کدخبر: 16750

کدام بیمه نامه ها برای ماشین و موتور ضروری و اجباری است؟

 

بیمه ماشین و موتور

برای جبران خسارت‌های وارد شده به وسایل نقلیه باید از بیمه نامه‌های مختلف که شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه مرکزی طراحی کرده‌اند، استفاده کرد. بیمه اتومبیل و بیمه موتور جزو بیمه نامه‌های ضروری برای هر وسیله نقلیه زمینی است. علت آن هم می‌تواند این باشد که حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و باید آمادگی لازم برای جبران خسارت‌های مالی و جانی داشت.  بدین صورت که اگر به هر دلیل بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه را خریداری نکرده باشید مجبور هستید که در حادثه رخ داده تمام خسارت‌های مالی و جانی را خودتان جبران کنید که در بیشتر مواقع این هزینه‌ها بسیار سنگین است. برخی از خطرات با بیمه نامه ثالث و برخی دیگر با بیمه بدنه جبران خواهند شد. در این مطلب سعی داریم بیمه بدنه و بیمه موتور را توضیح دهیم تا با پوشش‌ها و مزیت‌های آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

بیمه بدنه خودرو چیست؟

به طور حتم تمام افراد جامعه که دارای خودرو و موتور سیکلت هستند می‌دانند که خرید بیمه شخص ثالث و بیمه موتور اجباری بوده و در صورت عدم تهیه آن پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند وسیله نقلیه را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. اگر فرهنگسازی خوبی هم برای خرید بیمه بدنه ایجاد می‌شد به طور حتم این بیمه نامه اختیاری هم جزو پرفروش‌ترین بیمه نامه‌ها در صنعت بیمه قرار می‌گرفت، زیرا بیمه بدنه خودرو بر خلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست و راننده و صاحب وسیله نقلیه با توجه به پوشش‌ها و مزیت‌های مختلف، این بیمه نامه را تهیه می‌کنند.

2

بیمه بدنه ماشین

همانطور که از نام این بیمه نامه مشخص است، بیمه بدنه برای جبران خسارت‌ها و هزینه‌های وارد شده به وسایل نقلیه زمینی طراحی شده است. در حقیقت ماهیت بیمه شخص ثالث بدین گونه است که خسارت‌های مالی و جانی را برای اشخاص ثالث جبران می‌کند و در برابر خسارت‌های مالی رخ داده برای راننده مقصر هیچ گونه تعهدی ندارد. از این رو خرید بیمه بدنه می‌تواند هزینه‌های وارد شده به اموال راننده مقصر را تا سقف تعهدات شرکت بیمه جبران کند.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

برخی از افراد اطلاعاتی دقیقی از ماهیت و پوشش‌های بیمه بدنه ندارند و سوالی که در ذهن  آن‌ها ایجاد می‌شود این است که چرا باید بیمه بدنه را خریداری کنند؟ یا به طور کلی مزیت خرید این بیمه نامه چیست؟ البته که بسیاری هم بر این باور هستند که اگر این بیمه نامه شرایط خوبی داشت حتما مانند بیمه ثالث اجباری می‌شد!

این سوال‌ها در ذهن راننده‌ها و صاحبان وسایل نقلیه است تا زمانی که دچار حادثه شده و به وسیله نقلیه آن‌ها آسیب وارد می‌شود، در این هنگام جبران خسارت‌های ایجاد شده بر عهده خود راننده است. با تمام این توضیحات، پوشش‌های بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی (تبعی) یا اضافی تقسیم می‌شوند:

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو  و ماشین شامل موارد زیر هستند:

  • سرقت کلی
  • خساراتی که حین نجات و انتقال خودرو به آن وارد می‌شود
  • رخ دادن حادثه برای اتومبیل
  • خساراتی که با رخ دادن حوادث آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه (آصا) به وسیله‌‌نقلیه بیمه‌شده و یا وسایل یدکی همراه آن ها وارد می‌شود.
  • خسارت‌های وارده به لاستیک و چرخ‌های اتومبیل بیمه شده. بیمه‌گر تعهد به پرداخت خسارت باتری خودرو و لاستیک‌ها تا مبلغی معادل ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها می دهد.

پوشش‌های اضافی:

در کنار پوشش‌های اصلی که شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند، برخی از پوشش‌ها هم به عنوان موارد اضافی با پرداخت حق بیمه بیشتر قابل خریداری است. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو رخ دهد.
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو که همان نوسانات خودرو نام دارد.
  • سرقت لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون اینکه سرقت کلی رخ دهد.
  • هزینه رفت و آمد، هنگامی‌‌که خودرو در دسترس نیست یا در تعمیرگاه است.
  • بلایای طبیعی که خارج از قصد و اراده انسان باشد.( زلزله، سیل، طوفان و تگرگ)
  • پرداخت خسارت‌هایی که بر اثر پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی بر خوردو ایجاد می‌شود.

استثنائات پوشش‌های بیمه بدنه

مطابق با میزان ریسکی که هر بیمه نامه دارد، برخی از حوادث را نمی‌توان جزو پوشش‌ها قرار داد که البته از طرف بیمه مرکزی این موارد جزو استثنائات بیمه‌ای محسوب می‌شوند و در بیمه بدنه هم بدین گونه است که برخی از موارد تحت پوشش نیستند. این موارد عبارتند از:

  • جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب
  • خسارت‌های مستقیم یا غیر مستقیم از انفجارهای هسته‌ای
  • خسارت‌های عمدی ایجاد شده توسط بیمه‌گزار
  • تعقیب و گریز از پلیس
  • رانندگی بدون گواهینامه یا گواهینامه باطل شده
  • استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان گردان و مواد مخدر
  • بکسل کردن خودروی دیگر
  • حمل بار بیشتر از حد مجاز

بیمه موتور چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در ابتدای متن داده شد، بیمه موتور هم مانند بیمه شخص ثالث ماشین اجباری بوده و تمام صاحبان موتور سیکلت باید این بیمه نامه را خریداری کنند. به طور کلی بیمه موتور دو نوع خسارت مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و همانطور که می‌دانید بیمه یک قرارداد دوطرفه بین بیمه‌گزار و شرکت بیمه است که با توجه به دریافت حق بیمه، سقف تعهدات بیمه‌گر مشخص می‌شود. در بیمه موتور هم پوشش‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به درخواست بیمه‌گزار، این موارد انتخاب شده و مبلغ حق بیمه مشخص خواهد شد. بیمه موتور سیکلت موارد زیر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد:

  • خسارت مالی شخص ثالث
  • خسارت جانی به راننده
  • خسارت جانی به شخص ثالث

خسارت مالی شخص ثالث: در بیمه موتور تمام خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه تصادف تا سقف تعهدات شرکت بیمه جبران خسارت خواهد شد.

خسارت جانی اشخاص ثالث: در این پوشش میزان خسارت جانی وارد شده به شخص ثالث ارزیابی شده و شرکت بیمه مطابق با پوشش‌های بیمه موتور سیکلت غرامت پرداخت خواهد کرد.

خسارت جانی برای راننده مقصر: این پوشش خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر در حادثه را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌توان برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کرد.

همانطور که توضیح داده شد، بیمه نامه شخص ثالث موتور خسارت‌های مالی و خسارت‌های جانی به شخص ثالث را جبران خواهد کرد و خسارت جانی موتورسوار مقصر هم در این بیمه نامه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

3

بیمه موتورسیکلت

حوادث تحت پوشش در بیمه موتور

در این بیمه نامه برخی از حوادث تحت پوشش قرار خواهند گرفت که شامل موارد زیر است:

  • پرداخت دیه فوت یا نقص عضو
  • هرگونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • هزینه‌های درمان شخص ثالث در صورت بروز حادثه
  • برخورد یا تصادف موتور با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • خسارت‌های ایجاد شده از طریق محموله و بار موتور به شخص ثالث

ارزان ترین بیمه موتورسیکلت را از کجا بخریم؟

با توجه به عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، همان طور که متوجه شده اید، عوامل تعداد سیلندر و نوع و ساختار موتور عوامل ثابتی هستند که در نرخ بیمه موتور سیکلت تاثیر می گذارند پس جهت برخورداری از ارزان ترین بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، بیمه گزار باید بیمه موتورسیکلت خود را قبل از اتمام سررسید آن تمدید نماید تا مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نشود.ضمنا با برخورداری از سقف تخفیف عدم خسارت و انتخاب کمترین پوشش انتخابی نیز می توان ، قیمت بیمه موتورسیکلت را کاهش داد.

خرید بیمه موتور و بیمه بدنه با بیشترین پوشش ها و بهترین قیمت

اهمیت خرید بیمه موتور همانند بیمه ثالث خودرو برای همه افراد مشخص است و افراد زیادی هستند که بیمه بدنه را برای جبران خسارت‌های مالی خودرو خریداری می‌کنند. برای اینکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان و بدون صرف انرژی، بیمه نامه مورد نظر خود را با شرایط استعلام و مقایسه خریداری کنید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که از کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. شما می توانید برای خرید بیمه بدنه و بیمه موتور به صفحه اصلی وب سایت https://bimeh.com/ مراجعه کرده و بعد از استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، بیمه موتور و بیمه بدنه خود را خریداری کنید.

 

 

ارسال نظر: