کدخبر: 14436

هواشناسی|هشدار هواشناسی|هشدار هواشناسی به این استان ها

هشدار ویژه هواشناسی برای این استان ها

سازمان هواشناسی از بارش‌های سیل‌آسا در ۶ استان کشور خبر داد و در رابطه با خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۰ استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان، برخی مناطق هرمزگان و جنوب شرق فارس در برخی ساعات به‌ویژه در بعدازظهر و اوایل شب رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده و در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس،‌ تنگه هرمز، دریای عمان، جنوب خراسان جنوبی و غرب و جنوب یزد رگبار شدید باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  روز چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، غرب و جنوب اصفهان و جنوب یزد بارش پراکنده و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در استان‌های کرمان، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

پنجشنبه ضمن تشدید بارش‌ها در استان‌های جنوبی کشور، بارش به استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد کشیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید

پیش‌بینی سیلاب‌های سهمگین در برخی استان‌ها/ هشدار ویژه سازمان هواشناسی برای 4 استان جنوبی

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابر‌های همرَفتی همراه با رگبار و رعدوبرق

زمان شروع: دوشنبه 1401/05/03

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/05/06

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/05/03: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1401/05/04: جنوب خراسان جنوبی، یزد.

چهارشنبه 1401/05/05: نیمه شرقی گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های تهران، قزوین، البرز، مرکزی.

پنج‌شنبه 1401/05/06: شرقی گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط‌اشیاء از ارتفاعات و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: باد و گردو خاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش شدید باد

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/05/02: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین.

دوشنبه 1401/05/03: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب سمنان، شرق اصفهان، شرق یزد.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال سقوط‌اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه: رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه 1401/05/05

نوع مخاطره: رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/05/02: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس.

دوشنبه 1401/05/03: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس.

سه‌شنبه 1401/05/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس.

 

ارسال نظر: