کدخبر: 6104

رئیسی/ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور

رئیسی وعده جدید داد | خبر مهم برای دلار و مسکن

نزدیک ۵۰ سال پروژه ناتمام در کشور داریم که باید اولویت‌بندی و تمام شود.

رئیس جمهور در پایان هفته اخیر به لرستان سفر استانی داشت. اما در بین اظهارات او چه پیام‌های اقتصادی مهم برای بازارها به چشم می‌خورد؟

پیش از سفر رئیس جمهور به لرستان آخرین اظهار نظر او درباره بازار ارز این بود که «عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند.» اما پس از این، وی در سفر به لرستان چه اظهارات اقتصادی داشت؟

 نزدیک ۵۰ سال پروژه ناتمام در کشور داریم که باید اولویت‌بندی و تمام شود. برای ده‌ها سال پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و دولت اتمام این پروژه‌ها را براساس میزان ایجاد اشتغال اولویت‌بندی خواهد کرد. مقرر شد اعتبارات لازم برای احداث «سد معشوره» اختصاص یابد تا این سد در مدت زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری برسد.

ـ بیکاری مشکل جدی در استان است و همه طرح‌ها و پروژه‌ها در لرستان باید در راستای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد، اما ایجاد اشتغال فقط وظیفه وزارت کار نیست و همه دستگاه‌ها و نهادها باید پای کار بیایند. اولویت ما در استان لرستان راه اندازی صنایع نیمه تعطیل و تعطیل است. وضعیت بیکاری در برخی از استان‌ها از جمله استان لرستان که چنین امکاناتی دارد به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست و باید این وضعیت را متحول کنیم.

ـ راه‌اندازی صنعت مسکن می‌تواند محرک بسیاری از صنایع باشد.

اولین سخن رئیسی به معنای افزایش فشار بیشتر به بودجه و احتمال کسری بودجه دولت است. دومین سخن او هم پیام مشابهی دارد و احتمالا فشار به منابع بانکی نیز افزایش یابد. این دو اتفاق پیام مهمی برای بازاری مثل بازار ارز دارد که در صورت تشدید کسری بودجه و افزایش سرعت رشد نقدینگی و تورم قیمت دلار در میان‌مدت متاثر خواهد شد.

سومین سخن رئیسی هم پیام مهمی برای بازار مسکن دارد که احتمالا دولت برای عرضه بیشتر مسکن مصمم است و احتمال دارد این سیاست منجر به تحریک تقاضا در بخش مصالح ساختمانی شود. اگر ساخت‌وسازها تنها معطوف به حاشیه شهرها شوند این فشار قیمت مصالح ممکن است قیمت مسکن در شهرهای بزرگ را گران کند.

ارسال نظر: