کدخبر: 19996

کاشت مو به روش FUT چیست و چطور انجام می شود ؟

 

کاشت مو به روش FUT

ریزش مو یکی از اصلی‌ترین مشکلات زیبایی انسان‌هاست که می‌تواند جنبه‌های مختلف و پیچیده‌ای داشته باشد. کم پشتی مو و طاسی در طول زمان می‌تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی مشکلات روحی و روانی نیز در پی داشته باشد. خوشبختانه روش‌های درمان مختلفی برای ریزش مو وجود دارد که اصلی‌ترین و موثرترین آنها کاشت مو می‌باشد. کاشت مو به روش FUT اولین روش شناخته شده برای کاشت مو است که البته یک جراحی تهاجمی به حساب می‌آید. این تکنیک اگرچه قدیمی است اما هنوز هم کارایی خود را برای برخی زیباجویان حفظ کرده است.

کاشت مو به روش FUT چیست ؟

کاشت مو به روش FUT به عنوان یک انقلاب در پزشکی زیبایی شناخته می‌شود که درمان طبیعی و دائمی ریزش مو را ممکن ساخته است. تکنیک FUT یک روش تهاجمی برای کاشت مو است که در آن فولیکول‌های مو از نواحی پر پشت یا اهدا کننده به نواحی کم پشت یا گیرنده منتقل می‌شود. در این تکنیک از موهای پشت سر به عنوان بانک مو یا اهدا کننده استفاده می‌شود؛ موهایی که در مقابل ریزش مقاوم هستند.

در کاشت مو به روش FUT از برداشت نواری یا برش جراحی برای برداشت فولیکول‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که یک برش در ناحیه بانک مو ایجاد می‌شود که فولیکول‌های سالم را به صورت چندتایی برداشت می‌کند. از آنجایی که در این روش از برش جراحی برای برداشت فولیکول استفاده می‌شود، عوارض آن نسبت به روش‌های نوین بیشتر است و بهبود کندتر اتفاق می‌افتد.

کاندید مناسب کاشت مو

کاشت موی طبیعی در آقایان و خانم‌ها قابل استفاده است اما توصیه می‌شود آقایان با سن بیشتر از 25 سال سن برای این عمل اقدام کنند. محدودیت سنی برای کاشت مو بر اساس تجربه متخصصان ایجاد شده و اساس آن قطع ریزش مو و ثابت شدن الگوی ریزش در این سن می‌باشد. علاوه بر این افرادی که رنگ موی نزدیک به رنگ پوستشان دارند، به دلیل کنتراست کمتر کاندید بهتری برای کاشت مو به روش FUT هستند.

به طور کلی افرادی که ریزش مو با شرایط زیر دارند، می‌توانند از کاشت مو به روش FUT بهره ببرند:

  • طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه (آلوپسی آندروژنی)
  • طاسی کششی یا مکانیکی ناشی از سفت بستن موها
  • طاسی ناشی از اختلال وسواس موکنی
  • طاسی با الگوی نوروود
  • ریزش موی ناشی از سوختگی، تصادفات و حوادث، اسکار جراحی و ...
  • ریزش موی ناشی از مصرف داروهای هورمونی یا شیمی درمانی در صورت درمان کامل.

مراحل کاشت مو به روش FUT

مراحل کاشت مو به روش FUT

مراحل کاشت مو به روش FUT عبارت است از:

مشاوره و معاینه

قبل از شروع کاشت مو به روش FUT لازم است برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید. در این جلسه پزشک متخصص وضعیت ناحیه کم پشت مو، بانک مو، تعداد گرافت‌های مورد نظر، وضعیت پوست و ... را بررسی می‌کند و جزئیات کاشت مو را مشخص می‌کند. سپس یک سری آزمایشات تجویز می‌شود که شما با انجام آنها و ارائه نتیجه به پزشک، برای کاشت مو آماده می‌شوید.

برداشت

در این مرحله ناحیه بانک مو ضدعفونی شده و تحت بی حسی موضعی قرار می‌گیرد. سپس پزشک یک نوار از لایه بیرونی پوست ناحیه بانک مو را برداشت کرده و محل آن را بخیه می‌زند. نواری که برداشته می‌شود به تعداد گرافت‌های لازم برای کاشت مو بستگی دارد و ممکن است بین 1 تا 2 سانتی متر عرض داشته باشد. مهارت پزشک در بخیه زدن در محو شدن جای اسکار نقش مهمی دارد.

آماده سازی و نگهداری

فولیکول‌های برداشت شده ابتدا زیر میکروسکوپ بررسی شده و پالایش می‌شوند. سپس در مایع مخصوصی نگهداری می‌شوند تا تقویت شده و برای کاشت آماده شوند. فولیکول‌ها به صورت بسته‌هایی شامل 1 تا 4 عدد که گرافت را تشکیل می‌دهند، تقسیم بندی می‌شوند تا تراکم لازم را در ناحیه کم پشت ایجاد کنند.

پیوند فولیکول‌ها

در نهایت گرافت‌های آماده شده در اختیار جراح قرار می‌گیرند تا در ناحیه گیرنده پیوند زده شوند. جراح سوراخ‌های ریزی را در این ناحیه ایجاد کرده و فولیکول‌ها را با دقت و بر اساس خواب موها پیوند می‌زند. مهارت و تجربه پزشک در کاشت فولیکول‌ها تاثیر قابل توجهی در نتایج عمل خواهد داشت.

۱ ماه بعد از کاشت مو

نتایج کاشت مو به روش FUT

2 تا 3 ماه بعد از کاشت مو به روش FUT اکثر فولیکول‌های کاشته شده می‌ریزند تا دوباره رویش پیدا کنند. توجه داشته باشید که موهای ریخته شده تنها ساقه مو هستند و مجددا از ریشه رشد می‌کنند. این فولیکول‌ها 9 تا 12 ماه بعد از عمل به رشد کامل می‌رسند و شما می‌توانید موهای طبیعی با تراکم مناسب را مشاهده کنید. رعایت مراقبت‌های بعد از عمل و تقویت فولیکول‌ها در این دوره بسیار حائز اهمیت است.

مزایای کاشت مو

از آنجایی که روش‌های نوین بسیاری بعد از FUT معرفی شده‌اند، استفاده از این روش به کمترین میزان خود رسیده است؛ اما باید توجه داشت که در برخی افراد این روش مناسب‌تر است. مزایای کاشت مو به روش FUT شامل:

  • این روش به بیهوشی نیاز ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است.
  • سرعت برداشت فولیکول‌ها بالاست و مدت زمان عمل کاهش می‌یابد.
  • در روش FUT می‌توان تا 3000 فولیکول را استخراج کرد.
  • برخلاف سایر روش‌ها در روش FUT نیازی به تراشیدن موها در ناحیه بانک مو نیست.
  • کیفیت گرافت‌ها در تکنیک FUT بالاست و نتایج این روش طبیعی و ماندگار خواهد بود.
  • این روش برای افرادی که موهای نازکی دارند نتایج خوبی دارد.

 عوارض کاشت مو

تنها عیب کاشت مو به روش FUT را می‌توان در عوارض ان دانست؛ البته عوارض این روش بسته به مهارت و تبحر پزشک ممکن است متفاوت باشد. اغلب عوارضی که بعد از کاشت مو به این روش بروز می‌یابد جزئی از فرایند ترمیم و بهبود بعد از عمل بوده و کاملا طبیعی است. مهم‌ترین عوارض کاشت مو به روش FUT شامل:

  • باقی ماندن اسکار یا جای زخم: در روش FUT ممکن است جای زخم و اسکار ناشی از برداشت نواری در ناحیه بانک مو باقی بماند.
  • التهاب و تورم: یکی از اصلی‌ترین عوارض کاشت مو به روش FUT، التهاب و تورم ناحیه گیرنده و اهدا کننده است. همچنین ممکن است 2 تا 5 روز بعد از عمل اطراف صورت و چشم‌ها کبودی دیده شود که با کمپرس سرد بهبود می‌یابد.
  • فولیکولیت: در صورتی که فولیکول‌های کاشته شده با باکتری‌ها تماس پیدا کنند، احتمال فولیکولیت و ایجاد جوش در ناحیه کاشت وجود دارد.
  • آلرژی: آلرژی و حساسیت به داروها ممکن است عوارض کوتاه مدتی مثل ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، سرخی پوست و ... بر جای بگذارد که به راحتی توسط دارو رفع می‌شود.

نمونه کاشت مو

توصیه‌های بعد از کاشت مو

رعایت یک سری مراقبت‌ها و توصیه‌ها بعد از کاشت مو به روش FUT به شما کمک می‌کند از فولیکول‌های کاشته شده مراقبت کنید و دوره نقاهت را برای خود راحت‌تر کنید. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو شامل:

  • پس از کاشت مو به حالت نیمه نشسته و با زاویه 45 درجه استراحت کنید تا تورم را به سرعت کاهش دهید.
  • از لمس و خاراندن ناحیه گیرنده و اهدا کننده جدا خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید و مصرف هر دارویی را با پزشکتان هماهنگ کنید.
  • تا دو هفته بعد از کاشت مو از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده هر عارضه غیر طبیعی مثل عفونت یا خونریزی سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • از قرار گرفتن موها در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و در صورت لزوم از کلاه استفاده کنید.
  • تا 2 ماه از هر گونه فعالیت سنگین و ورزش شدید خودداری کنید.
  • برای شستشو و تمیز کردن موها مطابق با دستور العمل پزشک اقدام کنید.

در نهایت باید گفت که انتخاب کلینیک و پزشک مناسب برای کاشت مو از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین توصیه می‌شود حتما به یک پزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید و قبل از کاشت مو حتما برای پیدا کردن کلینیک زیبایی مناسب وقت بگذارید.

ارسال نظر: