کدخبر: 5186

نقش سنسور مپ در کارکرد بهینه خودرو

با توجه به وجود قطعات بسیار و پیچیدگی های مربوط به هر کدام از این قطعات در موتور خودرو، لازم است کارکرد قطعات کلیدی این مجموعه توسط ECU به صورت مستقیم کنترل شود تا از بهینه بودن شرایط موتور اطمینان حاصل شود. سنسور مپ از جمله قطعاتی است که مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل شده و گزارشات حاصل از اندازه گیری های خود را به آن ارسال می کند.

سنسور مپ چیست؟

سنسور مپ در قسمت ورودی هوای موتور نصب شده و میزان هوای مکش شده در موتور را اندازه گیری می کند. ECU با توجه با اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، دریچه هوا را کنترل می کند.

این سنسور از نوع پیزوالکتریک می باشد که عملا یک پتانسیومتر ساده است که بخش میانی آن با فشار هوا می تواند حر کت کند و بلغزد. نقش این سنسور در شرایط مختلف فشار هوا (مانند سطح دریا و یا کوهستان) اهمیت ویژه ای می یابد. زیرا با وجود این سنسور در موتور های انژکتوری و در شرایط محیطی مختلف با فشارهای جوی متفاوت، با تنظیم هوای ورودی کارکرد بهینه موتور به هم نخواهد خورد. اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید.

علت خراب شدن سنسور مپ

از جمله دلایلی که ممکن است منجر به خرابی سنسور مپ شوند، شایع ترین آنها در زیر آورده شده است:

  • بنزین بی کیفیت: استفاده از سوخت بی کیفیت باعث گرفتگی سوزن انژکتورها می شود و پاشش آنها را مختل می کند و مخلوط سوخت و هوا را غنی از اکسیژن می کند. در نتیجه با دستور ECU میزان هوای ورودی توسط دریچه گاز کاهش یافته و سنسور مپ روی فشار نادرستی کالیبره می شود که با رفع مشکل سوخت بی کیفیت مشکل سنسور مپ رفع نمی شود و باید تعویض شود.
  • اختلال در شمع ها: بدیهی است که معیوب بودن شمع در فرایند احتراق اختلال ایجاد می کند و به همین دلیل می تواند در عملکرد سنسور مپ مشکل ایجاد کند و نهایتا منجر به خرابی آن شود.
  • تصادفات: از شایع ترین موارد خرابی سنسور مپ می توان به تصادفات یا ضربه شدید و ناگهانی خودرو اشاره کرد که منجر به نقص در این قطعه می شود.

خودرو

پیامدهای ناشی از خرابی سنسور مپ

متاسفانه اختلال در سنسور مپ می تواند مشکلات بسیاری را پدید آورد که در ادامه برخی از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • اگر سنسور مپ میزان فشار هوا را از مقدار واقعی آن کمتر اعلام کند قطعا با کمتر شدن جریان سوخت رو به رو می شویم که قطعا این موضوع در شتاب خودرو بی تاثیر نمی باشد.
  • اگر سنسور مپ مقدار جریان هوا را بیشتر از حد معمول اعلام کنند این بار با مصرف زیاد سوخت مواجه می شویم که متاسفانه سبب از کار افتادن شمع ها و در نهایت مسدود شدن کاتالیزور می شود.
  • از رایج ترین وظایف سنسور مپ می توان به متعادل سازی مقدار سوخت در فرایند احتراق اشاره کرد که طبیعتا عدم تعادل در آن منجر به احتراق نامناسب خواهد شد.

علائم خرابی سنسور مپ

سنسور مپ نقش حیاتی را در حیات خودرو ایفا می کند و به همین دلیل بهتر است با علائم خرابی آن آشنا شویم تا در مواقع لزوم آن را تعویض کنیم:

  1. روشن شدن چراغ چک: از جمله ساده ترین روش ها برای پی بردن به اختلال در خودرو می توان به روشن شدن چراغ چک اشاره کرد که طبیعتا برای پی بردن به علت آن باید به متخصص یا مکانیک خبره مراجعه بفرمایید.
  2. ریپ زدن خودرو: در زمانی که جریان هوای ورودی خودرو متوقف شود و یا دریچه های ورودی هوا مسدود شود با ریپ زدن یا همان لرزیدن خودرو مواجه می شویم.
  3. افزایش مصرف بنزین: اگر با تمام شدن زود هنگام بنزین مواجه شدید می توان به عدم کارکرد صحیح سنسور مپ شک نمود.
  4. افزایش آلایندگی: اغلب افراد قادر به پی بردن افزایش آلایندگی نیستند و به همین دلیل هم در زمان مراجعه به معاینه فنی می توانند این موضوع را تشخیص دهند.

خودرو

تعویض سنسور مپ

با توجه به اینکه این قطعه الکترونیکی و به شدت حساس می باشد، متاسفانه تعمیر سنسور مپ ناممکن است و در صورت اطمینان از وجود ایراد در آن بهتر است تعویض سنسور مپ خودرو را به یک متخصص و مکانیک خبره بسپارید.

لازم به ذکر است که در بسیاری از اوقات با خرابی سنسور مپ مواجه نمی شویم و در این صورت بهتر است تعویض آن را هر 150 هزار کیلومتر در نظر بگیریم.

قیمت سنسور مپ

با توجه به وجود برندها و کیفیت های مختلف از این سنسور در بازار، لطفا هنگام خرید علاوه بر قیمت سنسور مپ خودرو به نکات زیر هم توجه بفرمایید:

  • برند محصول: بدیهی است که یک برند معتبر می تواند کیفیت مطلوب را تا حد بسیاری تضمین کند و به همین علت هم در زمان خرید علاوه بر قیمت به کیفیت آن هم توجه داشته باشید.
  • ضمانت نامه: در زمان خرابی یک محصول می توان به کمک گارانتی از خدمات متنوع از قبیل تعمیر، تعویض، دریافت خسارت و ... بهره برد.

کلام آخر

در این نوشتار سعی شد توضیحات اولیه در مورد سنسورهای مپ داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا در صورت نیاز برای تامین این قطعه می توانید به صفحه خرید سنسور مپ خودروهای متفاوت مراجعه کنید.

ارسال نظر: