کدخبر: 15342

سهام عدالت | وام سهام عدالت | اخبار سهام عدالت

واگذاری سهام عدالت جدید به مردم | با این سهام عدالت پولدار شوید

سهام عدالت در دو سال گذشته با کاهش ارزش شدیدی روبرو شده است.

۳۰ درصد از سهام عدالت در خردادماه ۱۳۹۹ و ۳۰ درصد دیگر آن در مردادماه همان سال، آزادسازی شد؛ با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود، اما این موضوع هیچگاه رخ نداد و حتی فروش سهام عدالت هم متوقف شد. افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند.

به گزارش فارس، سهام عدالت در دو سال گذشته با کاهش ارزش شدیدی روبرو شده است. دولت نیز برنامه‌ای برای آزادسازی این سهام ندارد.بررسی‌ها حکایت از آن دارد که حجم بالای این سهام، مانع از آن می‌شود که فروشندگان آن بتوانند در آینده‌ای نزدیک به حق طبیعی خود مبنی بر فروش دارایی یادشده، دسترسی داشته باشند.

این در حالی است که از زمان آزادسازی تاکنون، ارزش این دارایی افت سنگینی داشته و از محدوده ۳۸ میلیون تومان در میانه مردادماه سال ۱۳۹۹ به محدوده ۲۳ میلیون تومان رسیده است. آن هم در شرایطی که هیچ راهکاری برای یخ زدایی از سهام عدالت ارائه نشده است.

با وجود اینکه در طرح توزیع سهام عدالت مالکیت بخشی از سهام بنگاه‌های دولتی به مردم سپرده شد، اما مدیریت این سهام در اختیار دولت بود و سازمان خصوصی سازی وظیفه خرید و فروش و جابه جایی سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت را برعهده داشت و مردم سود خود را به صورت سالانه دریافت می‌کردند.

۳۰ درصد از سهام عدالت در خردادماه ۱۳۹۹ و ۳۰ درصد دیگر آن در مردادماه همان سال، آزادسازی شد؛ با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود، اما این موضوع هیچگاه رخ نداد و حتی فروش سهام عدالت هم متوقف شد. این در حالی است که از آن زمان تاکنون نه تن‌ها این ماجرا به کلی فراموش شده و تاریخ جدیدی نیز برای واگذاری سهام عدالت اعلام نشده است.

 جاماندگان سهام عدالت همچنان امیدوار

سهام عدالت

داستان سهام عدالت تنها به آزادسازی آن محدود نشده است. سال ۱۳۹۶ بود که پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، اما بی نتیجه ماند. با این حال ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ و یک ماه پس از آزادسازی این سهام، طرح جاماندگان سهام عدالت در مجلس اعلام وصول شد.

این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس اعلام وصول شد که دولت دوازدهم از همان ابتدا اعلام کرد سهامی برای اختصاص به آن دسته از مشمولانی که سهام عدالت دریافت نکرده اند، ندارد! اما بهارستان نشین‌ها که تعداد جاماندگان را ۲۰ میلیون نفر برآورد کرده بودند، بر اختصاص سهام به آن‌ها اصرار زیادی داشتند.

۲۱ فروردین ماه امسال بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد. بنا بر گفته‌های وی، قرار بود تا فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان از خردادماه انجام شود. وی بار دیگر با اشاره به تدوین آیین نامه سهام عدالت، از تعیین تکلیف سهام عدالت جاماندگان تا اردیبهشت یا اواسط خردادماه سال جاری خبر داد.

طبق بررسی‌های انجام شده، کارگروه تدوین آیین نامه سهام عدالت حدود دو ماه است که تعطیل بوده و جلسه‌ای نداشته است. طبق آخرین اظهارنظر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند.

افت ارزش سهام عدالت به دلیل کاهش شاخص کل

سهام عدالت

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش سهام عدالت طی دو سال اخیر، با نوسانات زیادی همراه بوده است؛ روز‌های اوج بازار سرمایه بود که ارزش این سهام به بیش از ۳۸ میلیون تومان هم رسید و اشخاصی که ۶۰ درصد از سهام آزاد شده خود را فروخته بودند، به نوعی سود کردند.

وی ادامه داد: پس از توقف فروش سهام عدالت در بورس، ارزش سهام هم معنای خود را از دست داد. سهام عدالت نیز مانند بسیاری از سهم‌های دیگر در بازار سرمایه، از افت یا رشد بورس تاثیر می‌پذیرد. در هفته گذشته نیز ارزش سهام عدالت با کاهش ارزش روبرو شد که این مساله به دلیل افت قیمت سهام شاخص ساز بورس بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وضعیت بازار به نحوی رقم خورده که بهای این سهام به شدت کاهش یافته، از این رو طبیعی است که نتوانیم برای نوسانات قیمت آن به دنبال مقصر بگردیم. دولت باید تکلیف جاماندگان و نحوه آزادسازی این سهام را زودتر مشخص کند تا ارزش این سهام کاهش بیشتری نداشته باشد.

ارسال نظر: