کدخبر: 13197

سرنوشت تلخ پزشک معروف| در مشهد رخ داد

متهمان فراری با دستبرد به ده ها حساب در کمتر از یک هفته بیش از یک میلیارد تومان دزدیدند.

 کسی نمی داند چطور و چگونه اطلاعات خصوصی افراد به دستشان افتاده است. همگی از فن بیان بالایی برخوردار هستند و زمانی که طعمه گوشی تلفن همراه خود را پاسخ می دهد، با خطاب قرار دادن اسم و فامیلش با او گفت وگو می کنند.

حتی گاهی برای اینکه اعتماد فرد را جلب کرده باشند کد ملی، محل تولد و نام پدرش را هم اعلام می کنند و همین می شود که کسی به این تماس مشکوک نمی شود. همه چیز مهیای نقشه شومشان است و طعمه شان نیز خوشحال از اینکه در قرعه‌کشی صداوسیما برنده شده، بدون توجه به نکات امنیتی نقشی را بازی می کند که کارگردانی آن را پیش تر فرد شیاد بر روی کاغذ آورده و از او می خواهد. تا قربانی به خودش بیاید، همه چیز از دست می رود و رقم حساب بانکی وی صفر می شود.

چند روزی است که عده ای سودجو با شگردی جدید نقشه متقلبانه و سرقت های سریالی خود را در سطح کشور آغاز کرده اند. طبق مستندات موجود در پرونده های گشوده شده در پلیس فتا ی مرکز استان خراسان رضوی، افرادی ناشناس در پنج روز گذشته توانسته اند تنها در سطح استان بیش از یک میلیارد تومان از حساب بانکی شهروندان سرقت کنند. در میان قربانیان از پزشک گرفته تا کارمند بازنشسته بانک دیده می شود. ماجرای این سرقت های سریالی چگونه آغاز شد و پیگیری های پلیسی از چه زمانی در دستور کار مأموران پلیس فتای مرکز استان قرار گرفت.

من نماینده صداوسیما هستم

اولین قربانی این شبکه شیادی، مردی جوان است که متهمان 24 میلیون تومان را از چنگش درآورده اند. بنا بر اظهارات مال باخته، آخر هفته گذشته فردی با او تماس می گیرد و ضمن خواندن اسم و فامیل این فرد، خود را نماینده صداوسیما معرفی می کند.

فرد تماس گیرنده مدعی می شود که مال باخته با کدملی مربوط که در اینجا حتی کد ملی او را اعلام می کند، در یک مسابقه شرکت داده شده و از قضا برنده شده است. یک شماره کد چند رقمی که حاوی لینک آلوده بوده است، از طریق واتس آپ برای شاکی ارسال می شود. مال باخته از همه جا بی خبر وارد لینک می شود و سپس نرم افزار موبایلی را بر روی گوشی تلفن همراهش نصب می کند.

نقشه شیادی نماینده تقلبی صداوسیما کارساز می شود و او که توانسته اعتماد طعمه اش را جلب کند، پس از دریافت اطلاعات حساب بانکی، 24 میلیون تومان بی زبان قربانی را از حساب او بیرون می کشد.

شما در 4 بانک حساب دارید

شاکی دیگر این پرونده یکی از پزشکان مشهدی است که 150 میلیون تومانش را از همین طریق از دست داده بود. او با در دست داشتن مرجوعه قضایی وارد پلیس فتای مرکز استان شد و در برگه اظهاراتش نوشت: «فردی که خود را نماینده صداوسیما معرفی می کرد، با من تماس گرفت و علاوه بر اینکه اسم، فامیل و کد ملی من را در اختیار داشت، حتی می دانست در چهار بانک حساب بانکی دارم.

او که از فن بیان بالایی برخورد بود گفت که کد ملی من در یک مسابقه رادیویی شرکت داده شده و حالا برنده این مسابقه شده ام. برای دریافت کد جایزه ام باید، یک کد چند رقمی را در نرم افزاری وارد می کردم. در کسری از ثانیه و پس از پایان گفت وگو از طریق واتس آپ، کد و لینک نرم افزار را دریافت کردم.

لگوی صفحه مربوط آرم صداوسیما بود حتی یک درصد هم به او مشکوک نشدم. نرم افزار را نصب کردم و اطلاعات یکی از حساب های بانکی ام را در آن نوشتم و بعد هم دکمه ارسال را فشار دادم. تا به خودم بیایم پیامک برداشت برایم ارسال و موجودی حسابم صفر شد.

چند شکایت مشابه

تعداد شکات این پرونده روبه افزایش بود و هر ساعت گزارشی مشابه به دست کارشناسان فضای مجازی پلیس فتای استان می رسید. کسی نمی داند که اطلاعات خصوصی افراد چگونه به دست متهم یا متهمان این پرونده ها رسیده است. اطلاعاتی که هم دقیق بودند و هم بدون ابهام.

در میان شکات جدید چند کارمند بانک و نیز یک کارمند بازنشسته بانک هم بود که این افراد هم مدعی شدند، فردی به عنوان نماینده صداوسیما با آن ها تماس گرفته و در حالی که مشخصات هویتی و بانکی آن ها را می دانسته، گفته است که این افراد برنده جایزه در مسابقه تلویزیونی شده اند.

مسابقه ای که حتی روح این افراد هم از آن بی اطلاع بوده اما چون پای اطلاعات خصوصی به میان کشیده شده بود، هیچ ظنی از سوی شکات به وجود نیامده بود.

شهروندان به گوش باشند

احتمالات زیادی وجود دارد که چگونه اطلاعات خصوصی افراد به دست متهمان این پرونده افتاده است. از هک شدن سیستم های بانکی گرفته تا برداشت اطلاعات از نرم افزارهای عملیات بانکی موضوعی است که ممکن است بدون اطلاعات مسئولان مربوط اتفاق افتاده باشد. ماجرایی که امروز دامن ده ها و شاید صدها شهروند را در استان و کشور گرفته و این افراد را متضرر کرده است.

روز گذشته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی که به صورت مستقیم نظاره گر روند تحقیقات این پرونده هاست و اقدامات همکارانش را برای شناسایی و دستگیری متهمان پیگیری می کند در توضیح دیگر ابعاد این شگرد متقلبانه گفت: تحقیقات این پرونده ها آغاز شده و مأموران ما تاکنون به سرنخ هایی هم درباره متهمان این پرونده دست یافته اند. گردانندگان این شبکه کلاهبرداری ظرف کمتر از پنج روز گذشته تاکنون بیش از یک میلیارد تومان را از حساب ده ها شهروند در استان خراسان رضوی برداشت کرده اند و احتمال افزایش شکایت ها نیز در روزهای آینده وجود دارد.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: وجوه سرقت شده از حساب مال باختگان طبق ادعای آن ها مربوط به رهن خانه، پس انداز چند ماهه، هزینه جهیزیه، هزینه درمان و ... بوده است که متهمان این پرونده ها با فریب شکات آن ها را تلکه کرده اند.

متهمان این پرونده ها با در اختیار داشتن اطلاعات خصوصی و بانکی افراد اعتماد آن ها را جلب و با معرفی خود به عنوان نماینده یک سازمان کشوری نقشه خود را عملی کرده اند. پول شویی، خرید های اینترنتی، اجاره حساب بانکی افراد، خرید شارژ، ارز دیجیتال و ... نیز اقدامات مجرمانه دیگری است که مجرمان این پرونده ها با وجوه سرقتی انجام داده اند.

این مقام ارشد پلیس فتای استان تأکید کرد: شاید همین حالا که این گزارش را می خوانید هم متهمان پرونده با شما تماس بگیرند بنابراین از شهروندان درخواست می شود، قبل از هر اقدامی توجه داشته باشند که آیا در مسابقه اعلام شده شرکت کرده اند یا خیر؟ همچنین چنانچه فردی در مسابقه برنده شده باشد، تنها شماره حساب او برای دریافت جایزه نقدی نیاز است.

علاوه بر این، برای دریافت جایزه نیاز نیست نرم افزار خاصی را در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند چراکه تنها شماره کارت بانکی یا شماره حساب برای دریافت هدیه کفایت می کند. نکته دوم اینکه شهروندان در بستر فضای مجازی تاحدامکان سعی کنند از اسامی مستعار استفاده کنند و از درج اسم و مشخصات کامل خود در صفحات مجازی خودداری کنند.

ارسال نظر: