دست میدهد و باعث تولید ورق استیل نگیر میشود. همچنین در برابر خوردگی مقاوم و ظاهر زیبایی دارد.

304، 316، 321، 309 وS 310  جزو ورق‌های استیل بگیر هستند.

  • رایج ترین آن‌ها گرید 304 است که خاصیت‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری و غیر مغناطیسی دارد.
  • گرید 316.با افزایش میزان کروم و مولیبدن، مقاومت آن نیز افزایش پیدا میکند. همچنین عناصر تیتانیوم و نیوبیوم خاصیت جوش پذیری به آن میبخشد.
  • گرید 316 با خاصیت ضد اسیدی که دارد، در پالایشگاه‎ها و سکو‌های نفتی یا در تولید تجهیزات پزشکی و جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • گرید 310 که با نام ورق استیل نسوز نیز شناخته شده ، به دلیل دارا بودن 18% کروم، میتواند دما را تا 900 درجه سانتی گراد تحمل کند.

ورق استیل بگیر (مغناطیسی)

استیل بگیر که خاصیت آهن‌‎ ربایی دارد از مقدار کمی کربن برخوردار است و کروم و مولیبدن به عنوان عناصر اصلی شناخته شده‌اند. گرید‌های استیل بگیر شامل 410، 420، 430 است.

  • گرید 410 مقاومت کمی در برابر خوردگی دارد اما در برابر سایش مقاوم است.
  • گرید 420 قابلیت پولیش دارد و از آن میتوان در تولید کارد و چنگال استفاده کرد.
  • گرید 430 در دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به آن ورق استیل دکوراتیو میگویند.
  • گرید 446 در برابر حرارت مقاوم بوده و در تزئینات نیز کاربرد دارد.

ورق استیل چگونه تولید میشود؟

در ابتدا مواد خام را در کوره قرار میدهند تا به نقطه ذوب برسد که این فرآیند تقریبا 8 الی 12 ساعت زمان میبرد. سپس مواد ذوب شده را در دستگاه خلأ اکسیژن دی کربوریزاسیون (VOD) یا سیستم آرگون اکسیژن دی کربوریزاسیون (AOD) وارد میکنند تا کربن های اضافی از بین برود.

برای اینکه بتوان از کیفیت ورق استیل اطمینان حاصل کرد، باید فلز‌های ذوب شده هم زده شوند که موجب میشود تا ورق استیل از کیفیت بیشتر و سطح یکدستی برخوردار شود.

ورق استیل تولید شده به شکل کویل سیاه درمیاید که در پروژه هایی که زیبایی اهمیت چندانی ندارد، کویل سیاه مورد استفاده قرار میگیرد. اما پیش از آن این کویل‌ها را به بخش اسید‌شویی و آنیل انتقال میدهند. عملیات آنیل به حفظ و افزایش خواص مکانیکی ورق کمک میکند. اسیدشویی نیز موجب میشود سطح ورق سفید و بدون اکسید باشد. در آخر، کویل ها با توجه به خواسته مشتری، ضخامت مورد نیاز را پیدا کرده و با در نظر گرفتن نوع استیل شکل و فرم را برش میدهند.

سپس نوبت به آنیلینگ نهایی میرسد. پس از آن وارد مرحله نورد سرد میشود. نورد سرد سبب براق و یکدست شدن ورق استیل میشود.

تولیدکنندگان ورق استیل

کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، اوکراین، تایوان، چین و ژاپن از تولید‌کنندگان ورق استنلس استیل به شمار میرود. در میان این تولید‌کنندگان کیفیت ورق استیل تایوان و کره جنوبی نسبت به بقیه بهتر است.

ابعاد استاندارد ورق استیل شامل:

  1. 2000*1000 میلی متر
  2. 2500*1250 میلی متر
  3. 3000*15000  میلی متر
  4. 6000*2000 میلی متر

انواع ورق استیل از نظر ظاهر

ورق استیل در اشکال مختلفی تولید میشود و با خاصیت شکل پذیری که دارد، میتوان انواع جدیدی از آن را با سلیقه بازار تولید کرد. پس هنگام خرید ورق استیل باید به رنگ و کاربرد آن آشنایی کامل داشته باشید. انواع این ورق­ها شامل:

  1. رنگی:

ورق استیل رنگی در رنگ‌‌های مشکی، مسی، آبی، قرمز، رزگلد، دودی و... برپایه ورق استیل تولید میشود. ورق رنگی با کد RAL کدگذاری میشوند. رنگ‌های پرتقالی، سفید یخچالی، قرمز، آبی و بنفش از رنگ‌‌های پرطرفدار محسوب میشود.

  1. دکوراتیو:

همانطور که از نامش مشخص است، کاربرد تزئینی دارد. ورق استیل دکوراتیو در آلیاژ‌های 201، 304، 321، 316، 316L و 430 وجود دارد و به صورت شیت یا رول عرضه میشود.

  1. طرح دار:

این ورق ها طرح‌های متنوعی همچون ابر و باد، گندمی، حبابی، اسلیمی دارد و در تزئینات ساختمانی، پنل دکمه‌های آسانسور، روکش دیوار یا سقف و در وسایل تزئینی مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. طلایی:

ورق استیل طلایی در آلیاژ‌های 304 و 316 وجود دارد. در نمای ساختمان‌ها، گنبد‌ها، دیواره آسانسور، آزمایشگاه و ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد.

  1. میرور یا آینه ای:

از گران ترین ورق‌ها به شمار میرود و به دلیل خواص مکانیکی که دارد در صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. این ورق‌ها هرگز کدر نشده و در صورت کثیف شدن آن، به راحتی تمیز میشوند. همچنین در برابر خط و خش مقاوم هستند. این ویژگی‌ها سبب شده تا از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.

  1. مشبک:

ورق مشبک با نام ورق پانچ شده استیل نیز در بازار شناخته شده است و در آلیاژ‌های 201، 304، 316 و 420 وجود دارد. از کاربرد این ورق‌ها میتوان به دکور‌های داخلی ساختمان مسکونی یا تجاری اشاره کرد.

8

کاربرد‌های ورق استنلس استیل

این ورق‌ها در صنایعی مانند صنایع غذایی، پتروشیمی، تولید لوازم خانگی، تولید قطعات کشتی سازی، تولید سیمان، تولید بدنه لوازم برقی، سقف و درب آسانسور و... مورد استفاده قرار میگیرند. برای تولید سینک‌های ظرفشویی دست ساز نیز از ورق استیل با ضخامت 1 یا 2 میلی متر استفاده میکنند.

چگالی ورق استیل

ورق استنلس استیل بالاترین چگالی را در میان آلیاژ‌های فولادی دارا میباشد. چگالی این ورق‌ها در واحد های مختلفی مانند کیلوگرم بر متر مکعب kg/m3، گرم بر سانتی‌متر مکعب g/cm3  و میلی‌گرم بر میلی‌متر مکعب mg/mm3 محاسبه میشود. اما واحد کیلوگرم بر متر مکعب و میلی‌گرم بر میلی متر مکعب بیشترین استفاده را دارد.

روش به دست آوردن وزن ورق استیل

چگالی استاندارد ورق برابر 7.86 است. برای به دست آوردن وزن ورق به صورت کیلوگرم، باید آن را بر 1000 تقسیم کرد. ضخامت و عرض ورق را بر حسب میلی‌متر محاسبه کرده و طول ورق نیز بر حسب متر باید محاسبه شود.

وزن ورق استیل = طول * عرض *ضخامت * چگالی ورق استیل

چه عواملی برای تعیین قیمت ورق استیل نقش دارد؟

عواملی همچون شمش استیل، ضخامت، تجهیزات تولید، انبارداری و قیمت دلار نقش موثری در تعیین قیمت ورق را دارد.

قیمت ورق استیل با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی داخل و خارج کشور ممکن است تغییر کند، برای دانستن قیمت باید سایت­های معتبر را رصد کنید. شما مشتریان عزیز میتوانید با مراجعه به سایت آهن پیشتاز تجربه خریدی با کیفیت و مطمئن را داشته باشید.

 

ارسال نظر: