کدخبر: 19306

آب و هوا | وضعیت آب و هوا | سردی آب و هوا

هشدار هواشناسی نسبت به آب و هوا | ورود مجدد سامانه بارشی در چهارشنبه

هواشناسی نسبت به وضعیت هوا در روزهای آتش هشدار داد!

آب و هوا در ایران به علت چهار فصل بودن در نقاط مختلف سال متفاوت است. آب و هوا در ایام اواخر اسفند و بهار بیشتر بارانی و همراه با رگبار است. هواشناسی وظیفه دارد نسبت به آب و هوا هشدار دهد تا مسئولین برای کنترل وضعیت نسبت به آب و هوا اقدام کنند و مردم نیز نسبت به وضعیت آب و هوا آگاهی داشته باشند.

هشدار هواشناسی نسبت به آب و هوا | ورود مجدد سامانه بارشی در چهارشنبه

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستقر است. در ساعات بعدازظهر در مناطقی از شمال غرب و ارتفاعات زاگرس جنوبی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی آغاز می‌شود. بارش‌ها در شمال خوزستان، غرب لرستان، ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی شدت خواهد داشت.

پنجشنبه گستره بارش‌ها شمال بوشهر، شمال غرب فارس، غرب اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران را نیز در بر می‌گیرد. در این روز شدت بارش‌ها برای خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، نیمه شرقی زنجان و قزوین است.

روز جمعه از بارندگی در جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز کاسته شده و در دامنه‌های زاگرس در غرب کشور و مناطقی از شمال غرب بارش پیش بینی شده است.

 توصیف سامانه اول: وزش باد شدید و گردوخاک

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/01/21

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/22

نوع مخاطره: وزش باد شدید و گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/01/21: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، تهران.

سه‌شنبه 1402/01/22: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات و سازه‌های سبک شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع.

توصیف سامانه دوم: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/01/21

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/01/21: نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1402/01/22: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب استانهای کردستان و کرمانشاه.

چهارشنبه 1402/01/23: زنجان، قزوین، همدان، خوزستان.

پنجشنبه 1402/01/24: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، تهران.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی.

توصیه: اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ارتفاع موج دریا

زمان شروع: شب سه‌شنبه 1402/01/22

زمان پایان: ظهر پنجشنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی، افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل و بین 1.5 تا 2 متر در نواحی دور از ساحل استان های خوزستان و بوشهر از سه شنبه شب تا ظهر پنجشنبه

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/22: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

چهارشنبه 1402/01/23: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

پنجشنبه 1402/01/24: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر، آسیب دیدن شناورهای سنگین.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد تگرگ، در برخی نقاط همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/23: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، غرب زنجان،

پنجشنبه 1402/01/24: زنجان، قزوین، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، غرب مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال استانهای تهران و البرز.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، استحکام سازه های گلخانه ها و دامداری ها

ارسال نظر: