کدخبر: 18420

خسارات عمدی خودرو را چگونه جبران کنیم؟

 

 

 

تخریب عمدی ماشین دیگران و جبران خسارت

 

خسارات همیشه به صورت طبیعی و قابل پیش بینی اتفاق نمی‌افتند. در بسیاری از شرایط خسارات ممکن است از روی عمد و به‌وسیله افراد شناس یا ناشناس به خودرو یا لوازم یدکی مسروقه آن وارد شود. جبران خسارات عمدی یکی از ویژگی‌های بیمه بدنه است. بیمه بدنه خسارات عمدی وارد شده به ماشین را پوشش می‌دهد و در این زمینه صاحب ماشین با چالش عجیبی روبرو نمی‌شود. البته به شرط و شروطی خاص.

 

شما می‌توانید با خرید بیمه بدنه از پوشش جبران خسارات عمدی بهره‌مند شوید و تمامی خسارات چه مقصر باشید و چه نباشید را جبران کنید. استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث نیز می‌تواند خیال شما را به‌صورت کامل راحت کند.

 

پرداخت خسارت‌های عمدی جزء پوشش های بیمه بدنه محسوب می‌شود. بیمه بدنه بیمه‌ای غیر اجباری و در عین حال ضروری است که در ادامه با همه پوشش‌های آن مخصوصاً در شرایطی که خسارات به عمد به خودرو وارد شود، صحبت خواهیم کرد؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

خسارات عمدی چیست؟

 

خسارات عمدی به خساراتی گفته می‌شود که به عمد از سمت افراد شناس و ناشناس به ماشین وارد می‌شود.

 

چگونگی جبران خسارات عمدی

اگر روزی روزگاری به عمد خسارتی به ماشین شما وارد شد و در آن زمان دارای بیمه بدنه نیز بودید، بهتر است طبق مراحل زیر برای جبران خسارات عمدی اقدام نمایید:

  • تماس تلفنی با پلیس و اراده گزارش توسط مأموران
  • تماس با آتش نشانی، در صورت وقوع حوادثی مانند انفجار یا آتش سوزی
  • تنظیم شکایت نامه با حضوری فیزیکی در آگاهی
  • مراجعه به نمایندگی شرکت بیمه مربوطه برای تشکیل پرونده جبران خسارت
  • مشخص نمودن عدم سازش با فرد که به ماشین آسیب رسانده

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارات عمدی از بیمه بدنه

برای جبران خسارات عمدی توسط بیمه بدنه شما می‌بایست مدارک زیر راه همراه خود داشته باشید:

  • گزارش، صورت جلسه و تأییدیه پلیس
  • تهیه گزارش و نامه از آتش نشانی در صورت وقوع انفجار و آتش سوزی
  • اصل بیمه بدنه + کپی
  • بیمه شخص ثالث + کپی آن
  • اصل گواهی نامه به همراه کپی آن
  • ارائه اصل کارت ماشین و مدارک شناسایی + کپی و عکس آن
  • ارائه رسید و فاکتور، در صورت خرید یا تعویض لوازم
  • شکایت و ارائه دادخواست در مراجع قضایی بر ضد عوامل این حادثه
  • انجام امور واگذاری حقوق مربوط به بیمه گذار به بیمه گر برای پیگیری بهتر امور

 

در چه شرایطی بیمه خسارت عمدی را پرداخت نمی‌کند؟

14

شکایت از خسارت عمدی در دادگاه و دادسرا

 

در شرایطی که این خسارات با برنامه ریزی خود صاحب ماشین و با نیت قبلی گرفتن پول از بیمه انجام شده باشد؛ بیمه خسارتی را جبران نمی‌کند. در زمانی که صاحب ماشین درخواست پرداخت خسارت های عمدی توسط بیمه بدنه را ارائه می‌دهند، کارشناسان بیمه همانند خسارت تصادف ۵۰ ۵۰، تشخیص نهایی در قبال جبران این خسارت را می‌دهند. در صورتی هم که مشخص شود این صدمات با برنامه ریزی و نقشه صاحب ماشین انجام شده است، جبران خسارات عمدی از سمت بیمه به هیچ وجه انجام نمی‌شود.

 

زمان دریافت کامل خسارات

در زمانی که برای دریافت خسارات عمدی وارد عمل می‌شوید، ممکن است به دلیل وجود اختلافات فراوان بین فرد خاطی و فرد متضرر ، دریافت خسارت با چالش روبرو شود. در بسیاری از موارد طبق قوانین بیمه بدنه، شرکت بیمه اقدام به جبران خسارات عمدی تا ۵۰ درصد را جبران می‌کند و مابقی خسارات را بعد از ارائه رای دادگاه پرداخت می‌نماید.

 

 

تخریب و خسارت عمدی به خودرو در حالت مستی ضارب

در صورتی که شخص ضارب حالت عادی نداشته باشد و در هنگام واردسازی خسارات عمدی از مشروبات الکلی استفاده کرده باشد، برای وی جرائم سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود. همانطور که می دانید مستی در قانون کشور ما جرم است و تخریب ماشین در مستی نیز شامل جرائم مربوط به آن می‌شود.

 

جرم کلی برای فردی که در حالت مستی دستگیری می‌شود حدود ۸۰ ضربه شلاق است. اگر فرد در مستی به ماشین یک فرد خسارت عمدی وارد کرده باشد، احتمالاً زندان و حبس در انتظار او است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این شرایط دارای پیچیدگی قانونی خود می‌باشد و بهتر است هر دو طرف حمایت یک وکیل ماهر را داشته باشند.

 

برای شکایت از خسارت عمدی باید به کجا مراجعه کنیم؟

در صورتی که با حادثه‌ای مانند خسارت عمدی خودرو یا تخریب عمدی ماشین مواجه شدید، می‌بایست به مراجع مربوطه برای شکایت و پیگیری مراجعه کنید. مهم‌ترین مراجع برای پیگیری چنین جرمی دادگاه و دادسرا است.

 

بیمه بدنه چه میزان خسارت را جبران می‌کند؟

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه به شما بگوییم به تنهایی بیمه بدنه نمی‌تواند ۱۰۰ درصد خسارت را جبران کند. جدا از این موضوع، درصدی به‌عنوان فرانشیز می‌باشد، که بیمه گذار می‌بایست آن را پرداخت نماید. فرانشیز بیمه بدنه هر شرکت بیمه با بسته به نوع و میزان پوشش متفاوت است و نمی‌تواند عدد دقیق را برای آن بیان کرد.

 

فرانشیز بیمه بدنه برای سرقت ممکن است ۲۰ درصد در نظر گرفته شود، در صورتی که برای آتش سوزی عددی حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. در فرانشیز بیمه بدنه حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد خسارت ماشین به‌وسیله بیمه و مابقی توسط خود صاحب ماشین پرداخت می‌شود. این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که برای هر بیمه نامه و پوشش، شرایط متفاوتی وجود دارد.

 

آیا امکان حدف فرانشیز وجود دارد؟

بله برخی شرکت‌های بیمه نظیر شرکت بیمه ایران  برای خلاصی مشتریان از فرانشیز، پوشش را در بیمه بدنه ارائه می‌دهند که بعد از آن فرانشیز به‌طور کل حذف می‌شود. فراموش نکنید که اضافه شدن پوشش‌های این چنینی هزینه بیمه نامه شما را افزایش می‌دهد.

 

خرید بیمه بدن برای جبران خسارات عمدی و غیر عمدی

فرقی نمی کند عمد یا غیر عمد! به هر حال بیمه بدنه می‌تواند حکم یک ناجی و چتر نجات را داشته باشد و در موراد غیرقابل پیش بینی به جبران خسارت بپردازد. یکی از مهم ترین پوشش های این بیمه نامه نیز جبران خسارات عمدی می‌باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جبران خسارات عمدی خودرو به https://bimeh.com/mag/compensation-for-intentional-damages/  مراجعه نمایید.

 

 

 

ارسال نظر: