کدخبر: 19517

از مبدل حرارتی روغن در چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

امروزه ماشین الات و تجهیزات جایگزین نیروی انسانی شده و نقش مهمی در فرایند های تولیدی دارند. افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف انرژی وابسته به عملکرد بهینه این تجهیزات می باشد. این دستگاه ها در طول فرایند تولید با افزایش چشم گیر دما مواجه می شوند، این افزایش دما موجب از بین رفتن تجهیزات، کاهش راندمان و افزایش مصرف انرژی خواهد شد. به همین دلیل طیف وسیعی از تجهیزات صنعتی نیاز به خنک کاری در طول فرایند دارند. این خنک کاری به وسیله مبدل های حرارتی انجام می شود. در این مقاله تجهیزاتی که نیاز به مبدل حرارتی دارند و نوع مبدل حرارتی مورد استفاده بررسی می شود.

 

 

 

کاربرد های انواع مبدل حرارتی روغن در تجهیزات مختلف:

 

دستگاه تزریق پلاستیک:

 دستگاه های تزریق پلاستیک از قالب هایی جهت شکل دادن پلاستیک مذاب ساخته شده است. این دستگاه برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی در مقیاس صنعتی استفاده می شود. به دلیل فرایند و استفاده از ماده مذاب دمای سیستم بسیار بالا بوده و نیاز به خنک کاری در طول فرایند می باشد. خنک کن روغن دستگاه تزریق پلاستیک یک مبدل حرارتی است که به وسیله سیال روغن گرمای سیستم را جذب کرده و سیستم را خنک می کند.

 

 سیستم های هیدرولیک:

 تجهیزات هیدرولیک، از جمله پاور پک های هیدرولیک، پرس ها و ماشین آلات، اغلب از روغن به عنوان سیال عامل استفاده می کنند. در این سیستم ها از مبدل حرارتی روغن برای خنک کردن روغن هیدرولیک استفاده می شود و از گرم شدن بیش از حد سیستم جلوگیری می شود تا ویسکوزیته روغن در محدوده مورد نیاز حفظ شود. مبدل های حرارتی روغن با دفع گرمای اضافی به بهبود  عملکرد و افزایش طول عمر قطعات هیدرولیک کمک می کنند.

 

6

 

سیستم های خنک کننده موتور:

 در کاربردهای خاص، مانند موتورهای بزرگ دریایی و ژنراتورهای برق ، مبدل های حرارتی روغن در سیستم های خنک کننده موتور گنجانده می شوند. مبدل حرارتی آب و  روغن گرما را از روغن موتور دریافت می کنند و آن را به یک محیط خنک مانند آب یا هوا منتقل می کنند و به طور موثر دمای روغن را کاهش می دهند و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کنند.

 

گیربکس ها:

 گیربکس هایی که در کاربردهای مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی، گیربکس خودرو و توربین های بادی وجود دارند، برای روانکاری و اتلاف گرما به روغن نیاز دارند. مبدل های حرارتی روغن در گیربکس ها به انتقال گرمای تولید شده در حین کار، حفظ دمای روغن در محدوده بهینه و حفظ کارایی و طول عمر چرخ دنده ها و یاتاقان ها کمک می کند.

 

کمپرسورها:

 درکمپرسورهای هوا، که معمولاً در کارخانه‌های تولید و فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند، روغن وجود دارد این کمپرسورها به مبدل‌های حرارتی روغن نیاز دارند تا با دفع گرما از روغن، هوای فشرده را خنک می کنند و باعث بهبود عملکرد کمپرسور شوند و از آسیب های ناشی از دماهای بالا جلوگیری کنند.

 

 

 

ترانسفورماتورها:

 ترانسفورماتورهای مورد استفاده در سیستم های توزیع نیروی برق و کاربردهای صنعتی به روغن به عنوان یک وسیله عایق و خنک کننده نیازدارند. مبدل های حرارتی روغن در ترانسفورماتورها برای کنترل دمای روغن ، حفظ خواص دی الکتریک آن و جلوگیری از گرمای بیش از حد، که می تواند منجر به خرابی تجهیزات شود، استفاده می شوند.

 

توربین ها:

 مبدل های حرارتی نقش مهمی در توربین های گاز و توربین های بخار دارند. این مبدل ها روغن مورد استفاده برای روانکاری یاتاقان را خنک می کنند و تلفات اصطکاک را کاهش می دهند. مبدل های حرارتی روغن به حفظ راندمان توربین، جلوگیری از تخریب حرارتی روغن و افزایش عمر تجهیزات کمک می کنند.

 

سیستم‌های بازیابی حرارت:

مبدل‌های حرارتی روغن در سیستم‌های بازیافت حرارتی استفاده می‌شوند که هدف آن جذب گرمای اتلاف از فرآیندهای صنعتی و تبدیل آن به انرژی قابل استفاده است. این مبدل ها انتقال گرما را از جریان روغن داغ به یک سیال ثانویه منتقل می کنند، تا بتوان از این گرما برای اهداف مختلفی مانند پیش گرم کردن هوا یا آب استفاده شود.

 

سیستم های تبرید:

برخی از سیستم های تبرید، به ویژه سیستم هایی که در محیط های تجاری و صنعتی استفاده می شوند، از مبدل های حرارتی روغن استفاده می کنند. این مبدل های حرارتی به خنک کردن روغن مبرد کمک می کنند و باعث حفظ ویسکوزیته مناسب و خواص روانکاری روغن در کمپرسور می شوند.

 

سیستم های فیلتراسیون روغن:

 در روغن هایی که برای روان کاری استفاده می شوند بعد از گذشت چند مدت مواد جامد وارد روغن می شوند که این مواد نیاز به فیلتر شدن دارند. مبدل های حرارتی روغن در سیستم های تصفیه روغن برای حذف آلاینده ها و حفظ کیفیت روغن استفاده می شوند. این مبدل‌های حرارتی روغن را گرم کرده تا فرایند جدا سازی ناخالصی های امن راحت تر صورت گیرد.

 

به صورت کلی مبدل های حرارتی روغن در تجهیزاتی مانند سیستم های هیدرولیک، گیربکس ها، کمپرسورها، ترانسفورماتورها، توربین ها، سیستم های خنک کننده موتور، سیستم های بازیابی حرارت، سیستم های تبرید، سیستم های تصفیه روغن و ... کاربردهای گسترده ای دارند. با توجه به شرایط عملکردی متفاوت تجهیزات برای هر دستگاه باید مبدل حراتی مناسب انتخاب شود تا علاوه بر بهبود عملکرد از اتلاف انرژی نیز صرفه جویی شود.

شرکت ویرا تجهیزصنعت با برند ثبت شده تجهیز گستران سپیدار شریف تولید کننده انواع مبدل های حرارتی روغن اعم از مبدل های پوسته و لوله و هوا خنک در ایران می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شرکت ویرا تجهیز صنعت مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.

 

 

ارسال نظر: