کدخبر: 16516

قیمت برنج| قیمت برنج امروز

قیمت برنج امروز 24 مهر| برنج چند شد؟

برنجکاران در برابر قیمت پیشنهادی دولت برای خرید برنج مقاومت می‌کنند، چرا که سال گذشته قیمت برنج جهش چشمگیری داشت.

امسال با شروع فصل برداشت برنج، برنجکاران به علت جهش قیمتی که در سال گذشته برای این محصول رخ داد، در برابر قیمت‌های پیشنهادی برای خرید محصولشان مقاومت کردند زیرا سال قبل هر کیلو برنج تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش رسید، درحالیکه همان برنج از کشاورز به قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان خریداری شده بود. از سوی دیگر مصرف کننده هم‌اکنون کمتر اقدام به خرید می‌کند زیرا پیش‌بینی رسیدن قیمت برنج تا مرز ۸۰ و ۹۰ هزار تومان است.

سرانه مصرف سالانه برنج به ازای هر فرد ۳۵ تا ۳۷ کیلوگرم و مصرف سالانه ۳ میلیون تن است و از این میزان در حدود یک میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود. ضمن اینکه بخشی از این میزان به عنوان ذخایر استراتژیک ذخیره می‌گردد. طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی امسال تولید برنج کشور ۲۵ درصد رشد داشته است که می‌تواند باعث کاهش قیمت این محصول و متعادل شدن بازار آن شود.

تولید برنج کشور به میزان ۲.۳ میلیون تن رسیده که نشان از عملکرد مطلوب دولت است زیرا یکی از موضوعات مهم که از ابتدا در دولت سیزدهم و وزارت جهاد دنبال شد، موضوع خودکفایی در محصول برنج بود.

فراوانی در بازار برنج / کاهش قیمت برنج در راه است؟

در شرایط فعلی ذخایر استراتژیک برنج کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بازار برنج با فراوانی روبه‌رو است و انبارها مملو از برنج ایرانی و خارجی است.

 

قاسمعلی حسنی دبیرکل سابق اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم با بیان اینکه انتظار کاهش قیمت برنج باز هم وجود دارد، گفته است: وجود بعضی از فاکتورهای مثبت در بازار نشان‌دهنده آن است که قیمت برنج کمتر خواهد شد.

 

ارسال نظر: