کدخبر: 20473

بهترین روش و نکات برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی یکی از دغدغه های اصلی پس از استفاده مکرر از این ظروف است. ظروف مسی از جمله زیباترین و کاربردی ترین ظروف هستند که در اغلب خانه های ایرانی وجود دارند. در این مطلب به معرفی روش های گوناگون برای تمیزکردن این ظروف پرداخته ایم.

تمیز کردن ظروف مسی یکی از دغدغه های اصلی پس از استفاده مکرر از این ظروف است. ظروف مسی از جمله زیباترین و کاربردی ترین ظروف هستند که در اغلب خانه های ایرانی وجود دارند. این ظروف علاوه بر ایران در سایر کشورها نیز محبوب بوده و به کارگرفته میشوند. در هرکجای دنیا از آشپزها در مورد انواع ظروف سوال کنید، ظروف مسی جزو محبوب ترین ظروف برای آنها به حساب می آیند. از قابلمه گرفته تا ظروف کوچکتر مانند قندان را میتوانید به صورت تکی یا عمده خرید کنید. خرید ظروف مسی اصفهان و زنجان به صورت عمده در بین آشپزخانه های بزرگ یا تامین کنندگان لوازم آشپزخانه بیشتر رایج است. اما در کاربرد های خانگی اغلب این ظروف به صورت تکی خریداری میشوند. در این مطلب به معرفی روش های گوناگون برای تمیزکردن این ظروف پرداخته ایم.

بهترین روش های تمیز کردن ظروف مسی

روش های گوناگونی برای تمیز کردن ظروف مسی وجود دارد که اغلب آنها به راحتی قابل انجام هستند. اکثر این ظروف با استفاده از مواد خوراکی و به روش خانگی قابل تمیز کردن هستند. در ادمه به برخی از این مواد خوراکی اشاره شده است.

براق و تمیز کردن ظروف مسی در خانه

قبل از استفاده از هریک از روش های بیان شده، از کیفیت ظروف مسی خود اطمینان حاصل نمایید تا از هرگونه آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود.

  • سس گوجه برای براق کردن ظروف مسی

گوجه‌فرنگی موجود در سس کچاپ حاوی اسیدی است که به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند. یکی از ساده ترین روش های تمیز کردن مس این است که یک لایه سس کچاپ را روی هر نوع ظرف مسی بمالید سپس آن را بشویید و خشک کنید.

  • آب لیمو و جوش شیرین

این روش برای مسی که به شدت تیره شده است بهترین کارایی را دارد. می توانید یک پاک کننده خانگی ساده با ترکیب آب لیمو با جوش شیرین و هم زدن تا زمانی که کاملاً مخلوط شوند، برای از بین بردن لکه ها بر روی ظروف مسی تهیه کنید. پس از مخلوط شدن آب لیمو و جوش شیرین، آن را روی سطح مسی بمالید و با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز با حرکات دایره ای تمیز کرده وآن را بشویید و خشک کنید.

  •  لیمو و نمک

یک راه فوق العاده برای جلا دادن مس این است که یک لیمو را از وسط نصف کنید و نمک خوراکی را روی سطح آن بمالید. لیمو را روی سطح پتینه ظروف مسی بمالید. در صورت نیاز از نمک برای از بین بردن لکه های سرسخت استفاده کنید. سپس ظرف را بشویید و خشک کنید.

  • سرکه سفید و نمک خوراکی

ترکیب سرکه سفید و نمک خوراکی گزینه دیگری برای ساخت یک پاک کننده مسی قابل اعتماد، به خصوص برای سینک یا کانتر مسی، می باشد. با استفاده از سرکه سفید و نمک خمیر درست کنید. روی سطح بمالید و با استفاده از یک پارچه نرم ظرف را تمیز کرده و سپس آن را بشویید و خشک کنید. اگر کثیفی در هر فرورفتگی جمع شده است، یا اگر در حال تمیز کردن جواهرات مسی ظریف هستید، از مسواک استفاده کنید تا به آرامی لکه ها را پاک کنید.

خواص، ویژگی ها و فواید استفاده از ظروف مسی

استفاده از این نوع ظروف توسط برخی پزشکان طب سنتی توصیه میشود. مس یکی از عناصر مهم در بدن انسان است و کمبود آن میتواند سلامت بدن را به خطر اندازد. به گفته برخی از آنها این ظروف دارای خواص زیر هستند:

  • کمک به برطرف کردن کم خونی:

مس میتواند به فرآیند خون سازی در بدن اسنسان کمک کرده و به برطرف شدن کم خونی کمک کند.

  • موثر در سلامت پوست:

سلول های آسیب دیده پوستی نیاز به ترمیم یا جایگزینی سلول های جدید دارند. مس یکی از عناصری است که میتواند به تولید سلول های سالم پوستی کمک کند.

  • موثر در عملکرد قلب و عروق:

ایجاد شدن پلانک در رگ های خونی و همچنین مسدود شدن رگ ها میتواند خطراتی بدنبال داشته باشد. انسداد شریان های قلبی نیز برای انسان خطرناک هستند. مس عنصری است که میتواند این انسداد را از بین برده و از ایجاد پلانک و انسداد رگ ها جلوگیری میکند.

  • رشد و تقویت مو:

تولید ملانین در بدن و درنتیجه آن تقویت و رشد سریع مو، از جمله عواملی است که مس موجب به وجود آمدن آنها میشود.

  • کمک به درمان آرتروز و آرامش مفاصل:

بازسازی غضروف مفاصل امری مهم در درمان درد های مفصلی است. مس میتواند به این بازسازی کمک کرده و همچنین در درمان آرتروز نیز مفید باشد.

کاربرد و انواع ظروف مسی

با توجه به مطالب بیان شده، ظروف مسی کاربرد و موارد استفاده فروانی دارند. برخی از رایج ترین انواع ظروف مسی که در کارخانه ها و کارگاره ها تولید میشوند عبارتند از:

  • قابلمه های مسی
  •  لیوان های مسی
  • ظروف میوه خوری مسی
  •  ظروف شربت خوری مسی
  • شکلات خوری مسی
  • سینی مسی
  • آجیل خوری مسی
  • آینه و شمدان مسی
  • جادستمالی مسی و ...

شما میتوانید تمامی این ظروف را از فروشگاه های سطح شهر خود و یا فروشگاه های انلاین خریداری کنید و یا حتی اقدام به خرید مستقیم ظروف مسی از کارخانه نمایید.

برخی از سوالات متداول در مورد ظروف مسی

سوالات گوناگونی در مورد ظروف مسی مطرح میشوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

آیا مس زنگ می زند؟

ظروف مسی زنگ نمی‌زنند زیرا میزان آهن آن بسیار کم است. اما مانند زنگ‌های آهن، مس اگر برای مدت طولانی‌تری با رطوبت واکنش نشان دهد، پتینه می‌شود. این خاصیت طبیعی مس است.

آیا هرنوع ماده ای را میتوان در ظروف مسی نگهداری کرد؟

خیر، از ظروف مسی برای نگهداری هرنوع ماده ای نمیتوان استفاده کرد. برخی مواد همچون مواد اسیدی میتوانند به این ظروف آسیب برسانند.

چه غذاهایی قابل پخت در ظروف مسی هستند؟

  • برنج یکی از موادی است که با توجه به پخش یکنواخت حرارت در تمام ظرف، پخت آن در ظروف مسی پیشنهاد میشود.
  • مواد حاوی نشاسته مانند سیب زمینی نیز میتوان در ظروف مسی پخت.
  • سبزی هایی که رنگ های روشن دارند نیز میتوان در ظروف مسی پخت. از جمله این سبزیجات میتوان به هویج، کدو و ... اشاره کرد.

چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت؟

برخی از غذاهایی که پخت آنها در ظروف مسی توصیه نمیشوند به شرح زیر است:

  • غذاهایی که چربی بالا دارند. چربی میتوانند باعث واکنش پذیری بیشتر ظروف مسی شود. به همین علت بهتر است غذاهایی همچون آبگوشت در ظروف مسی پخته نشوند.
  • گوشت ها، مخصوصا گوشت قرمز بدلیل دارا بودن چربی اشباع.
  • گوجه فرنگی و غذاهای دارای رب گوجه فرنگی.استفاده از آن برای تمیز کردن ظروف به تعداد کم بدون مشکل است اما پخت وپز آن بهتر است انجام نشود.
  • سبزی هایی که رنگ تیره ای دارند. بدلیل اینکه اغلب این سبزی ها آهن بالایی دارند.
  • غذاهای تلخ، غذاهای شیرین، غذاهای ترش
  • لبنیات

مهم ترین نکات برای نگهداری ظروف مسی چیه؟

ظروف مسی نیز مانند سایر ظروف نیاز به نگهداری و تمیزکردن صحیح دارند. برای جلوگیری از ایجاد مسمومیت، به طور معمول قسمت داخلی این ظروف با یک لایه از جنس قلع پوشانده شده است. همچنین پخت و پز غذاهای اسیدی در ظروف مسی اکیدا توصیه نمیشود. این امر بدلیل جلوگیری از ازبین رفتن لایه قلع موجود در ظروف مسی و به طبع جلوگیری از واکنش دادن غذا با ظروف مسی است.

شستشوی ظروف مسی بهتر است چگونه انجام شود؟

اسکاچ یا اسفنج هایی که زبر نیستند میتوانند گزینه مناسبی برای شستشوی این ظروف باشند. سطح زبر برخی سیم و اسکاچ ها میتواند موجب خراب شدن لایه قلع موجود بر روی سطح این ظروف شود.

ظروف مسی را میتوان با ماشین ظرفشویی شست؟

ماشین ظرفشویی انتخاب مناسبی برای شستشوی ظروف مسی نیست. ماشین های ظرفشویی میتوانند به این ظروف آسیب رسانده و باث لکه دار شدن آنها شوند.

نکته مهم پس از شست و شوی ظروف مسی چیست؟

خشک کردن ظروف مسی پس از شستشوی آنها، از جمله مهم ترین نکاتی است که میتواند در سلامت این ظروف تاثیرگذار باشد. پس از هربار شستشوی این ظروف، حتما آنها را با دستمال نرم خشک کنید. این کار باعث افزایش طول عمر این ظروف میگردد. مهم ترنی دلیل برای ظرف مسی که سیاه شده است همین خشک نکردن ظروف پس از شستن است.

نتیجه گیری

ظروف محبوب مسی نیاز به نگهداری و شستشو به روش مخصوص به خود دارند. استفاده از مواد اسیدی در این ظروف به شدت نهی میشود و لازم است در نگهداری این ظروف برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لایه قلع آنها دقت شود. در این مطلب برخی روش های تمیز کردن این ظروف بیان شد که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر: