کدخبر: 14012

بیماری جدید در کمین مردم| جامعه در شوک

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به علائم ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون گفت: در سویه جدید احتمال افزایش مبتلایان، بستری و مرگ‌ومیر دور از ذهن نیست.

مهرداد حق‌ازلی با اشاره به شناسایی سویه جدید امیکرون (BA۴ و BA۵) در ایران، اظهار کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در ایران روبه افزایش است و علت این افزایش آمار، این است که اکثر افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشته‌اند.

وی درباره علائم بیماری در مبتلایان به سویه‌های جدید کرونا یعنی BA۴ و BA۵، افزود: اکثر افراد علائم گوارشی اسهال، دل‌درد و تهوع را دارند و علائم دیگر شبیه سرماخوردگی است که به طور متوسط بین سه تا هفت روز به طول می‌انجامد. درگیری تنفسی در مبتلایان به سویه BA۴ و BA۵ کمتر است. این سویه در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر توانایی ایجاد مرگ و میر دارد.

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا ضمن اشاره به شیوع وبا در برخی استان‌های کشور، درباره علائم افتراقی وبا از کرونا، اظهار کرد: اسهال در وبا شدیدتر است؛ در حالی که طول مدت اسهال در این سویه امیکرون ۲۴ تا ۴۸ ساعت بوده و تعداد دفعات کمتری دارد اما در وبا اسهال بسیار شدیدتر و آبکی‌تر است.

هشدار آغاز پیک هفتم کرونا

وی درباره احتمال آغاز پیک هفتم کرونا در روزهای آتی، تصریح کرد: شرایط فعلی هشداری جدید برای آغاز پیک هفتم است که اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام نشود، احتمال این که ظرف چند هفته آینده وارد پیک دیگری از کرونا شویم، وجود دارد. البته این پیک مشابه شرایطی که با پیک دلتا داشتیم نخواهد بود؛ زیرا واکسیناسیون شکل گرفته است اما احتمال افزایش مبتلایان، بستری و مرگ‌ومیر دور از ذهن نیست.

ازلی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری، گفت: استفاده از ماسک در تجمعات حائز اهمیت است، جامعه عمدتاً دچار عادی‌انگاری شده که این موضوع سبب افزایش تعداد مبتلایان می‌شود. همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید یک اصل مهم در جامعه باشد.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر واکسیناسیون است. حدود ۲۰ درصد از جامعه هنوز واکسن نزدند و از طرفی تعداد زیادی از افراد هم واکسن دز سوم را تزریق نکرده‌اند؛ توصیه و تاکید ما تکمیل روند واکسیناسیون است. تعداد تزریق واکسن در طول روز بسیار کاهش یافته است؛ زیرا مردم فکر می‌کنند دیگر نیازی به تزریق واکسن نیست، اما به شکل جدی به ویژه با ورود به فصل پاییز و زمستان نیاز است که سیستم ایمنی افراد تقویت شود.

 

ارسال نظر: