کدخبر: 13048

بازنشستگان پولدار شدند| حساب ها شارژ شد

برای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به میزان ۵۷ درصد زیاد شد. برای میانه بگیران افزایش ۱۰ درصدی به علاوه رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شد و برای حداکثر بگیران نیز تنها افزایش ۱۰ درصدی لحاظ شد.

روز گذشته دولت افزایش مستمری‌ سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد. براساس این مصوبه حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به سه صورت افزایش پیدا می‌کند.

دسته نخست، بازنشستگان حداقل بگیر هستند، دریافتی این گروه که بیش از نیمی از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند به میزان ۵۷٫۴ درصد زیاد شد.

مبنای این افزایش ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی بود که در آن حداقل مزد ماهانه یک کارگر شاغل مبنای افزایش حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی است.

براین اساس در سال ۱۴۰۱ این گروه از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حقوق ماهانه‌ه‍ای معادل پنج میلیون و پانصد هزار تومان در ماه خواهند داشت.

رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برای دسته دومی که از نظر میزان دریافتی میانه‌بگیر بگیر محسوب می‌شوند، افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ تامین اجتماعی به صورت ترکیبی از پلکانی به علاوه رقم ثابت افزایش یافت.

در جدول پرداختی‌های سازمان تامین اجتماعی این گروه از مستمربگیران بالاتر از  حداقل بگیران هستند اما درآمد جدیدشان به ۱۰ میلیون تومان در ماه نمی‌رسد.

مطابق مصوبه روز گذشته هیات دولت، حقوق جدید این گروه به میزان ۱۰ درصد به علاوه رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان خواهد بود.

اما دسته سوم بازنشستگان تامین اجتماعی، اقلیت محدود حداکثر بگیر هستند، درآمد ماهانه این افراد از این پس تنها به میزان همان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و از پرداخت رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان خبری نیست.

به بیان دیگر این دسته شامل حال کسانی می‌شود که در نتیجه افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌ها، حقوق ماهانه‌ای بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

حقوق کارگران بازنشسته چقدر زیاد شد؟/وضعیت نامشخص افزایش مزایای ثابت

با این حال در مصوبه روز گذشته هیات دولت وضعیت افزایش سایر آیتم‌های بازنشستگی نامعلوم است، به صورت مشخص حقوق مسکن و معیشت، حقوق عائله و فرزند از جمله مزایای جنبی هستند که هر ماه به همراه مستمری به بازنشستگان واجد شرایط پرداخت می‌شوند، اما در مصوبه روز گذشته وضعیت افزایش آنها نامعلوم است.

همچنین قرار بود برای سال ۱۴۰۱ بخش اجرا نشده متناسب سازی حقوق بازنشستگی عملیاتی شود اما هنوز چند و چون این وضعیت نامشخص است.

با مصوبه روز گذشته دولت دیگر محرز است که قرار نیست مستمری بازنشستگی غیر حداقل بگیران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد.

پیش از این سازمان تامین اجتماعی به استناد مصوبه شورای عالی کار که در آن دستمزد کارگران بالای حداقل بگیر، ۳۸ درصد زیاد شده بود، میزان افزایش مستمری سایر سطوح را این میزان تعیین کرده بود اما در نهایت این پیشنهاد در هیات دولت تصویب نشد.

به نظر می‌رسد هیات دولت قرائتی متفاوت از ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دارد، در این ماه قانونی که به نوعی مبنای افزایش مستمری بیش از حداقلی است، بر تناسب میان درآمد و هزینه‌های زندگی بازنشسته تاکید شده است. از نظر دولت همان افزایش ۱۰ درصدی و همراه با رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان جوابگوی این تناسب است. / تجارت نیوز

ارسال نظر: