کدخبر: 12979

منشی جوان شهر را بهم ریخت| اخاذی منشی از دکتران

ماجرای کلاهبرداری پیچیده‌ای که درپی اطمینان بی‌جا آغاز شد.

منشی جوان هر روز پیگیر موضوع بود و نگرانی اش اگر بیشتر از دکتر نبود، کمتر هم نبود. از روز اولی که پزشک متخصص موضوع کلاهبرداری از بیمارانش را به منشی جوان گفته بود، او مثل اسپند روی آتش، آرام و قرار نداشت و مدام از نتیجه پرونده می پرسید، سؤالات گاه و بیگاه منشی آن قدر ادامه یافت تا خودش در معرض اتهام کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی قرار گرفت و در نهایت همین کنجکاوی های ظاهری مثل کلافی به دست و پایش پیچید و در کمال ناباوری اعلام کرد که او متهم اصلی پرونده را برای کلاهبرداری از بیماران این پزشک متخصص کمک کرده است.

اولین بار از زبان یکی از بیمارانش شنید که مبلغی را برای مشخص شدن زمان عمل جراحی پرداخته است، دکتر مطمئن بود که بیمارش اشتباه می کند اما وقتی مستندات بیمار را دید به خصوص صفحه اینستاگرامی اش که دربردارنده چت او و بیمار بود، برق از سرش پرید.

این ماجرا در طول یک هفته چندین بار دیگر هم تکرار شد و پزشک متوجه شد که فردی به صفحه شخصی او در شبکه اجتماعی اینستاگرام نفوذ کرده و از مخاطبان او کلاهبرداری کرده است.

ماجرای یک شیادی

منشی پزشک اولین فردی بود که در جریان این موضوع قرار گرفت. دکتر مشهدی نیز برای شکایت به پلیس فتای خراسان رضوی مراجعه کرد و از شیاد یا شیادان فضای مجازی که به صفحه شخصی او نفوذ کرده بودند، شکایت کرد.

با طرح این شکایت و از آنجا که احتمال کلاهبرداری های بیشتر از شهروندان وجود داشت، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی دستور ویژه ای برای شناسایی و دستگیری عاملان این اقدام شیادانه را صادر کرد.

کارشناسان پلیس فتا با دریافت اظهارات شاکی، تحقیقات خود را درباره پرونده آغاز کردند. بررسی های فنی کارشناسان را به این فرضیه رساند که پروژه نفوذ به این حساب اینستاگرامی، از سوی هکرها نبوده و رد پایی از این شیادان در پرونده وجود ندارد. ادامه تحقیقات با توجه به اظهارات پزشک که اعلام کرد تنها منشی اش از این ماجرا خبر دارد، ظن مأموران را برانگیخت و برای پاره ای توضیحات از این فرد خواستند تا به پلیس فتا مراجعه کند.

من نمی دانم چه شده است

با حضور منشی جوان در پلیس فتا، رفتار و حرکات او بیشتر از صحبت هایش مشکوک بود. این فرد در پاسخ به اینکه چند نفر به حساب دکتر دسترسی داشته اند در حالی مدعی شد که چیزی نمی داند و از این موضوعات سردرنمی آورد، که پیش تر پزشک اعلام کرده بود منشی اش تنها فردی بوده که به اینستاگرامش دسترسی داشته و پاسخ برخی کاربران را او می داده است.

وقتی پلیس این واقعیت را به منشی گفت، او از شنیدن آن شوکه شد و نتوانست دلیلی برای این دروغش دست و پا کند. هر چه سؤالات بیشتر می شد، پاسخ های منشی کمتر و کوتاه تر می شد تا جایی که در نهایت به دست داشتن در این شیادی اعتراف کرد.

به دنبال متهم اصلی

با اعترافات منشی، مشخص شد که او زمینه نفوذ به اینستاگرام پزشک را مهیا کرده و در واقع یکی از متهمان اصلی پرونده است. هم زمان با شناسایی این متهم، کارشناسان تحقیقات خود برای شناسایی و دستگیری دیگر متهم پرونده را آغاز کردند و این فرد نیز دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی درباره دیگر جزئیات این پرونده بیان کرد: بررسی های اولیه نشان می دهد که کلاهبرداران تاکنون بیش از 80میلیون تومان از دنبال کنندگان صفحه مجازی این پزشک کلاهبرداری کرده اند.

سرهنگ جواد جهانشیری، انگیزه این متهم را کسب منفعت مالی در فضای مجازی بیان کرد و گفت: در تحقیقات تخصصی، متهم در ابتدا موضوع پرونده را کاملا انکار کرد ولی با رویارویی با ادله دیجیتالی جمع آوری شده چاره ای جز اعتراف نداشته و به اجاره تعدادی کارت بانکی برای پول شویی و تغییر مسیر پیگرد قانونی اعتراف کرد.رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در ادامه به روش های جلوگیری از هک اکانت اینستاگرام اشاره و به کاربران توصیه کرد : از رمزهای پیچیده شامل حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و نشانه استفاده کنند. همچنین با فعال سازی ورود دومرحله ای امنیت حساب کاربری خود را تا حد ممکن بالا برده و ایمیل پشتیبان حساب کاربری خود را نیز فعال کنند.

ارسال نظر: