کدخبر: 19225

قیمت دلار | سعود قیمت دلار | کاهش قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار برای امروز 16 فروردین

قیمت دلار امروز به چه عدد و رقمی خواهد رسید؟!

قیمت دلار در مسائل اقتصادی تاثیر بسیاری دارد. قیمت دلار پس از نوسانات بسیار، حالا روند کاهشی به خود گرفته. قیمت دلار حالا به زیر 50 هزار تومان رسیده و همواره در حال ریزش است. گفته می‌شود مذاکرات با غرب تاثیرات مثبتی بر کاهش قیمت دلار داشته است. در ادامه، پیش بینی قیمت دلار بعد از تعطیلات را بخوانید.

پیش بینی قیمت دلار برای امروز 16 فروردین

امروز قیمت دلار به کف کانال پنجم رسید و ارزان شد. به اعتقاد فعالان بازار، شکستن محدوده مذکور می‌تواند دامنه فروش برخی دارندگان ارز را بیشتر کند. این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی معتقدند این کاهش قیمت کوتاه‌مدت است و مولفه‌های اقتصادیِ تاثیرگذار بر قیمت دلار تغییری نکرده است.

آتش دلار تند می‌شود؟

به نظر می‌رسد بازار ارز به ویژه دلار برای حفظ روند کاهشی دو روز گذشته نیازمند تزریق اخبار مثبت سیاسی است.

در همین راستا برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آمریکا به دنبال دستیابی به یک توافق موقت با ایران است. با این حال، گفته شد که‌ ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آکسیوس به نقل از منابع مطلع خبری اعلام کرده است که طرح پیشنهادی توافق موقت آمریکا توسط ایران رد شده است. این خبر می‌تواند با اثرگذاری بر تقاضای احتیاطی، میزان تقاضا را در بازار ارز تحت‌تأثیر قرار دهد.

گفتنی است با توجه به محدودیت‌های واقعی بانک مرکزی برای عرضه ارز، این اخبار نامساعد می‌تواند به منزله آلارمی برای شروع روند افزایشی قیمت دلار در هفته‌های آینده باشد.

از سوی دیگر برخی فعالان معتقدند ممکن است انتشار خبر تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران، تاحدودی سمت و سوی انتظارات در بازار داخلی را تغییر دهد.

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دو روز گذشته آلارم کاهش قیمت به دلار تهران دادند. قیمت دلار هرات ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان شد. دلار سلیمانیه ۵۰ هزار و ۴۳۰ تومان قیمت خورد. درهم امارات نیز کاهش محدودی داشت و با قیمت ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. فعلا دلار تهران با اختلاف اندک، پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

وضعیت بازار ارز پایدار نیست

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در سه روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت:«قیمت ارز به هر شکل ممکن در حال سرکوب شدن و کنترل است. به اعتقاد من این وضعیت پایدار نیست.»

وی افزود:« اعمال مقرراتی از جمله ایجاد محدودیت برای نرخ تسعیر قیمت پایه محصولات ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، در میان‌مدت و بلند‌مدت تاثیر بسزایی در کاهش سودآوری شرکت‌ها و صنایع نخواهد داشت. تنها اثر آن شوک روانی است که بازار را تحت تاثیر جو منفی قرار می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تلاطم بازار ارز در دو روز گذشته خاطرنشان کرد:«راه کنترل بازار ارز و یا تقویت پول ملی این نیست که روی کاغذ و به صورت دستوری نرخی تعیین شود. راهش کنترل حجم نقدینگی، کنترل رشد اقتصادی و در نهایت به حداقل رساندن سرعت رشد نقدینگی است.»

 وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌های فعلی موقتی است گفت:«روند فعلی بازار ارز و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود دقیقا مصداق گذشته است. یعنی منطبق با روند اثرگذاری، این گونه تصمیمات در بازار سرمایه تکرار خواهد شد و به غیر از اثر مقطعی، تاثیر بلندمدت و میان‌مدت نخواهد داشت.»

آقابزرگی توضیح داد:«در حال حاضر قیمت اکسچنج دلار برای کالاهای الکترونیکی، خودرو، لوازم خانگی بالای ۶۰ هزار تومان است. بنابراین در این شرایط روی کاغذ بنویسیم قیمت پایین آمد، مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این است که قیمت این کالا با دلار چند تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»

پیش بینی قیمت دلار برای امروز 15 فروردین 1402

امروز قیمت دلار متعاقب انتشار برخی اخبار در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش هشت هزار تومانی قیمت پایه دلار در مسیر نزولی قرار گرفت.

در ۱۳ روز نوروز ۱۴۰۲ این اسکناس آمریکایی در مسیر صعودی قرار داشت. این روند افزایشی بازار، گمانه‌زنی‌ها را برای بازگشایی رسمی بازارها داغ کرد. افزایشی‌های بازار دست بالا را داشتند و گمان می‌کردند قیمت دلار در کانال‌های بالاتر خواهد نشست.

در ماه‌های گذشته تحلیلگران اقتصادی بر تاثیر اخبار سیاسی بر تعیین و تکلیف قیمت دلار تاکید کردند. این موضوع در روزهای پایانی سال‌ گذشته و در روزهای اخیر مصداق پیدا کرد.

امروز ۱۴ فروردین 1402 قیمت دلار از نیمه کانال پنج، سه پله عقب‌نشینی کرد. این موضوع باعث شد فروشندگان بیشتری در بازار پشت خطی فعال شوند. به نظر می‌رسد با شروع جدی معاملات دلار در بازار آزاد، سمت عرضه قدرت بیشتری گرفته است. این در حالی است که پافشاری مرکز مبادله ارز و طلا بر قیمت ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومانی همچنان پابرجاست.

همراهی بازارهای همسایه با کاهش دلار تهران

امروز قیمت بازارهای همسایه نیز در مسیر کاهشی باز شد. قیمت دلار هرات ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان شد. دلار سلیمانیه به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

درهم امارات که در نخستین معامله امروز نزدیک کانال ۱۵ هزار تومانی باز شد با کاهش قیمت همراه شد و در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

داشتن حساب ارزی لازمه خرید دلار توافقی

گفته می‌شود امروز طبق اعلام بانک مرکزی، فروش دلار سهمیه‌ای با کارت ملی، از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: از روز دوشنبه 14 فروردین 1402 روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» به متقاضیان از روش «پرداخت اسکناس به متقاضی» به روش «واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها» تغییر می‌کند. جزئیات فرایند مذکور به زودی اعلام خواهد شد.

در ادامه آمده است: صرافی‌هایی که در روزهای گذشته اقدام به خرید اسکناس از بازار متشکل معاملات ارزی نموده‌اند، با قید تسریع نسبت به فروش اسکناس‌های مذکور در سرفصل «تامین نیازهای ضروری (کد 56)» طبق روال قبلی اقدام نموده و وضعیت باز ارزی خود را در روز جاری صفر نمایند.

بر أساس این اطلاعیه شرایط فروش ارز با کارت ملی تغییر کرده و دیگر به خریداران ارز سهمیه‌ای اسکناس تحویل داده نمی‌شود. بنابراین خریداران باید حساب ارزی داشته باشند تا به حساب آنها واریز شود.

به اعتقاد کارشناسان بازار این موضوع می‌تواند به کاهش تقاضای دلار توافقی و نهایتا کاهش قیمت دلار منجر شود.

سقف و کف قیمت دلار کجاست؟

درباره کاهش قیمت هشت هزار تومانی ارز پایه برای صادرکنندگان پتروشیمی و پالایشی مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت:«این موضوع تا حدودی بازار دلار را تحت‌تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه پایه معاملات بر اساس این رقم تعیین شده و صادرکنندگان پتروشیمی و فراورده‌های نفتی و روغنی و … باید در مرکز مبادله ارزی این قیمت را پایه قرار دهند.»

وی افزود:«صادرکنندگان در مرکز مبادله ارز بر اساس عرضه و تقاضا کارشان را جلو می‌برند و امکان دارد که قیمت‌های بالاتر را ببینند. اما نکته مهم درباره تاثیر این خبر بر بازار ارز این است که این موضوع توانست قیمت دلار را از نیمه کانال پنج به قیمت‌های پایین‌تر سوق دهد.»

این کارشناس اقتصادی برای قیمت دلار در سال جاری کف تعادلی ۴۶ هزار تومان را مدنظر قرار داد و افزود:« این محدوده با اطلاعات حال حاضر است و هر چه قیمت بالای این عدد بیاید قیمت گران است و هر چه قیمت پایین‌تر بیاید خرید شیرین‌تری را برای معامله‌گران به همراه خواهد داشت.»

وی با تاکید براینکه در کانال‌های پایین‌ترِ قیمت دلار، به نظر می‌رسد تقاضای زیادی در بازار نهفته است،‌ خاطرنشان کرد:« در تحلیل قیمت دلار باید در نظر داشت، شرایط سیاسی کشور به چه سمتی می‌رود. اما اگر سقف کلی را با شرایط حال حاضر بسنجیم و با همین روال حرکت کنیم نقطه تعادلی قیمت این اسکناس آمریکایی کمی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار آزاد است.»

دیبا با اشاره به قیمت ۳۲ هزار تومانی دلار به عنوان منطقه بسیار خوشبینانه این اسکناس آمریکایی تاکید کرد: «اگر مذاکرات برجام، قوی و بسیار خوب اتفاق بیافتد، دلارها به کشور سرازیر شود و تنش کاملا از روابط سیاسی کنار برود و موارد بسیاری که باید حل شود می‌توانیم شاهد قیمت‌های پایین‌تر این اسکناس آمریکایی باشیم.»

ارسال نظر: