کدخبر: 12763

هشدار جدی درباره آبله میمون| حتما بخوانید

دکتر ابراهیم قادری با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از آبله میمونی در کشور نداشته‌ایم، گفت: در شرایط فعلی اصلا نیاز نیست که نگران واکسن باشیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه تاکنون هیچ موردی از آبله میمونی در کشور گزارش نشده است، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت مبادی مرزی را کنترل می‌کند و کسانیکه در مرزها تب و بثورات پوستی دارند، ‌ارزیابی و بررسی می‌شوند و اگر نیاز باشد از آن‌ها تست گرفته می‌شود.

دکتر ابراهیم قادری، درباره بیماری آبله میمونی، گفت: ویروس آبله میممونی در برخی جوندگان در برخی مناطق آفریقا دیده شده و گاهی منجر به طغیان‌هایی می‌شود که این طغیان‌ها به انسان هم سرایت کرده و ممکن است کشورهای دیگر را هم درگیر کند.

وی با بیان اینکه هنوز منبع آلودگی با آبله میمونی در طغیان اخیر مشخص نیست و این موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، گفت: همه کشورها هم این همت را دارند که سریعا آن را کنترل کنند. از آنجایی که خوشبختانه میزان واگیری این ویروس خیلی زیاد نیست، احتمالا دنیا در کنترل آبله میمونی مشکلی نخواهد داشت.

قادری با بیان اینکه واکسن آبله تا ۸۵ درصد بر روی آبله میمونی اثربخشی دارد، گفت: در عین حال تزریق واکسن آبله در شرایط فعلی نیازی نیست. البته ممکن است برخی کشورها برای پرسنل سیستم بهداشتی و درمانی یا افرادی که تماس مستقیم با افراد آلوده دارند، واکسن را تزریق کنند. زیرا می‌تواند از بروز بیماری پیشگیری کند، اما اینکه در سطح وسیع تزریق شود، اصلا چنین بحثی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از آبله میمونی در کشور نداشته‌ایم، گفت: در شرایط فعلی اصلا نیاز نیست که نگران واکسن باشیم.

راه‌های انتقال آبله میمونی و علائم

قادری درباره راه‌های انتقال آبله میمونی، گفت: یکی از راه‌های انتقال این بیماری تماس با حیوان آلوده است؛ اعم از لاشه حیوان یا حیوان زنده. در عین حال تماس نزدیک با انسان آلوده به ویروس آبله میمونی هم می‌تواند منجر به انتقال این بیماری شود که از طریق قطرات تنفسی و ذرات تنفسی، ترشحات انسان آلوده و رابطه جنسی با فرد آلوده، تماس با وسایل شخصی بیمار و... منتقل می‌شود.

ارسال نظر: