کدخبر: 14075

خبر مهم درباره قیمت نان| نان گران می شود؟

در نیمه‌ اردیبهشت، فصل جدیدی در دفتر نانِ مردم باز شد به نامِ «کارت نان و نان کارتی»؛ نگاهی اجمالی به رسانه‌ها نشان می‌دهد که در آغاز این فصل تازه گشوده مورد بحث فراوان قرار گرفت، از اجرای آزمایشی در برخی استان‌ها تا اعلام نصب کارتخوان‌ در نانوایی‌ها و جلوگیری از فروش نقدی نان به مردم و البته مسئولانی که اعلام کردند که «مصرف نان مردم رصد می‌شود.»

وقتی زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیک و پیش شرط‌های نظام عرضه و توزیع آن فراهم نیست و وقتی محاسبات و برآورد واقعی و ملموس از میزان مصرف نان مردم در دهک‌های مختلف وجود ندارد، بهترین راه این است که به یارانه آرد دست نخورد.

در اردیبهشت، ابتدا یارانه آرد صنعتی برای نان فانتزی ها، قنادی‌ها و کارخانجات بیسکوئیت و شیرینی و ماکارونی، حذف شد؛ یارانه‌زدایی از آرد مورد نیاز صنایع، در همان زمان مورد انتقاد فعالان کارگری و گروهی از اقتصاددانان قرار گرفت؛ بسیاری از اقلامی که به دلیل این یارانه‌زدایی گران شده بودند –از ماکارونی گرفته تا نان ساندویچی- قوتِ اغلبِ اوقاتِ کارگران و خانواده‌های پرجمعیت فرودست بوده است. بدون تردید گران شدن ماکارونی در حالی که برنج هم پیشتر به شدت گران شده بود، «نان سنتی» را به تنها گزینه‌ی روی میز برای سفره‌های فرودستان تبدیل کرد. در اردیبهشت ماه، مسئولان وعده دادند که نظام عرضه‌ی نان سنتی دچار هیچ نوع افزایش قیمت نمی‌شود یعنی نه نان گران می‌شود نه از حجم نان‌های موجود در بازار کاسته می‌شود و البته نان جیره‌بندی هم نمی‌شود.

برای نمونه؛ چهاردهم اردیبهشت، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: حذف یارانه آرد تنها مربوط به صنف و صنعت است و ارتباطی با نان مردم ندارد. محسن ضیایی تاکید کرد: افزایش قیمت آرد تنها مربوط به صنف و صنعت است که موارد مصرف آن شامل ماکارونی، نشاسته، رشته و بیسکوییت است یعنی افزایش قیمت مربوط به این ۴ قلم کالا است و ارتباطی با نان مردم ندارد.

«کارت نان» فصلی که ناتمام ماند

مناقشه بر سر نان و یارانه نان، همینجا پایان نگرفت؛ در نیمه‌ اردیبهشت، فصل جدیدی در دفتر نانِ مردم باز شد به نامِ «کارت نان و نان کارتی»؛ نگاهی اجمالی به رسانه‌ها نشان می‌دهد که در آغاز این فصل تازه گشوده مورد بحث فراوان قرار گرفت، از اجرای آزمایشی در برخی استان‌ها تا اعلام نصب کارتخوان‌ در نانوایی‌ها و جلوگیری از فروش نقدی نان به مردم و البته مسئولانی که اعلام کردند که «مصرف نان مردم رصد می‌شود.»

پانزدهم اردیبهشت، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیاتی از طرح «کارت نان» دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ را تومانی اعلام کرد. احسان ارکانی گرانی نان سنتی را تکذیب نکرد و در این رابطه گفت: «برنامه این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود.»

 

ارسال نظر: