کدخبر: 19135

قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ | کاهش قیمت مرغ

افزایش قیمت مرغ نسبت به سال 1401 | قیمت مرغ امروز

قیمت مرغ در ماه رمضان و شب عید به چه عدد و رقمی رسیده؟!

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت مرغ امروز 7 فروردین 1402

قیمت مرغ در فروشگاه های سطح شهر افزایش یافته و نرخ تخم مرغ کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت هر کیلو مرغ در فروشگاه های سطح شهر تهران تا کیلویی ۷۴ هزار تومان قیمت خورده است که این رقم نسبت به سال قبل حدود ۱۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش نشان می دهد، نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است.

 قیمت تخم مرغ نسبت به قبل از عید روند کاهشی داشته است، هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در فروشگاه ها کیلویی ۹۵ هزار تومان قیمت خورده اما در برخی مناطق عمده فروشی به قیمت های تا ۸۰ هزار تومان به فروش می رود.

در این میان برخی تخم مرغ را روی وانت در سطح شهر شانه ای ۶۵ هزار تومان هم می فروشند که یک ماه به انقضای مهلت مصرف آنها باقی مانده است.

قیمت مرغ بازار شب عید چند؟!

*مرغ ۲ هزار تومان ارزان تر از بازار عرضه می شود. قیمت هر کیلو تخم مرغ ۴۵ هزار تومان است.

قیمت مرغ، امروز 22 اسفند 1401

قیمت مرغ

مرغ امروز چند؟!

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در مورد قیمت کنونی مرغ هم گفت: در حال حاضر، مرغ در بازار و فروشگاه‌های سطح شهر بین ۶۸ تا ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

گفتنی است قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۶۳ هزار تومان است.

یوسفی به تاثیر گرانی گوشت قرمز بر گرانی مرغ هم اشاره کرد و گفت: جهش قیمت گوشت قرمز در سرعت بخشیدن به بالاتر رفتن قیمت مرغ خیلی موثر بوده است علت آن هم این است که الان بسیاری از مردم توان خرید و مصرف گوشت قرمز ندارند و تقاضاها به سمت بازار مرغ کشیده شده است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه افزایش قدرت خرید مردم هم در گران شدن مرغ تاثیر دارد، در این باره توضیح داد: مرغ بیشتر مورد مصرف طبقه متوسط است و طبقه متوسط هم یا حقوق‌بگیرند یا کاسب و بازاری و با توجه به اینکه هر سال از بهمن‌ماه ما شاهد پرداخت عیدی و پاداش هستیم و تا حدودی نقدینگی و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند میزان مصرف و خرید مرغ هم افزایش می‌یابد و افزایش تقاضا هم در افزایش قیمت موثر است.

کمبودی در بازار مرغ نداریم

در روزهای اخیر، محمدعلی ضیغمی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور در صحبت با رسانه‌ها عنوان کرد که بیش از ۲ ماه است هیچ ارزی به کالاهای اساسی و نهاده‌های دام و طیور اختصاص پیدا نکرده است و ادامه این روند بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل می‌کند.

از آنجا که نهاده‌های دام و طیور بخش مهم تولید گوشت و مرغ است این نگرانی ایجاد شد که تولید مرغ دچار مشکل شود و به تناسب آن کمبود و گرانی در بازار مرغ اتفاق بیفتد و مرغ هم از سفره مردم حذف شود. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این باره گفت: خوشبختانه در حال حاضر در زمینه تولید مرغ کمبود نداریم اما شرایط برای تولیدکنندگان مرغ چندان مناسب نیست و تولیدکنندگان مجبورند ادامه دهند.

یوسفی ادامه داد: وقتی جوجه یک‌روزه متولد می‌شود باید به سالن‌های پرورش برود و در سالن‌های پرورش آب و دان و بهداشت و انرژی می‌خواهد. در این شرایط مرغدار که نمی‌تواند دست روی دست بگذارد بلکه او مجبور است حتی اگر شده فرش زیر پای خود را می‌فروشد تا شکم مرغ را سیر کند و با هر قیمتی که شده است کنجاله و سویا بخرد و گرنه همه سرمایه‌اش از بین می‌رود.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی بیان کرد: در حال حاضر قیمت تمام‌شده مرغ کیلویی ۶۵ هزار تا ۷۰ هزار تومان است اما دولت نرخ مصوب را ۶۳ هزار تومان تعیین کرده است که ضرر تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

یوسفی ادامه داد: اما با تمام مشکلات و شرایط موجود از آنجا که همه چیز به تصمیمات و حمایت‌های دولت بستگی دارد و این دولت است که باید ارز بدهد و ثبت سفارشات را بپذیرد چنانچه دولت تعهدات خود را انجام دهد و نظارت‌ها را هم داشته باشد کنترل بازار مرغ در شرایطی که تقاضا رو به افزایش است امکانپذیر است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در مورد وضعیت بازار مرغ گفت: ما از دو سه ماه قبل اعلام کردیم که بازار مرغ در مناسبت‌هایی مانند نوروز و ماه رمضان به صورت سنتی با افزایش تقاضا همراه می‌شود و افزایش تقاضا و مصرف قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

محمد یوسفی ادامه داد: در این مواقع معمولا دولت ذخایر خود را وارد بازار می‌کند اما مشکلی که الان با آن مواجه شده‌ایم این است که وضعیت توزیع نهاده‌ها بسیار نامناسب است و این موضوع خود منجر به تشدید هزینه‌های تولید مرغ شده است. برای نمونه، قیمت جوجه یک‌روزه ظرف یک هفته گذشته افزایش پیدا کرده است البته گران نیست و قیمت‌های کنونی تا حدودی ضرر تولیدکنندگان را جبران می‌کند.

یوسفی با تاکید بر تاثیر افزایش هزینه‌های تولید بر قیمت مرغ افزود: زمانی که هزینه تولید افزایش یابد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده هم افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی اکنون سالانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ این در حالی است که ظرفیت تولید این صنعت بیش از ۳.۵ میلیون تن است.

ارسال نظر: