کدخبر: 11065

هنرمند معروف آسمانی شد| علت مرگ چه بود؟

اکبر یادگاری، نویسنده و شاعر ایرانی در سن ۷۱ سالگی در آلمان درگذشت.

 هنرمند تئاتر، نقاش، نویسنده و شاعر در آلمان درگذشت.

اکبر یادگاری، متولد سال ۱۳۳۰ است که اواخر دهه ۴۰ با ورود به دانشکده هنرهای زیبا در رشته تئاتر مشغول به تحصیل شد. وی که بعد از تحصیل در دانشکده به استخدام اداره تئاتر درآمده بود، از جمله بازیگرانی است که در اجرای افتتاحیه مجموعه تئاتر شهر در نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی اونسیان بازی کرده بود.

سقوط از اسب سیاه، نشر ارس،  ۱۳۶۳، اینهمه قاسم من، نشر ارس،  ۱۳۶۳، حسین بن منصور حلاج، نشر ارس،  ۱۳۷۰، یک مجلس سیاه بازی سلطان، نشر ارس،  ۱۳۶۳، واقعه قتل امیر کبیر، نشر ارس،  ۱۳۷۹، زندگی قمرملوک وزیری، نشر ارس،  ۱۳۷۸، راز شکست فاتحان، نشر ارس، ۱۳۸۰، رستم و اسفندیار، نشر ارس،  ۱۳۸۸، طوطی و بازرگان، نشر ارس،  ۱۳۹۰ و رستم و سهراب، از جمله نمایشنامه‌های این هنرمند تئاتر است.

او همزمان با فعالیت در تئاتر در سینما و تلویزیون نیز فعال بود و علاوه بر آن به نگارش شعر و رمان و نیز نقاشی می‌پرداخت. همچنین آثار گوناگونی از او در کشورهای مختلف به انتشار رسیده‌اند و نمایشگاه‌های نقاشی متعددی در داخل و خارج از کشور برپا کرده بود.

این هنرمند که در زمینه فلسفه هنر نیز صاحب‌نظر بود، آثار تئوری مختلفی هم در حوزه هنر و بازیگری دارد.

یادگاری در دهه شصت برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت کرد و برغم ماندن در این کشور، به ایران نیز رفت و آمد داشت و روابط دوستانه‌اش را با دوستان قدیمی‌اش حفظ کرده بود. از جمله فعالیت‌های او در ایران برپایی نمایشگاه نقاشی «تروما» در گالری «آتبین» بود. او گرچه در بسیاری از کشورها فعالیت هنری انجام داده بود ولی همواره خود را یک هنرمند ایرانی می‌دانست و علاقه‌مند بود در کشور خودش هم کار کند.

کتاب بی خانگی (۱۳۹۴) و بازیگر نو (درباره بازیگری تئاتر و فیلم ۱۳۷۵)، از جمله فعالیت‌های ادبی یادگاری است.

ارسال نظر: