کدخبر: 14887

فوری/ هنرمند معروف درگذشت

دیوید مک کولو نویسنده‌ای که ۲ جایزه پولیتزر را برای نوشتن کتاب‌های بیوگرافی دو رییس جمهور آمریکا با عنوان «ترومن» و «جان آدامز» در کارنامه‌ دارد، در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 دیوید مک‌کولو نویسنده، تاریخ‌نگار و مجری تلویزیون در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.

آسوشیتدپرس گزارش داد، مک کولو برای نوشتن کتاب‌های بیوگرافی دو رییس جمهور آمریکا با عنوان «ترومن» و «جان آدامز» شهرت داشت و ۲ جایزه پولیتزر را در بازه زمانی ۱۰ ساله به همین دلیل از آن خود کرده بود.

 

وی همچنین دو بار برای نوشتن کتاب‌های «مسیری بین دریاها: ایجاد کانال پاناما» در سال ۱۹۷۷ و «صبح‌های سوار بر اسب» در سال ۱۹۸۱ برنده جایزه کتاب ملی شد. این کتاب دوم با محوریت جوانی تئودور روزولت و خانواده وی نوشته شده بود.

 
 

 

وی سال ۲۰۰۶ برای شرح تاریخی برخی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی آمریکا مدال آزادی رییس جمهوری را نیز دریافت کرد.

مک کولو به عنوان نویسنده برای توجه و دقت زیاد در آثار ادبی‌اش مشهور بود. وی برای نوشتن کتاب «جان آدامز» ۷ سال به تحقیق پرداخت و برای تکمیل «ترومن» حدود ۱۰ سال وقت صرف کرد. اخلاق کاری وی او را به عنوان یک استاد ادبی در محافل ادبی معرفی کرد و تحقیقات جامع وی، مصاحبه‌ها و استفاده از گزارش شاهدان عینی در آثارش، بر سندیت روایت‌های تاریخی وی افزوده بود.

 
 

مک کولو علاوه بر نوشتن کتاب، به عنوان ویراستار، مقاله‌نویس، استاد و سخنران هم شناخته شده بود. وی مجری برنامه‌های‌ تلویزیونی از جمله «دنیای اسمیتسونین» و روایت‌گر مستندهایی درباره جنگ داخلی آمریکا بود.

هر دو کتاب زندگینامه‌ای وی که برنده جایزه پولیتزر شده بودند توسط شبه اچ‌بی‌او برای ساختن فیلم تلویزیونی مورد اقتباس واقع شدند و «ترومن» به عنوان فیلم و «جان آدامز» در قالب یک مینی سریال شکل گرفتند.

این نویسنده جوایز ادبی متعددی دریافت کرده بود و بیش از ۴۰ تقدیرنامه و درجه افتخاری به وی اهدا شده بود. دو جایزه پارکمن، جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز، جایزه کتابخانه نیویورک و نیز جایزه ادبی سنت‌لوییز شماری از جوایز ادبی وی از دانشگاه‌های مختلف آمریکا هستند.

از این نویسنده به عنوان استاد هنر روایت تاریخ یاد می‌شود و آثارش به ۱۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۹ میلیون نسخه از کتاب‌هایش به فروش رسیده و هنوز تجدید چاپ می‌شود.

مک کولو در رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه ییل تحصیل کرده بود و اولین کتابش را سال ۱۹۶۸ با عنوان «جانستان فلود» منتشر کرد. از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به «برادران رایت» و «پل بروکلین» اشاره کرد.

 

ارسال نظر: