کدخبر: 17171

دلار| قیمت دلار

خبر مهم از قیمت دلار| بخوانید

در هفته‌ای که گذشت دلار به کانال ۳۷ هزار تومان نیز نزدیک شد اما قیمت ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومانی برای این اسکناس آمریکایی آخرین قیمت دلار در معامله آخر هفته بود .

 قیمت دلار در آخرین معامله نقدی روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مانند ۷ روز پیش، با بازگشت به کانال ۳۴ هزار تومانی بسته شد. قیمت ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومانی برای این اسکناس آمریکایی آخرین قیمت دلار در معامله آخر هفته بود و برای دلار فردایی نیز پیش‌بینی‌هایی با قیمت ۳۴ هزار و ۹۰۰ تا ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان رقم خورد.

قیمت دلار رسمی ابتدای هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم بالای همه بازارهای ایستاد و تا قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید. تحلیلگران بازار مهمترین دلیل تغییر صعودی قیمت دلار را افزایش تقاضا در بازارهای آزاد و غیر رسمی عنوان کردند. فعالان بازار نیز تقاضاهای سنگین و عدم توازن عرضه و تقاضا را سکوی شتاب قیمت دلار در بازار معاملات تهران می‌دانستند.

از سوی دیگر مهاجرت سپرده‌گذاران صندوق‌های ثابت و ریزش سنگین شاخص کل بورس عاملی شد تا برخی سرمایه‌های هراسان به سوی بازار دلار سرازیر شود و اگر تقویت شاخص هیجان ناشی از عدم اطمینان سیاسی و اجتماعی را نیز به موارد مذکور بیفزاییم پازل افزایش قیمت دلار به ویژه در نیمه ابتدایی هفته تکمیل می‌شود.

این تغییر دلار در ۴ پله ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ و نزدیکی به محدوده ۳۷ هزار تومانی، موجب شد تا تحلیلگران به گمانه‌زنی درباره قیمت دلار بپردازند. گروه اول معتقد بودند بازار در روزهای آینده تنفس خواهد کرد. گروه دوم روی انتظارات تاکید داشتند و وضعیت بازار را انتظاری با افزایش حجم تقاضا نسبت به عرضه پیش‌بینی کردند. گروه سوم نیز تدابیر بازارساز برای مهار قیمت دلار و سرعت نوسانات بازار را برای روزهای آینده پیش‌بینی کردند.

با پشت‌سر گذاشتن هفته سوم آبان به نظر می‌رسد تحلیل گروه سوم درست از آب درآمد و بازارساز وارد میدان شد و با وعده و وعید و استفاده از قوه قهریه و تهدید قیمت دلار را کنترل کرد.

ضد حمله بازارساز در کارزار دلار

ضد حمله بازارساز در کارزار دلار صف دلارهای سهمیه‌ای را آب کرد و ثابت کرد که سیاست تنبیه می‌تواند جلوی تقاضا در بازار را بگیرد. حضور نیروی انتظامی در بازار ارز، ارسال‌ پیامک‌هایی از سوی قوه قضاییه برای دارندگان دلار و تهدید به بستن حساب و قطع یارانه‌ها عاملی شد تا اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای توسط دلالان و استفاده از این رانت دولتی دیگر آسان نباشد. شرایط به گونه‌ای شد که برخی متقاضیان خرید دلار ترجیح دادند از ترس مالیات و قطع یارانه‌شان از بازار آزاد دلار بخرند تا ارز سهمیه‌ای!

ز

ارسال نظر: