کدخبر: 175

شرط دریافت سود سهام عدالت؛ تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه می‌شود؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان شمالی گفت: دارندگان سهام عدالت باید اطلاعات هویتی و بانکی خود را برای دریافت سود سهام در سامانه سهام عدالت تکمیل و تصحیح کنند.

به دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان و به دارندگان سهام یک میلیونی، ۴۰۰ هزار تومان سود تعلق می گیرد. سهام عدالت مختص به قشر خاصی نمی باشد. سهام عدالت در زمان دولت احمدی نژاد برای مردم در نظر گرفته شد. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد. سهام عدالت در ابتدا قابل فروش نبود.

سهام عدالت

ابراهیم قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بجنورد  با اشاره به واریز سود سهام عدالت بخشی از شرکت‌هایی که در سبد سامانه عدالت خراسان شمالی هستند٬ اظهار داشت: بر اساس محاسبه سالانه توانستیم سود تعدادی از 36 شرکت را واریز کنیم و حدود 50 درصد سود سال 98 این شرکت‌ها به حساب دارندگان سهام عدالت شرکت سرمایه گذای سهام عدالت خراسان شمالی در مراحل بعدی وارزی می‌شود.

وی افزود: دارندگان سهام عدالت می توانند در سامانه سهام عدالت تمام مشخصات سهام عدالت خود و مشخصات هویتی را ببینند و مشکلات مربوط به اطلاعات هویتی را برطرف کنند تا سود سهام عدالت به حسابشان واریز شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان شمالی درباره بازماندگان از سهام عدالت افزود: برابر طرح مجلس شورای اسلامی برخی از جاماندگان سهام عدالت درسال جدید مشمول این سهام خواهند شد که در صورت تصویب نهایی این طرح٬ مراحل آن طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد. در کل کشور تا کنون 49 میلیون نفر سامانه سهام عدالت دارند که این افراد در مراحل مختلف و در سال های گذشته سهام دریافت داشتند.

قربانی درباره سهام عدالت افراد متوفی نیز اظهار داشت: در آینده نزدیک سامانه‌ای برای این کار رونمایی خواهد شد که با برگه انحصار وراثت و ثبت نام در سامانه سجام افراد می‌توانند نقل و انتقال سهام فرد متوفی را به وارثین انجام دهند. سود سهامی که توسط فرد متوفی دریافت نشده باشد هم به حساب وارثین واریز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واریز پول سفارش دهندگان فروش سهام عدالت٬ گفت: افرادی که تا کنون سفارش فروش را گذاشته‌اند و هنوز مبلغی را دریافت نکردند٬ به این دلیل است که شاید تا کنون سهامشان فروش نرفته و در صورت فروش پول سهامشان واریز خواهد شد.

سهام عدالت

مراحل دریافت کارت اعتباری سهام عدالت (۱۱ مرحله)

بر این اساس نکات زیر برای اطلاع بیشتر سهامداران عدالتی که تمایل به دریافت کارت اعتباری دارند، ارائه می‌شود:

۱. متقاضیان دریافت کارت اعتباری در گام اول باید با ثبت نام در سامانه سجاد احراز هویت شوند که این فرآیند به صورت غیرحضوری قابل انجام است.

۲. پس از ارائه درخواست به بانک‌ها و دریافت کارت اعتباری، افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مشخص شده، اقدام به خرید تا سقف در نظر گرفته در کارت اعتباری خود کنند.

۳. ضمانت این کارت‌های اعتباری، برگه‌های سهام عدالت است و نیازی به سایر مدارک جهت ضمانت و توثیق کارت نیست. به عبارت دیگر جایگزین ضامن در این پروسه برای دریافت کارت اعتباری، مانده اوراق سهام عدالت افراد است.

۴. سهامداران برای احراز شرایط دریافت کارت‌های اعتباری به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری با بانک‌ها مراجعه ندارد و تمامی فرایندهای لازم در این زمینه به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود.

۵. میزان اعتبار این کارت‌ها برای خرید، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد می‌باشد.

۶. چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد. این در حالی است که در صورت بازپرداخت اقساط این کارت‌ها توسط افراد به شکل منظم، اصل سهام آنها که در وثیقه است، باقی می‌ماند و عوایدی مانند سود سالیانه، حضور در مجمع و حق رأی متعلق به سهامدار عدالت پابرجا بوده و توسط سهامداران عدالت قابل استفاده خواهد بود.

۷. اگر سهامداران توانستند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود، اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

۸. در حال حاضر دو بانک ملی و تجارت به صورت الکترونیکی به سهامداران عدالت، کارت اعتباری ارائه می‌دهند. برای دریافت این کارت نیاز به مراجعه حضوری نیست و درخواست به صورت الکترونیکی به همراه مدارک ارسال می‌شود و تا سه روز دیگر کارت اعتباری برای سهام‌داران صادر خواهد شد.

۹. تمهیداتی در نظر گرفته شده تا در صورت امکان از کارت اعتباری فیزیکی استفاده نشود و خریدها از طریق کیوآرکد (QR) انجام شود.

۱۰. نرخ سودی که برای این کارت‌های اعتباری در نظر گرفته، ۱۸ درصد است، اما اگر مصرف‌کننده این کارت‌ها تا آخر هر ماه مبلغ کارت را تسویه کند، هیچ سودی از او هم گرفته نمی‌شود.

۱۱. افرادی که از طریق بانک ملی اقدام می‌کنند باید به "سامانه ایوا" و افرادی که از طریق بانک تجارت اقدام می‌کنند باید به "سامانه زمرد" مراجعه کرده، و مراحل احراز هویت را در آن سپری کنند. مدارک مورد نیاز بارگذاری، شناسنامه و کارت ملی است که اگر سیم‌کارت به نام افراد باشد بلافاصله شماره تأیید، پیامک می‌شود که این شماره باید در سامانه ثبت شود. پس از آن سامانه مذکور به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی لینک می‌شود و مراحل بعدی صدور کارت اعتباری برای متقاضی انجام خواهد شد.

ارسال نظر: